Rádió

Kivándoroltak

Emigráns magyarok a Klubrádióban

Interaktív

Azt nem mondanánk, hogy W. G. Sebald azonos című regényéhez (Kivándoroltak, Európa Kiadó, 2006) fogható mélységes bánat áradna a Klubrádió csütörtök délelőtti műsorából, de hogy van benne jó adag szomorúság és melankólia, az egészen biztos.

Péterfy Gergely író a műsor házigazdája, és ahogy azt az Ötöstől megszokhattuk, ő is saját rovatokkal teszi egyénivé a maga adásidejét. Műsorvezető társai, Gálvölgyi János, Bódy Gergő vagy Para-Kovács Imre sem tesznek másként a maguk napján. Az, hogy ki milyen alrovatot indít, nyilván személyes ízlés, érdeklődési kör és műsorvezetői motiváció függvénye, s azt Péterfy publicisztikai munkáiból is látni lehet, hogy nem ódzkodik a politikailag kényes témák feszegetésétől. Mint ahogy – szépirodalmi műveiben is szembetűnő – az emberi élet hétköznapi pillanatainak alapos vizsgálata, a banalitások komolyan vétele sem áll tőle távol.

Ez a kettős érdeklődés szépen megfér a Kilépő című műsorbetétben, amelynek alcíme (Emigráns magyarok a nagyvilágban) kendőzetlenül kijelöli, mi az az úgynevezett hot topic, amiről a következőkben szó lesz. Amúgy tűnhetne ez a téma lerágott csontnak, hiszen elég sokat lehet mindenféle csatornán – a parlamenti felszólalástól a tévésorozaton át a piaci kofacsevejig – arról hallani, hányan mentek már ki, és mi lesz vagy mi nem lesz ennek a vége. Sokan az apokaliptikus vízióktól (kiürül az ország, az utolsó kapcsolja le a villanyt etc.) sem riadnak vissza, míg mások az egész problémát mondvacsináltnak szeretnék látni, s folyton elbagatellizálják a számokat. Péterfy műsorának érdeme, hogy ilyesmivel egyáltalán nem törődik, nem a nagyobb mozgásra figyel (vagy arra is, csak nem felülről), hanem az egyéni történetekre. A műsorvezető felhív egy-egy embert, ráérősen, empatikusan és előzékenyen beszélteti őket.

Persze az előzékenység nem feltétlenül riporteri erény (ahogy azt a közszolgálat hétről hétre demonstrálja a miniszterelnöki interjúkban), de jelen esetben – hiszen úgynevezett „egyszerű emberekről” van szó – mégiscsak ez lesz a termékeny műsorkészítői hozzáállás. Péterfy gyakorlatilag nem kérdez vissza, és nem akasztja meg a mesélésben alanyát, csak akkor szúr be óvatosan egy-egy inkább érdeklődésnek, semmint éles riporteri kérdésnek tűnő megszólalást, ha a hang a vonal túlsó végén fáradni kezd vagy belezavarodik a mondandójába. Egy-egy riportalanyi megnyilatkozás néha már-már monológnak hat, és az egész olykor szociográfiai interjúra, s nem egy délelőtti szórakoztató magazinműsorra hajaz. Az sem tűnik elképzelhetetlennek, hogy ezek a felvételek egyszer majd érdekes és értékes kordokumentumok lesznek. Legutóbb a Hollandiában élő Sára, a szintén Hollandiába költözött Attila, a Németországban élő Katalin és az Angliába került Kristóf mesélt kivándorlása okairól, körülményeiről és eredményéről is.

Az okok természetesen nagyon különbözőek tudnak lenni, sokan vannak, akik a megélhetés miatt, sokan, akik kalandvágyból költöznek külföldre, de az sem ritka, aki a hazai légkör elől menekül vagy menekíti ki a gyerekeit. Csupa első generációs kivándorló szólal meg. Vagyis csupa olyan ember beszél, aki felnőtt valahol, akit kialakult baráti, családi háló vett körül, akinek ilyen vagy olyan karrierje, állása, pályafutása volt már itthon, és aztán egyszer csak úgy döntött, hogy máshol, mindettől távol folytatja az életét. Ha elég sokáig kitart a Kilépő, talán érdemes lesz egy idő után az ő gyerekeiket is megkérdezni.

Habár nem mindegyik történet tűnik fáklyásmenetnek, és egyik megszólaló sem állítja, hogy ott, ahol van, kolbászból lenne a kerítés – azért az elbeszélések többnyire pozitív végkicsengésűek. A szomorúság nem is ebből, tehát nem a boldogulás mértékéből fakad, hanem a puszta tényből, hogy ehhez több száz vagy ezer kilométerrel „arrébb” kellett menni. Illetve abból az érzésből, hogy innen nemigen lesz már visszatérés.

Kilépő, Klubrádió, április 25.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.