Videojáték

The Last of Us

  • - wilson -
  • 2013. július 20.

Interaktív

A történetmesélés lenyűgöző. A világvégét járó főszereplő páros - Joel, a múltja által visszahúzott, magába forduló férfi és Ellie, a világot éppen most felfedező, társával kapcsolatát egyre szorosabbra fűző tini - ordas klisének tűnik, de kettejük viszonya a tizensok órás történet során olyan pályát ír le, amely nem hasonlítható más játékok teljesítményéhez.

Az Uncharted-sorozattal a karakterépítést már eddig is csúcsra járató Naughty Dog önmagát és a teljes videojáték-ipart is túlszárnyalta: a szereplők nem kartonfigurák vagy robotmozgású, életidegen helyzetekbe taszított rongybabák, hanem egyszerűen csak emberek, akik éreznek, szenvednek, és még a legkomorabb sötétben is képesek meglátni a fényt.

Van is mit nézniük, a Last of Us világa ugyanis kifejezetten hangulatos. A két évtizeddel korábban egy fertőzés miatt a kihalásig taszított emberiség története az igazi antiwestern: Joel és Ellie nem egy új világ felé menetel, hanem egy halott társadalom romjai között küzd a túlélésért. A road movie keretei közé szorított nagy menetelés gyönyörű ívet ír le, az évszakokat használva a hangvételek és a témák szétszabdalásához. A pusztulás ennyire gyönyörű még sosem volt: a természet által visszahódított városok, az érintetlen erdők, a tél viszontagságai tökéletesen passzolnak a Gustavo Santaolalla jegyezte zenéhez, szavak helyett lágy gitárbetétekkel asszisztálva a dráma kibontakozásához. A Last of Us nem forradalom, és nem is egy téma újradefiniálása - csupán az interaktív történetmesélés új, megközelíthetetlennek tűnő csúcspontja.

Naughty Dog - Sony / PS3

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.