Rádiójáték

Najmányi László: Downtown Blues

Interaktív

Halász Péternek állít emléket a szerző 2006-ban megjelent könyve alapján készült rádiószínházi sorozat. Najmányi László maga is aktív szereplője volt íróként, képzőművészként, díszlettervezőként, színház- és filmrendezőként a hazai „underground” törekvéseknek. Kultúrtörténeti visszaemlékezése az államvédelmi hatóság működéséről éppúgy szól, mint a kor színházi legitimációjáról, a társadalmi érvényesülésről, a „fortélyos félelem” fenntartásáról, majd emigrációról, a folytonos újrakezdésekről.

Csizmadia Tibor rendezésében, Bozó Andrea és Bezerédi Zoltán tolmácsolásában hangzik el a jól szerkesztett szöveg. Bár többnyire feleslegesnek hat a két színész – Bezerédi találó jelenléte tökéletesen elég lett volna, már csak azért is, mert akkor nem válik zavaró tényezővé a megosztott szerepben Bozó sokszor mesterkélt, életidegen hangsúlyozása, ám az emlékek sodrása és a rengeteg megkapó sztori még ezt is feledteti. Az Egyetemi Színpadból kivált Kassák Stúdió előadása volt az, amely Najmányi elmondása szerint megváltoztatta az életét. Megérintette az élő színház, mert addig „ilyen rossz, lila, penetránsan kellemetlen, ugyanakkor kedves, földöntúli, pszichedelikus színházat” nem látott. Halász enigmatikus személye, vagy kortársai, mint Szentjóby Tamás, Hajas Tibor, Erdély Miklós és Jeles András meghatározó karaktere és szellemi jelenléte a diktatúra elleni kulturális ellenállás sajátos szimbólumaivá váltak.

Kossuth rádió, augusztus 21–24. (visszahallgatható a Médiaklikk.
hu-n)

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.