Rádió

Ég és homok

Árvíz FM

Interaktív

Egy áradásnak viszonylag kevés pozitívuma szokott lenni, mindenesetre nem járnak rosszul azok, akik szeretteikért aggódva, a naprakész tájékozottság jegyében, esetleg katasztrófarádiózóként, ad absurdum homokzsákpakolás közben az Árvízvédelmi Rádióra (népszerűbb nevén: Árvíz FM-re) tekernek.

Persze kezdődhetne ez a történet úgy is, hogy hol volt, hol nem volt egy Neo FM, de hát ki emlékszik már arra! Különben is, bárki beláthatja, hogy sokkal hasznosabb ez az új - noha előre tudhatóan kérészéletű - képződmény, mint egy kereskedelmi tucatrádió. Lényeg a lényeg: vasárnap reggel nyolctól a misztikus nevű NMHH és MTVA közreműködésével a jobb létre szenderült Neo frekvenciáján elindult az országos sugárzás.

Nem vitás, hogy nehéz a helyzet, habár hétfőn délután több ezer integető turista és könnyes szemű budapesti lakos részvételével elbúcsúztatták a fővárosban az árhullámot. A gátakon és ideiglenes védműveken továbbra is nagy a nyomás, az árvízi munkások pedig már igen kimerültek - ezt Komárom polgármestere mondja, egy katasztrófavédelmi szakértő pedig azért hozzáteszi, hogy gátszakadás mindenesetre nem várható már a környéken. Ezután zene, aztán hírek. Nagyjából ebben a ritmusban halad előre a műsor, de - csodák csodája - mégsem csak száraz tényközlés az egész - és nem csak a muzikális síkosítás miatt. Arról van szó, hogy minden ellenkező várakozás és sansz ellenére valóban rádiócsatornaként funkcionál az Árvíz FM, pedig elsőre akár túlzásnak is érezhettük egy ilyen célra szolgáló külön csatorna elindítását, hiszen a közszolgálati adón is elég sok időt kap ez a kétségtelenül fontos téma. Az ugyanakkor feltétlen érv a csatorna mellett, hogy a jó öreg rádiósugárzás hangja bárhová elér, és a befogásához minimális technika kell csak, hallgatni pedig akár munka közben is lehet.

A tematikus sávok amúgy nem ritkák az éterben: a klasszikus egyházi csatornáktól az egy-egy stílusra koncentráló zenei adókon át az olyan vadhajtásokig, mint a nemzetközi ufófigyelő rádió. Az Árvíz FM azonban mindtől különbözik, hiszen egyetlen természeti jelenség hívta életre, s annak elmúltával a rádió hangja is elnémul majd. Melankolikus helyzet, annyi szent, de a - főleg a Kossuthtól kölcsönvett - munkatársak egészen szépen helytállnak. A tempó az alkalomhoz illően pörgős: egyik rövid beszámoló éri a másikat, meghintve néhány perces kisszínes etűdökkel, melyektől valóban emberivé válik az olykor már-már mechanikus adatközlésbe forduló tájékoztatás. A gemenci hangulatjelentésből például megtudjuk, hogy az erdészek hogyan tették túlélhetővé a szigetté alakuló dombságot, mennyi élelmet helyeztek el a vadaknak, és hogy milyen fejtartással úszik egy fiatal bika. Épp mikor már azt érezzük, hogy eleget hallottunk e nemes állatokról, véget is ér a bevágás, amit még egy rövid felhívás követ: vigyázzanak az arra autózók, mert a menekülő szarvasok az úttesten kelnek át. Majd a műsorblokk zárásaként a Red Hot Chili Peppers Road Trippin'-je megy le. Zseniális választás, kár, hogy a zenei szerkesztő nevét nem mondják be (és mivel nincs archívum, még rákeresni sem igen lehet).

Hasonlóan ötletes az önkéntesek megszólítása is, és bár az első riporteri kérdés elég botladozó ("számolja, hogy hány homokzsákot fogott meg ma?"), a válasz szerénysége ("remélem, eleget") és az egészet belengő viszszafogott optimizmus és pátoszmentes lelkesedés szépen körvonalazódik. Megszólal később két másik gáterősítő is, az ő hangjuk is fáradt derűt sugároz: "a mi ismeretségünk csak szerdáig nyúlik vissza, de olyan, mintha harminc éve ismernénk már egymást". A zenei aláfestés pedig, homokzsák-tematikáról lévén szó, újfent mesteri: Paul Kalkbrennertől a Sky and Sand. Az egyetlen ünneprontó a következő pillanatban megszólaló meteorológus, Gál Áron lesz, aki vihar és felhőszakadás közeledtéről számol be - igaz, Kalkbrenner mélyre nyúló, süppedős ütemei ehhez is paszszolnak.

Révedezésünkből félóránként a hírek vernek csak fel, kétszázötvenedjére is meghallgatjuk, hogy az árvízi irányítást Orbán Viktor egy személyben megoldja - nem lennénk a buzgárok helyében! -, meg hogy Pintér Sándor azt üzente (!) a gátakon fáradozóknak: "ne csökkenjen a figyelmük". Igaz, ezeket a propagandahíreket a közszolgálati nagytestvértől veszi át az Árvíz FM, szóval ott sem úsznánk meg őket.

Árvíz FM, június 10.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül.