tévésmaci

Rozmárvilág

  • tévésmaci
  • 2021. január 27.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché leszálltak az Ócsai szőlők megállóhelyen...

..., már rég nem álltak meg ott a vonatok, pedig arra korábban is csak vicinálisok közlekedtek, bár egyszer bedobta valaki a vezérigazgatóságon, hogy egy körre elhozhatnák a TGV-t a lajosmizsei vonalra (nem lett belőle semmi, de a Simplon Expresst majdnem sikerült), viszont állt még a kerítés, a névtábla is kint volt. A peron majdnem olyan volt, mint fénykorában (romos), a pályatelefon oszlopa süketen és némán meredt bele a pusztulatba. TGV-ből majdnem TVG (teher-vágánygépkocsi) lett, de abból viszont legalább három kellett volna, így inkább egy kétkocsis különvonat állt ki, mert Sztupa és Troché azért jöttek, hogy befogják a PU-sokat. Csupa nagydarab marha, reguláris korukban az volt a dolguk, hogy a szállító járműről semmi perc alatt feldobják a rakétát a kilövőállványra, de a rakétákat leszerelték, a PU-sokat hazaküldték, baromi nagy béke volt.

A PU-soknak ez tetszett vagy nem tetszett, választásuk nem volt, csakhogy ők megszokták valahogy egymás szagát, s együtt maradtak, mint egy veterán rockbanda, bár zenélni még annyira sem tudtak. Csak ordítani. Tél volt, hideg volt, esett is valami ónos eső. A pincesoron látszólag nem volt egy lélek sem, csak az elsőre vidámnak tűnő sátorfazonú, földig érő nádtetős házikók sorakoztak rendezett sorokban, mondhatni demokratikusan. Több előtt is áll valami szaletliféle, Sztupa és Troché egy ilyen alá húzódtak be a csapadék elől, ott, ahol padot is találtak. Így ücsörögtek, s várták, hogy jöjjenek a PU-sok. Nem volt megbeszélve, csak jött egy füles, hogy erre lesznek. Nem is kellett sokáig várni, bár először csak valami távoli moraj hallatszott, ami persze elég gyorsan ütemes kiabálássá formálódott: Hara, hara, habzsara. Hara, hara, habzsara… Sztupa tudta, hogy mit jelent, talán a habzsolásból jön, kábé azt, hogy kurva éhes vagyok, mindent megzabálok, ami az utamba kerül. Nem hiába voltak kivétel nélkül nagydarab marhák a PU-sok, hisz folyvást csak töltekeztek volna, fejenként fél töltött ló volt az adagjuk, s ha épp nem ettek, akkor inni is szerettek, alkoholos italokat. Hara, hara, habzsara – egyre közelebbről hallatszott. Sztupa és Troché felálltak, kinyújtóztatták tagjaikat, és kiléptek az útra.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.