Tévésorozat

Rólunk szól

  • Szabó Ádám
  • 2017. április 23.

Interaktív

A pszichológiában „puszta észlelési hatásnak” nevezik a jelenséget, ami szerint jobban kedveljük azokat a dolgokat, amiket ismerünk. Erre az effektusra akciófilmeket és jófejeskedő vígjátékokat szokás építeni a retroérzés jegyében, de hogy a feelgood drámázás köntösében is működik, arra a This is us a legújabb példa, amit máris „Amerika kedvenc sorozatának” kiáltottak ki.

Vonalzóval kimért minidrámák jól ismert figurák előadásában és 40 perces adagokban arról, hogy együtt lenni jó, a család mindenekfelett, soha nem késő változtatni – és hasonlók. Amolyan tipikus problémák és konfliktusok kerülnek elő, amik ebben a formában csak egy hasonszőrű amerikai sorozatban fordulhatnak elő: túlsúlyos szereplő önbizalmat és szerelmet, örökbefogadott fiú apát és szeretetet, elkényeztetett sztárocska megbecsülést és otthont keres. Még a lepukkantnak szánt, exdrogos karakter is nyakkendőben és kalapban kezdi a napot, és nincs olyan lelki válság, amit egy jól szűrőzött visszaemlékezés meg ne oldana. Ez a történetek egyik szála, a múlt: egy nehézségekkel küszködő fehér házaspár két saját és egy örökbe fogadott fekete kisfiút nevel. Az ő sorsukat követik a további, jelenben játszódó jelenetek, amelyek persze néha visszarímelnek a múltra.

A sorozat egy hamiskás családi dramedy – mégis működik. Mert a vékonyka figurák lassan megtelnek élettel és meg is szeretjük őket. Kell egy kis idő, de a túlesztétizált képekből lassan valódi drámák is előbújnak. A hangulat és a remek színészek viszik a sorozatot. Máris berendeltek belőle még két évadot.

A ViaSat3 műsorán

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.