Rádiójáték

Najmányi László: Downtown Blues

Interaktív

Halász Péternek állít emléket a szerző 2006-ban megjelent könyve alapján készült rádiószínházi sorozat. Najmányi László maga is aktív szereplője volt íróként, képzőművészként, díszlettervezőként, színház- és filmrendezőként a hazai „underground” törekvéseknek. Kultúrtörténeti visszaemlékezése az államvédelmi hatóság működéséről éppúgy szól, mint a kor színházi legitimációjáról, a társadalmi érvényesülésről, a „fortélyos félelem” fenntartásáról, majd emigrációról, a folytonos újrakezdésekről.

Csizmadia Tibor rendezésében, Bozó Andrea és Bezerédi Zoltán tolmácsolásában hangzik el a jól szerkesztett szöveg. Bár többnyire feleslegesnek hat a két színész – Bezerédi találó jelenléte tökéletesen elég lett volna, már csak azért is, mert akkor nem válik zavaró tényezővé a megosztott szerepben Bozó sokszor mesterkélt, életidegen hangsúlyozása, ám az emlékek sodrása és a rengeteg megkapó sztori még ezt is feledteti. Az Egyetemi Színpadból kivált Kassák Stúdió előadása volt az, amely Najmányi elmondása szerint megváltoztatta az életét. Megérintette az élő színház, mert addig „ilyen rossz, lila, penetránsan kellemetlen, ugyanakkor kedves, földöntúli, pszichedelikus színházat” nem látott. Halász enigmatikus személye, vagy kortársai, mint Szentjóby Tamás, Hajas Tibor, Erdély Miklós és Jeles András meghatározó karaktere és szellemi jelenléte a diktatúra elleni kulturális ellenállás sajátos szimbólumaivá váltak.

Kossuth rádió, augusztus 21–24. (visszahallgatható a Médiaklikk.
hu-n)

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.