rés a présen

„Amerika felfedezése nélkül”

  • rés a présen
  • Artner Sisso
  • 2025. október 15.

Könyv

Kalas Györgyi antropológus, újságíró

rés a présen: Miért kezdtél el kulináris ismeretterjesztő (szakács)könyveket írni gyerekeknek?

Kalas Györgyi: Mindig érdekeltek az embe­rek, ezért tanultam kulturális antropológiát, annak pedig kötelező része a terepmunka, amelyet én Gyimesben, egy kicsi, zárt közösségben végeztem, és ebből írtam a szakdolgozatomat is, a témája a családi gazdaságok működése volt. Együtt éltem a családdal, együtt főztünk, együtt készítettünk sajtot. Amit egyébként gyerekkoromban a nagymamámmal is csináltam. Kutatóként végeztem, és bár a tudományos szövegírás sosem ment könnyen, már gyerekként is nagy kedvencem volt az ismeretterjesztő műfaj, amely pár éve reneszánszát éli a gyerekkönyvek piacán. Mivel régóta érdekel az ételek és az étkezés története, gondoltam, hogy az akkor még kicsi lányaimnak írok egy könyvet erről. A Pagony Kiadó is partner volt ebben, így született meg a Sandwich grófja és a nápolyi pizza című könyvem, amelyben a pizzáról szól az első fejezet. Azt gondolom, ha volna gasztronómia nevű tantárgy az általános iskolában, ilyen lenne a tankönyv. Egyébként meg sok földrajz és történelem is van benne, hiszen a pizza történetét nem lehetne megérteni Amerika felfedezése nélkül.

rap: Miről szólnak a sorozat előző részei?

KGY: Az első három rész ismeretterjesztő könyv, amellyel két éve elnyertem a HUBBY Év Gyermekkönyve díjat ismeretterjesztő kategóriában. Az első könyv a gyerekek kedvenc ételeinek a történetét mutatja be. A saját gyerekeimről tudom, hogy a legtöbb gyereknek van olyan korszaka, amikor csak pizzát, sült krumplit vagy palacsintát hajlandó enni. Úgy voltam vele, hogy rendben, ha csak ezt eszed meg, akkor viszont csináljuk meg együtt, és közben mesélek a történetéről. A sült krumplinak meg a palacsintának is több ezer éves története van, ami engem mindig lenyűgöz.

rap: A frissen megjelent Méz, dió, csicseri egyszerű, szezonális és nemzetközi ételeket tartalmaz modern felfogásban. Miért, amikor most épp a „vissza a hagyományokhoz” a trend?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.