"A mémek közzétételét nem lehet korlátozni"

  • M. László Ferenc
  • 2019. május 3.

Interaktív

Áprilisban az Európai Unió Tanácsa elfogadta az új szerzői jogi irányelvet, melyről számos tévhit kering. Sokan például attól tartanak, hogy a YouTube vagy a Facebook cenzúrázni fogja a posztjaikat. Pedig az új szabályozás csöppet sem kedvez az internet gigászainak.

Magyar Narancs: Valóban vége a szabad internetezésnek – ahogyan ezt egyes jogvédők, illetve a YouTube kampánya állítja? Vagy egyébként sem lehet szabad nethasználatról beszélni egy olyan korban, amikor az internetet magukba szippantják az infotechnológiai óriáscégek?

Grad-Gyenge Anikó: Hadd kérdezzek vissza: biztosan azt értjük-e az internet szabadsága alatt, hogy használhassuk a YouTube-ot?

MN: Ha a YouTube és a Facebook illetékeseit kérdeznénk, azt mondanák: arról a szabadságról van szó, ami a felhasználóikat illeti, merthogy a történelemben soha ilyen szabadon és gyorsan nem érték még el egymást az embe­rek, nem jutott el egy-egy alkotás ekkora közönséghez. Az EU szerzői jogi reformja pedig ezt a szférát korlátozza.

GGYA: Amikor 2000-ben hatályba lépett az elektronikus kereskedelmi irányelv, a mai internetes szolgáltatások legfeljebb gyerekcipőben jártak. A legnépszerűbb közösségi oldal 2004-ben kezdte működését, a legnagyobbá vált videómegosztó pedig 2005-ös alapítású. Nem csoda, hogy a szabályozás egyáltalán nem tartalmazott előírásokat például a keresőmotorokra sem. Ugyanakkor az elmúlt két évtizedben kiemelt cél volt az internetes ipar­ágak felpörgetése nemzetközi, uniós és tagállami szinten egy­aránt, a cégek érdekeit pedig az szolgálta, hogy minél kevesebb jogi korlátba ütközzenek. (...) Mindez jót is tett az iparágnak, hiszen számos vállalat rendkívül gyorsan nőtte ki magát garázscégből globális piacvezetővé. De most már olyan nagyok, hogy további „felpörgetésük” egyértelműen csak mások jogos érdekeinek a rovására történhetne (...).

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

MN: Az uniós csomagot sokan titulálták „mémgyilkosnak”. A gyakran szerzői jogilag védett képeket, dallamokat, idézeteket újrafelhasználó mémeket hova sorolná?

GGYA: A mémnek nincs jogi definíciója. Leg­inkább a paródiával lehet rokonítani. S bizony, arról régóta folyik a vita, hogy a paródia önálló alkotás-e, és milyen „szabadságjogokat” élvezzen. Más, ha valakinek a beszédstílusát karikírozzuk, és megint más, ha egy meglévő zeneszámra írunk új, humoros szöveget. Az irányelv 17. cikke külön kitér arra, hogy a véleménynyilvánítás ezen módját, lényegében a mémek közzétételét nem lehet korlátozni, szabad felhasználást biztosít az idézeteknek, kritikáknak, karikatúrának, paródiának. (...)

Grad-Gyenge Anikó szerzői jogász, a BME dékánhelyettese az interjúban arról is beszélt, hogy miben nőtt a Google, a Facebook és a többi - idehaza kevésbé ismert és használt - gigaplatform a piac és az államok nyakára, ez hogyan hat a jogra és a gazdaságra, miképpen lépett fel az Európai Bíróság az egyes ügyekben, és mindez milyen veszélyt jelenthet a hagyományos médiacégekre, illetve azok miképpen reagálnak erre a helyzetre.

Keresse a Magyar Narancsot az újságárusoknál, illetve előfizethet rá itt.

Magyar Narancs

A digitális Magyar Narancs digitális olvasójának a digitális olvasáshoz szükség lesz a DIMAG Reader letöltésére. A digitális példányok a következõ platformokon érhetõek el online, és offline is: Iphone/Ipad (iOS), Google Android, PC. Fizessen elõ egy évre, fél évre, negyed évre, egy hétre!

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”