Rádió

Ég és homok

Árvíz FM

Interaktív

Egy áradásnak viszonylag kevés pozitívuma szokott lenni, mindenesetre nem járnak rosszul azok, akik szeretteikért aggódva, a naprakész tájékozottság jegyében, esetleg katasztrófarádiózóként, ad absurdum homokzsákpakolás közben az Árvízvédelmi Rádióra (népszerűbb nevén: Árvíz FM-re) tekernek.

Persze kezdődhetne ez a történet úgy is, hogy hol volt, hol nem volt egy Neo FM, de hát ki emlékszik már arra! Különben is, bárki beláthatja, hogy sokkal hasznosabb ez az új - noha előre tudhatóan kérészéletű - képződmény, mint egy kereskedelmi tucatrádió. Lényeg a lényeg: vasárnap reggel nyolctól a misztikus nevű NMHH és MTVA közreműködésével a jobb létre szenderült Neo frekvenciáján elindult az országos sugárzás.

Nem vitás, hogy nehéz a helyzet, habár hétfőn délután több ezer integető turista és könnyes szemű budapesti lakos részvételével elbúcsúztatták a fővárosban az árhullámot. A gátakon és ideiglenes védműveken továbbra is nagy a nyomás, az árvízi munkások pedig már igen kimerültek - ezt Komárom polgármestere mondja, egy katasztrófavédelmi szakértő pedig azért hozzáteszi, hogy gátszakadás mindenesetre nem várható már a környéken. Ezután zene, aztán hírek. Nagyjából ebben a ritmusban halad előre a műsor, de - csodák csodája - mégsem csak száraz tényközlés az egész - és nem csak a muzikális síkosítás miatt. Arról van szó, hogy minden ellenkező várakozás és sansz ellenére valóban rádiócsatornaként funkcionál az Árvíz FM, pedig elsőre akár túlzásnak is érezhettük egy ilyen célra szolgáló külön csatorna elindítását, hiszen a közszolgálati adón is elég sok időt kap ez a kétségtelenül fontos téma. Az ugyanakkor feltétlen érv a csatorna mellett, hogy a jó öreg rádiósugárzás hangja bárhová elér, és a befogásához minimális technika kell csak, hallgatni pedig akár munka közben is lehet.

A tematikus sávok amúgy nem ritkák az éterben: a klasszikus egyházi csatornáktól az egy-egy stílusra koncentráló zenei adókon át az olyan vadhajtásokig, mint a nemzetközi ufófigyelő rádió. Az Árvíz FM azonban mindtől különbözik, hiszen egyetlen természeti jelenség hívta életre, s annak elmúltával a rádió hangja is elnémul majd. Melankolikus helyzet, annyi szent, de a - főleg a Kossuthtól kölcsönvett - munkatársak egészen szépen helytállnak. A tempó az alkalomhoz illően pörgős: egyik rövid beszámoló éri a másikat, meghintve néhány perces kisszínes etűdökkel, melyektől valóban emberivé válik az olykor már-már mechanikus adatközlésbe forduló tájékoztatás. A gemenci hangulatjelentésből például megtudjuk, hogy az erdészek hogyan tették túlélhetővé a szigetté alakuló dombságot, mennyi élelmet helyeztek el a vadaknak, és hogy milyen fejtartással úszik egy fiatal bika. Épp mikor már azt érezzük, hogy eleget hallottunk e nemes állatokról, véget is ér a bevágás, amit még egy rövid felhívás követ: vigyázzanak az arra autózók, mert a menekülő szarvasok az úttesten kelnek át. Majd a műsorblokk zárásaként a Red Hot Chili Peppers Road Trippin'-je megy le. Zseniális választás, kár, hogy a zenei szerkesztő nevét nem mondják be (és mivel nincs archívum, még rákeresni sem igen lehet).

Hasonlóan ötletes az önkéntesek megszólítása is, és bár az első riporteri kérdés elég botladozó ("számolja, hogy hány homokzsákot fogott meg ma?"), a válasz szerénysége ("remélem, eleget") és az egészet belengő viszszafogott optimizmus és pátoszmentes lelkesedés szépen körvonalazódik. Megszólal később két másik gáterősítő is, az ő hangjuk is fáradt derűt sugároz: "a mi ismeretségünk csak szerdáig nyúlik vissza, de olyan, mintha harminc éve ismernénk már egymást". A zenei aláfestés pedig, homokzsák-tematikáról lévén szó, újfent mesteri: Paul Kalkbrennertől a Sky and Sand. Az egyetlen ünneprontó a következő pillanatban megszólaló meteorológus, Gál Áron lesz, aki vihar és felhőszakadás közeledtéről számol be - igaz, Kalkbrenner mélyre nyúló, süppedős ütemei ehhez is paszszolnak.

Révedezésünkből félóránként a hírek vernek csak fel, kétszázötvenedjére is meghallgatjuk, hogy az árvízi irányítást Orbán Viktor egy személyben megoldja - nem lennénk a buzgárok helyében! -, meg hogy Pintér Sándor azt üzente (!) a gátakon fáradozóknak: "ne csökkenjen a figyelmük". Igaz, ezeket a propagandahíreket a közszolgálati nagytestvértől veszi át az Árvíz FM, szóval ott sem úsznánk meg őket.

Árvíz FM, június 10.

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

Az ajánlat

Napi rendszeres fellépéseinek sorában Magyar Péter a múlt pénteken a Klubrádióban járt, ahol Bolgár György műsorában mindenféle kijelentéseket tett Ukrajnáról, illetve az ukrajnai háborúról.

A hegyi ember

Amikor 2018 februárjában Márki-Zay Péter az addig bevehetetlennek hitt Hódmezővásárhelyen, az akkoriban igen befolyásos Lázár János városában az időközi polgármester-választáson magabiztosan legyőzte fideszes ellenfelét, reálisnak tűnt, hogy mindez megismételhető „nagyban” is a tavaszi országgyűlési választásokon.