Tévésorozat

Rólunk szól

  • Szabó Ádám
  • 2017. április 23.

Interaktív

A pszichológiában „puszta észlelési hatásnak” nevezik a jelenséget, ami szerint jobban kedveljük azokat a dolgokat, amiket ismerünk. Erre az effektusra akciófilmeket és jófejeskedő vígjátékokat szokás építeni a retroérzés jegyében, de hogy a feelgood drámázás köntösében is működik, arra a This is us a legújabb példa, amit máris „Amerika kedvenc sorozatának” kiáltottak ki.

Vonalzóval kimért minidrámák jól ismert figurák előadásában és 40 perces adagokban arról, hogy együtt lenni jó, a család mindenekfelett, soha nem késő változtatni – és hasonlók. Amolyan tipikus problémák és konfliktusok kerülnek elő, amik ebben a formában csak egy hasonszőrű amerikai sorozatban fordulhatnak elő: túlsúlyos szereplő önbizalmat és szerelmet, örökbefogadott fiú apát és szeretetet, elkényeztetett sztárocska megbecsülést és otthont keres. Még a lepukkantnak szánt, exdrogos karakter is nyakkendőben és kalapban kezdi a napot, és nincs olyan lelki válság, amit egy jól szűrőzött visszaemlékezés meg ne oldana. Ez a történetek egyik szála, a múlt: egy nehézségekkel küszködő fehér házaspár két saját és egy örökbe fogadott fekete kisfiút nevel. Az ő sorsukat követik a további, jelenben játszódó jelenetek, amelyek persze néha visszarímelnek a múltra.

A sorozat egy hamiskás családi dramedy – mégis működik. Mert a vékonyka figurák lassan megtelnek élettel és meg is szeretjük őket. Kell egy kis idő, de a túlesztétizált képekből lassan valódi drámák is előbújnak. A hangulat és a remek színészek viszik a sorozatot. Máris berendeltek belőle még két évadot.

A ViaSat3 műsorán

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.