Videojáték

The Last of Us

  • - wilson -
  • 2013. július 20.

Interaktív

A történetmesélés lenyűgöző. A világvégét járó főszereplő páros - Joel, a múltja által visszahúzott, magába forduló férfi és Ellie, a világot éppen most felfedező, társával kapcsolatát egyre szorosabbra fűző tini - ordas klisének tűnik, de kettejük viszonya a tizensok órás történet során olyan pályát ír le, amely nem hasonlítható más játékok teljesítményéhez.

Az Uncharted-sorozattal a karakterépítést már eddig is csúcsra járató Naughty Dog önmagát és a teljes videojáték-ipart is túlszárnyalta: a szereplők nem kartonfigurák vagy robotmozgású, életidegen helyzetekbe taszított rongybabák, hanem egyszerűen csak emberek, akik éreznek, szenvednek, és még a legkomorabb sötétben is képesek meglátni a fényt.

Van is mit nézniük, a Last of Us világa ugyanis kifejezetten hangulatos. A két évtizeddel korábban egy fertőzés miatt a kihalásig taszított emberiség története az igazi antiwestern: Joel és Ellie nem egy új világ felé menetel, hanem egy halott társadalom romjai között küzd a túlélésért. A road movie keretei közé szorított nagy menetelés gyönyörű ívet ír le, az évszakokat használva a hangvételek és a témák szétszabdalásához. A pusztulás ennyire gyönyörű még sosem volt: a természet által visszahódított városok, az érintetlen erdők, a tél viszontagságai tökéletesen passzolnak a Gustavo Santaolalla jegyezte zenéhez, szavak helyett lágy gitárbetétekkel asszisztálva a dráma kibontakozásához. A Last of Us nem forradalom, és nem is egy téma újradefiniálása - csupán az interaktív történetmesélés új, megközelíthetetlennek tűnő csúcspontja.

Naughty Dog - Sony / PS3

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.