Snoblesse Oblige 2025/42.

  • Narancs
  • 2025. október 15.

Interaktív

Heti kulturális programajánló

Beköszöntött a fasizmus, eztán nevetséges bármin is felháborodni. / El is felejtettem, hogyan kell. / Ülök az irodában, ökölbe szorítom a kezem, / erőltetem, de nem megy. Magamon, magunkon, kin? / Lett volna tíz év a felkészülésre, / de akik ezt levezényelhették volna, / egyéb tevékenységeikkel voltak elfoglalva. / Egyszerűbben: nem értek rá.

(Vida Kamilla: 2025. február 22.)

péntek október 17. 9.00  Breuer Project: Mezősi Ágnes fotóművész kiállítása

A kiállítás A Breuer Marcell Emlékpad avatásához kapcsolódik, Mezősi 2019-ben kapott felkérést Breu­er New York-i épületeinek fotózására. Így indult el a Breuer Project, amelyet eddig 15 helyszínen láthattunk. Itt október 31-ig lesz nyitva 9 és 17 óra között, szombat és vasárnap kivételével.

(Művészetek és Irodalom Háza – Martyn Ferenc Galéria, Pécs, Széchenyi tér 7–8.)

 

péntek október 17. 14.45 Sorsfordító építészet – Jánosi János portréja – 32. Alexandre Trauner Art/Film Fesztivál

Zajti Ferenc 43 perces filmje után Vlagyimir Szumasedov: A harmadik ellenség, majd Sanne Rovers Kölcsönhatás című kisfilmje lát­ható ebben a filmes blokkban, de egész nap vannak vetítések az október 19-ig tartó ATAFF műsorán, amely az idén is a látványtervezés, a kreatív filmes tervezés és a vizuá­lis történetmesélés mesterségét állítja fókuszba. A nemzetközi versenyprogram egész estés nagyjátékfilmjei a misztikum, a dráma és a thriller műfajaira koncentrálnak. Bővebben a filmprogramról az ataff.hu oldalon.

(TISZApART Mozi, Szolnok, Templom út 4.)

 

péntek október 17. 18.00 Otthon, svédes otthon – könyvbemutató

„Sárával fordul egyet a világ, amikor a szülei váratlanul bejelentik, hogy az anyja munkája miatt a család Svédországba költözik.” Keszthelyi Gréta Kata második regénye a Rólad/Neked-sorozat újabb kötete, amely ezúttal is fiataloknak szól fiataloktól. A szerzővel Labancz Dániel klinikai szakpszichológus beszélget.

(Magvető Café, Bp. VII., Dohány u. 13.)

 

péntek október 17. 18.00 A zuhanás hangja

Egy eldugott szászországi tanyán játszódik Mascha Schilinski új filmje, amely négy lány és fiatal nő sorsát követi az 1910-es, az 1940-es, az 1980-as, majd a 2020-as években. A Szemrevaló 2025 német nyelvű filmek fesztiváljának programján.

(Művész mozi, Bp. VI., Teréz krt. 30.)

 

péntek október 17. 19.00 Utazni kell, élmény nem kell – Semmi kóla élőben

A Partizán filmes-kultúrtörténeti podcastja a Nincs folyóirat 5. születésnapján a Nincs Fesztivál programján. Két film apropóján beszélget Vida Kamilla és Vas Máté, most az utazás témájáról. A Kék Pelikan (2024) a vasfüggöny leomlása körüli vonatjegy-hamisításokról és az Európa felfedezéséhez kötődő vágyakról szól, a Che Guevara: A motoros naplója (2004) pedig két huszonéves barát utazását meséli el, akik nyolc hónap alatt járják be Latin-Amerikát.

(Három Holló, Bp. V., Piarista köz 1.)

 

szombat október 18. 12.00 Mary Ellen Mark: Női sorsok – kiállítás

A világhírű dokumentarista fotográfus több évtizedes munkásságát bemutató válogatás fotókat, filmeket és dokumentumokat vonultat fel, köztük a Száll a kakukk fészkének forgatási helyszínén, a Ward 81 pszichiátriai intézetben készült, női pácienseket bemutató sorozatot, valamint a mumbai prostituáltak és Teréz anya misszióját megörökítő felvételeket. A 20. század egyik legelismertebb fotográfusának tárlata 2026. január 11-ig látható.

(Magyar Fotográfusok Háza – Mai Manó Ház, Bp. VI., Nagymező u. 20.)

 

szombat október 18. 19.00 Beerzebub, Bipolaris, Devoid, Witchthrone – koncert

Metálzenekarok szoros egymásutánban a No Martyr Collective estjén.

(Dürer Kert, Bp. XI., Öböl u. 1.)

 

szombat október 18. 19.00 A fény

Tom Tykwernek, a Babilon Berlin rendezőjének új (16 éven aluliaknak nem ajánlott) filmjében egy tipikus német középosztálybeli családot látunk, melynek tagjai berlini otthonukban nem is kommunikálnak egymással egészen addig, amíg egy új házvezető, egy titokzatos szíriai nő be nem lép az életükbe. A legjobb és legújabb német nyelvű filmeket bemutató Szemrevaló filmfesztivál másnap zár Karoline Herfurth Még gyönyörűbb című, 20.00-tól vetített filmjével.

(Művész mozi, Bp. VI., Teréz krt. 30.)

 

szombat október 18. 19.30 Az utolsó tekercs

A főhős Krapp minden születésnapja alkalmából szalagra mondja, hogy mi történt vele az előző évben. Most épp 69 évesen hallgatja újra a 39 éves korában felvett anyagot. Samuel Beckett írózseni, Széles László színészkirály, Lábán Katalin pedig a rendezők gyöngye.

(RS9 Színház, Bp. VII., Rumbach S. u. 9.)

 

szombat október 18. 20.00 Németh Hajnal: Break Dance Break

A folyamatalapú, zenés, táncos kompozíció idei alkotás, ám egy korábbi, DANCE BREAK című, helyspecifikus berlini darab továbbfejlesztése. Közreműködők: Mark Ballyk (dobok, idiofon hangszerek), Júlia Koffler (beszéd, ének), valamint táncosok. A galéria az előadás folyamatában bármilyen időpontban és időtartamra látogatható, a tér szabadon bejárható.

(2B Galéria, Bp. IX., Ráday u. 47.)

 

szombat október 18. 20.30 Martenica bolgár táncház

A bolgár népzene és néptánc ünnepe, ahol a negyven éve működő zenekar tagjai zenélnek, segítve a honorok és racsenicák mozdula­tai­nak, lépéseinek stílusos elsajátítását.

(Fonó, Bp. XI., Sztregova u. 3.)

 

szombat október 18. 22.00 The Void, Ghost Toast – koncert

Progresszívbe hajló, „industrial sci-fi metal” stílust képviselő híres helyi banda. Velük együtt lép fel a 2008-ban alakult debreceni, kísérletező hajlamú instrumentális rockzenekar, amelynek eddig öt nagylemeze jelent meg.

(Grand Café, Szeged, Deák F. u. 18.)

 

vasárnap október 19. 11.00 Angol teazsúr

Az Európa ízei matinésorozat részeként ezen az előadáson Purcell nyitánya lesz az elő­étel, a főétel a Variációk és fúga egy Purcell-témára Brittentől, majd Elgar ikonikus Pompa és fény című indulója a desszert. Így ismerheti meg a fiatal közönség a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a zenei fogások közötti interaktív műsorvezetés segítségével a barokkot és a romantikát. És persze az sem elhanyagolható, hogy Farkas Róbert vezényel.

(Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, Bp. IX., Komor Marcell u. 1.)

 

vasárnap október 19. 13.30 UnReels – Párbeszéd a digitális jóllétért

Hiánypótló, élményalapú rendezvény, ahol tabumentesen és közösségben lehet beszélni a közösségi média önképre és testképre gyakorolt hatásairól. Kohlné dr. Papp Ildikó és Szokolai Róbert szakértők, valamint Bernáth Odett, Szirmai Gergely és Ungdani tartalomgyártók, valamint interaktív programok segítenek az elmélyülésben. A beszélgetések moderátora: Tóth Jakab. A részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött, amit az Eötvös10 Facebook-eseményében található linken lehet megtenni.

(Eötvös10, Bp. VI., Eötvös u. 10.)

 

vasárnap október 19. 19.00 Zene határok nélkül – koncert

Lakatos György hegedűművész és Nyári Károly zongoraművész estjén Mozart, Paganini, Puccini és Gershwin művei hangzanak el egyedülálló feldolgozásban. Közreműködik még: ifj. Nyári Károly zongorista, valamint Nyári Aliz és Nyári Edit énekesek.

(Várkert Bazár, Rendezvényterem, Bp. I., Ybl Miklós tér 2–6.)

 

vasárnap október 19. 20.00   Loot (Tool Tribute Band), The Sudamerican Rockers – koncert

A két legújabb budapesti tribute/cover rock zenekar közös fellépése. A Sudamerican Rockers számos népszerű rockdalt dolgozott már fel latin csavarral, az intenzív Loot pedig a Tool zenekar dublőr zenekara, de csak a nevében fonák.

(A38 hajó, Bp. XI., Petőfi híd budai hídfő)

 

hétfő október 20. 18.00 Az utcalány/La Viaccia – In Memoriam Claudia Cardinale

Mauro Bolognini 1961-es filmje egy gazdag család örökösödési viszályairól, a fiatal Claudia Cardinale és Jean-Paul Belmondo főszereplésével. Eredeti nyelven, magyar felirattal.

(Bem mozi, Bp. II., Margit krt. 5.)

 

hétfő október 20. 19.00 Fonó Session: Padkaporos örömzene

A már több mint három évtizedes múlttal rendelkező Magyar Tekerőzenekar havi egy alkalommal várja nyitott műhelyébe az érdeklődőket. A népzenei műhely hagyományos módon fúvósokkal és énekesekkel egészül ki itt is. Az egykori alapítók egyike, Havasréti Pál a házigazda. A program ingyenes!

(Fonó, Bp. XI., Sztregova u. 3.)

 

hétfő október 20. 19.00 Vidám kísértet

Egy szeánsz váratlan fordulata borítja fel a látszólag békés házasság harmóniáját, ugyanis a túlvilágról visszatér egy vidám kísértet. Noël Coward klasszikus vígjátéka az Art-Színtér és a Művészetek Völgye közös előadásában Peller Károly rendezésében és főszereplésével.

(Art-Színtér, Bp. II., Árpád fejedelem útja 3–4.)

 

kedd október 21. 10.00 Csillagjáró – Keresztes Dóra grafikusművész kiállítása

A kortárs magyar képzőművészet egyik meghatározó alakja több mint négy évtizedes, sokrétű pályájának legújabb fejezetét mutatja be a tárlat illusztrációi, animációs filmjei és szakrális munkái révén január 11-ig, hétfő kivételével mindennap 10 és 18 óra között.

(Műcsarnok, Bp. XIV., Dózsa György út 37.)

 

kedd október 21. 17.00 Shakespeare minden időkre – könyvbemutató

Pikli Natália a sok évszázados, egyre csak táguló Shakespeare-univerzumot mutatja be új munkájában, színháztörténeti és társművészeti megközelítéssel. Az új kötetről a szerzővel Fenyő D. György beszélget az Európa Kiadó délutánján.

(Írók Boltja, Bp. VI., Andrássy út 45.)

 

kedd október 21. 20.00   Eastern Boundary Trio – dzsesszkoncert

Az improvizáció mesterei játszanak saját szerzeményeket szabad rögtönzésekkel társítva. Joe Fonda nagybőgős a New York-i avantgárd szcéna jelentős alakja Borbély Mihállyal, a fúvós hangszerek hazai királyával és Bágyi Balázs dobossal lép színpadra.

(BMC, Opus Jazz Club, Bp. IX., Mátyás u. 8.)

 

szerda október 22. 19.00 Ocean Wisdom, Mikee Mykanic – koncert

A Walkin’ című dalával népszerűvé vált brit rapper érkezik a Fight Club című új albumának turnéja keretében. Vendége Mikee Mykanic, az éles szövegeiről ismert békéscsabai rapper melegíti be az estét.

(Dürer Kert, Bp. XI., Öböl u. 1.)

 

szerda október 22. 20.00  Cold-Blooded Mare/A hidegvérű kanca – bemutató

Vavra Júlia koreográfus új előadása egy horrorisztikus, zenés-táncos jelenés, amely a magyar nemzeti identitás és népi kultúra összetett rendszereiből közvetít. Alkotótársai Mohácsi Júlia fénytervező, Porteleki Áron zenész és Petrányi Luca képzőművész. Másnap ismét.

(Trafó, Bp. IX., Liliom u. 41.)

 

szerda október 22. 20.00 Reggel és este

„…és a kisember megérkezik a rideg világba és magára marad, leszakad.” Jon Fosse darabját Bér­czes László rendezte. Az Ördögkatlan produkciójában Pál András, Mészáros Sára és Rozs Tamás játszanak.

(Jurányi Ház, Bp. II., Jurányi u. 1–3.)

 

csütörtök október 23. 10.00   Ritmusok és algoritmusok – kiállítás

Cseh, lengyel, magyar és szlovák geometrikus művészek mutatkoznak be a tárlaton, amelynek középpontjában több generáció közép-európai művészeinek szabad munkái állnak. Eszközük a látszólag egyszerű, letisztult és elemi vonal, a ceruza vagy toll hegyének karcolása. November 8-ig látható, hétfő kivételével mindennap 10 és 18 között.

(Pécsi Galéria, Pécs, Széchenyi tér 10.)

 

csütörtök október 23. 13.30 Árva/Orphan – premier

Az 1957-ben játszódó film a rendező családtörténetét dolgozza fel. Főszereplője, Andor egy 12 éves kisfiú, akit anyja nevel egyedül. Egy nap megjelenik náluk egy férfi, aki azt állítja, hogy ő az apa. Nemes Jeles László (16 éven felülieknek szóló) új filmje, angol felirattal látható, a főszereplői Barabás Bojtorján, Waskovics Andrea és Grégory Gadebois.

(Bem mozi, Bp. II., Margit krt. 5.)

 

csütörtök október 23. 19.00 Mélyrepülés

Cseh Tamás albuma – az egyetlen olyan, amelynek szövegét nem Bereményi Géza, hanem Csengey Dénes írta – szenvtelenül állít tükröt minden korosztálynak és kornak. Az album 1988-ban jelent meg és aktuális most is, különösen, ahogy a Komp Kollektíva előadja: Tóth András, meg a zenészek: Nánási Attila, Lányi Kristóf, Laczi Sándor, Tóth Ábel és Zsótér Zita.

(RS9 Színház, Bp. VII., Rumbach S. u. 9.)

 

csütörtök október 23. 19.30 Christian Eigner: The Solo Concerts, plus special guest Lakeside X (afterparty Depeche-synth wave)

A Depeche Mode dobosa egy szólókoncerten mutatja be, mit tud. A programot DJ Filip DTA nyitja meg eredeti Depeche Mode-mixekből álló szettjével. Végül Depeche-synth/dark wave bulival zárják az estét a magyarországi dj-k.

(A38 hajó, Bp. XI., Petőfi híd budai hídfő)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.