Esemény

Múzeum+

  • - karafiáth -
  • 2012. február 7.

Interaktív

A Múzeum+ sorozat idei nyitóeseményén borítékolható volt a nagy érdeklődés. Témája, a divat már tavaly elkezdte hódító útját múzeumainkban, gondoljunk csak vissza például a PIM nyári tárlatára, Zoób Kati Textúra című kiállítására, vagy az Iparművészeti Múzeum hasonló kezdeményezéseire.

A Szépművészeti fel is készült a rohamra, bár utólag azt kell mondjam, nem eléggé. Az egyik ruhatárostól megtudom, hogy négyszáz főre terveztek, de már hatszáz kabát van beadva. A jelmezpróbán (a Nemzeti Színház jelmezeit lehet felvenni, amiben kérésre le is fotóznak) harci állapotok dúlnak, egy idős hölgy visít, majd kikapja egy gyerek kezéből a szalagos kalapot, menekülök a gyöngyfűzőkhöz. Nincs hely, sebaj, kezdődik a vezetés. Fokozódó káosz: az egyik önkéntes felküld az emeletre, a fent posztoló másik vissza a hallba, keringek egy ideig, végül belesodródom a csoportba, amely eltorlaszolta a Régi Képtár bejáratát. Beverekedtem magam, de látszott, reménytelen az ügy, kétszáznál is többen szorongtunk a teremben. Cser Judit, a tárlatvezető is felmérte a problémát, figyelmeztetett mindenkit, hogy háromnegyed nyolctól újra indul ez a csoport, de senki nem mozdult. Maga a vezetés jó lehetett volna, csak az vett vissza némiképp az izgalmakból, hogy egyszerűen nem láttuk a képeket, amikről szó volt. Hátulra pedig - mivel nem volt hangosítás - a szavak sem igazán juthattak el. Gondoljunk csak bele: még a kis mikrofonos tárlatvezetések is maximum negyven főre vannak kalibrálva, így duplán sansztalan lett az ügy. A feléig sem bírtam, pedig a kis sztorik - honnan is ered például a nagy lábon él kifejezés, vagy hogy a fátylas kalap (hennin - mint megtudtam), amit mostanában csak farsangokon látunk, valós ruhadarab volt - tudtak volna szórakoztatni. Később a vágy, hogy Zoób Katira bejussak, már a gyülekezésnél szertefoszlott. Talán az ilyen rendezvényeket célszerű lenne regisztrációhoz kötni.

Szépművészeti Múzeum, január 12.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."