tévésmaci

Tovaszáll a kánya

  • tévésmaci
  • 2020. november 29.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché kimentek a búcsúba, csak néztek. Rögtön látszott ugyanis, hogy ez nem holmi közönséges falusi búcsú, volt neki olyan része is, de az csupán szegényes kísérőjelenségnek tűnt a kifejezetten erre az alkalomra kitelepült Luna Park árnyékában. S még csak nappal volt, világos és meleg, egyenlőnek tűntek a feltételek, de tudta mindenki – Sztupa és Troché a legjobban –, hogy ha leszáll az este, ha besötétedik, a hagyományos búcsú aligha lesz ellenfele a Luna Parknak, mert ott kigyúl majd ezernyi színes – piros, sárga, kék, zöld – villanykörte, s elkezd pörögni az óriáskerék, dohog majd a dodzsem és felberregnek gokartok. A fiúk a piros-kék mintákkal és egy sikamlós felirattal díszített, felpántlikázott fakanalukat átviszik magukkal a búcsúból a Luna Parkba, hogy ott csapdossák vele a lányok fenekét. Bezárja szegényes kézikocsijára telepített boltját a nyalókaárus öregasszony, s görbe háttal vonszolja hazafelé vagy az isten tudja, hova, bele az éjszakába, a céllövöldés még ásít egyet, de a fegyverek már elhallgattak, a sporthalászatnál áll még két kisgyerek, itt minden húzás nyer, de már rég haza kellett volna menniük. Sztupa és Troché nézték, nézték, úgy tűnt, mintha unnák, de ők legalább tudták, hogy ez nem ilyen egyszerű, hogy lenne valami délutáni mulatság meg az esti, s ezek egymás ellenfelei lennének, és a nagyobb, fényesebb és hangosabb egyszerűen maga alá gyűri a kisebbet, kevésbé fényeset, legyen az bár adott esetben majdnem ugyanolyan hangos. Nem, nem ilyen szimpla ez a képlet, sőt, nincs is képlet, még az is lehetséges, hogy viszony sincs, tudniillik a falusinak ható búcsú és a városinak tűnő Luna Park között. Csak valami furcsa, élő organizmusok alkotta összefonódás: mintha összefogdostak volna pár tucatnyi szórakozni vágyót, nőt, férfit, öreget, fiatalt, gyereket, s belőlük fontak valami sűrű hálót, ami tartja ezt az egész masinát. Sztupa és Troché legalább tudták.

Pénteken (30-án) látszattelevíziózásra nyílik módunk este kilenckor – meglehet, jobb, mint az igazi (annyiszor próbáltuk már, mégsem tudjuk ezt eldönteni). Arról van szó ugyanis, hogy a Film Mánia ekkor A nagy Lebowskit adja, a Filmbox Extra (feltehetően van ilyen nevű csatorna) meg a Kecskebűvölőket. Nyilvánvaló, hogy mindkettőt láttuk már a moziban: A nagy Lebowskira volt vagy harminc évünk, s ha történetesen a Kecskebűvölőket, melyre ugyan valamivel kevesebb, de azért jó tízévnyi idő csak jutott, a hívogató szereposztása dacára sem néztük meg a moziban, akkor most sem nagyon valószínű, hogy ráfanyalodnánk (még akkor sem, ha ezzel le is mondunk a péntek esti otthoni filmnézésről, mert csak vackok mennek a többi csatornán). Mindebből két dolog rajzolódik ki a napnál is világosabban. Az egyik az, hogy a fenti két ajánlatomat ezennel tekintsék semmisnek. A másik pedig az, hogy az a bölcsesség, mely szerint „egy újszülöttnek minden vicc új”, nos, egy ordas hazugság.

Szombaton azonban ott a Cinemax 2 esti sávja, amikor ugyancsak kilenctől sorban olyan filmeket nyomatnak, mint a Cleo, a Lány vagy a Csendes érintések. De haladjunk sorjában: a Cleo egy tavalyi keltezésű belga, ha akarom szerelmi, ha akarom felnövési dráma, körülbelül arról szól, hogy egy fiatal lány, kikecmeregni igyekezvén elárvulása feletti gyászából, összebulizik egy csak hozzá képest idősebb pasassal, és jaj, mi lesz belőlük. Az ezután következő belga–holland Lány főszereplője is egy csitri, aki balerina szeretne lenni, ám e törekvését megnehezíti, hogy fiúnak született. A Csendes érintések ugyan sem nem belga, sem nem hollandi, de mégis maradunk az épp csak felserdült leánygyermekek hányattatásainál, lévén a film központi alakja egy gyerekfelvigyázó, akinek a munkaadói magas fizetést és szörnyű szabályokat kínálnak. Tizenegykor a Filmbox Premium irányába lehet mindebből kihátrálni, lesz ott A velencei kalmár egy 2004-es, ebből következően Al Pacino játékával habosított kiszerelésű változata. Vagy inkább adják le a tévéjüket a veszélyeshulladék-megőrzőbe.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.