tévésmaci

Tovaszáll a kánya

  • tévésmaci
  • 2020. november 29.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché kimentek a búcsúba, csak néztek. Rögtön látszott ugyanis, hogy ez nem holmi közönséges falusi búcsú, volt neki olyan része is, de az csupán szegényes kísérőjelenségnek tűnt a kifejezetten erre az alkalomra kitelepült Luna Park árnyékában. S még csak nappal volt, világos és meleg, egyenlőnek tűntek a feltételek, de tudta mindenki – Sztupa és Troché a legjobban –, hogy ha leszáll az este, ha besötétedik, a hagyományos búcsú aligha lesz ellenfele a Luna Parknak, mert ott kigyúl majd ezernyi színes – piros, sárga, kék, zöld – villanykörte, s elkezd pörögni az óriáskerék, dohog majd a dodzsem és felberregnek gokartok. A fiúk a piros-kék mintákkal és egy sikamlós felirattal díszített, felpántlikázott fakanalukat átviszik magukkal a búcsúból a Luna Parkba, hogy ott csapdossák vele a lányok fenekét. Bezárja szegényes kézikocsijára telepített boltját a nyalókaárus öregasszony, s görbe háttal vonszolja hazafelé vagy az isten tudja, hova, bele az éjszakába, a céllövöldés még ásít egyet, de a fegyverek már elhallgattak, a sporthalászatnál áll még két kisgyerek, itt minden húzás nyer, de már rég haza kellett volna menniük. Sztupa és Troché nézték, nézték, úgy tűnt, mintha unnák, de ők legalább tudták, hogy ez nem ilyen egyszerű, hogy lenne valami délutáni mulatság meg az esti, s ezek egymás ellenfelei lennének, és a nagyobb, fényesebb és hangosabb egyszerűen maga alá gyűri a kisebbet, kevésbé fényeset, legyen az bár adott esetben majdnem ugyanolyan hangos. Nem, nem ilyen szimpla ez a képlet, sőt, nincs is képlet, még az is lehetséges, hogy viszony sincs, tudniillik a falusinak ható búcsú és a városinak tűnő Luna Park között. Csak valami furcsa, élő organizmusok alkotta összefonódás: mintha összefogdostak volna pár tucatnyi szórakozni vágyót, nőt, férfit, öreget, fiatalt, gyereket, s belőlük fontak valami sűrű hálót, ami tartja ezt az egész masinát. Sztupa és Troché legalább tudták.

Pénteken (30-án) látszattelevíziózásra nyílik módunk este kilenckor – meglehet, jobb, mint az igazi (annyiszor próbáltuk már, mégsem tudjuk ezt eldönteni). Arról van szó ugyanis, hogy a Film Mánia ekkor A nagy Lebowskit adja, a Filmbox Extra (feltehetően van ilyen nevű csatorna) meg a Kecskebűvölőket. Nyilvánvaló, hogy mindkettőt láttuk már a moziban: A nagy Lebowskira volt vagy harminc évünk, s ha történetesen a Kecskebűvölőket, melyre ugyan valamivel kevesebb, de azért jó tízévnyi idő csak jutott, a hívogató szereposztása dacára sem néztük meg a moziban, akkor most sem nagyon valószínű, hogy ráfanyalodnánk (még akkor sem, ha ezzel le is mondunk a péntek esti otthoni filmnézésről, mert csak vackok mennek a többi csatornán). Mindebből két dolog rajzolódik ki a napnál is világosabban. Az egyik az, hogy a fenti két ajánlatomat ezennel tekintsék semmisnek. A másik pedig az, hogy az a bölcsesség, mely szerint „egy újszülöttnek minden vicc új”, nos, egy ordas hazugság.

Szombaton azonban ott a Cinemax 2 esti sávja, amikor ugyancsak kilenctől sorban olyan filmeket nyomatnak, mint a Cleo, a Lány vagy a Csendes érintések. De haladjunk sorjában: a Cleo egy tavalyi keltezésű belga, ha akarom szerelmi, ha akarom felnövési dráma, körülbelül arról szól, hogy egy fiatal lány, kikecmeregni igyekezvén elárvulása feletti gyászából, összebulizik egy csak hozzá képest idősebb pasassal, és jaj, mi lesz belőlük. Az ezután következő belga–holland Lány főszereplője is egy csitri, aki balerina szeretne lenni, ám e törekvését megnehezíti, hogy fiúnak született. A Csendes érintések ugyan sem nem belga, sem nem hollandi, de mégis maradunk az épp csak felserdült leánygyermekek hányattatásainál, lévén a film központi alakja egy gyerekfelvigyázó, akinek a munkaadói magas fizetést és szörnyű szabályokat kínálnak. Tizenegykor a Filmbox Premium irányába lehet mindebből kihátrálni, lesz ott A velencei kalmár egy 2004-es, ebből következően Al Pacino játékával habosított kiszerelésű változata. Vagy inkább adják le a tévéjüket a veszélyeshulladék-megőrzőbe.

Figyelmébe ajánljuk

Váratlanul

Az ír szerző negyedik, sakkal erősen átitatott regényének szervező motívumai a szereplők éle­tébe érkező nem várt elemek.

A távolság

Az író-rendező-vágó nem lacafacázik: már az első jelenetben ott vonaglik egy tucat eszkortlány a sztriptízbár kanosabb (és pénzesebb) vendégeinek ölében, üvölt a zene, pukkan a pezsgő.

Hagytuk, hogy így legyen

  • - turcsányi -

Nagyon közel megyünk. Talán túl közel is. A komfortérzetünk szempontjából biztosan túl közel, bár a dokumentumfilm műfaja nem a komfortérzetünk karbantartására lett kitalálva, hanem azért, hogy felrázzon. Ez játékszabály, ám mégis kérdéses, hogy mennyiben kárhoztatható bárki is, aki nem rendel felrázást.

Egymás közt

Első ízben rendez olyan tárlatot a Ludwig Múzeum, amelyen kizárólag női alkotóknak a nőiség témáját feldolgozó munkái szerepelnek. A válogatás ezen első része a női szerepek és a nők megjelenítése körüli anomáliákra fókuszál a múzeum gyűjteményében őrzött műveken keresztül.

Semmi se drága

„Itt fekszünk, Vándor, vidd hírül a spártaiaknak: / Megcselekedtük, amit megkövetelt a haza” – üzeni háromszáz idióta a lidérces múltból, csókol anyád, Szimónidész aláírással. Oh, persze, ezek csak a hülye görögök voltak, könnyű volt nekik hülyének lenni. Mi magyarok, már okultunk 1956 tapasztalatából, s sosem követnénk el efféle balgaságot.

Úgy lezáródott

Napok óta tartja izgalomban a magyar hazát az a kérdés, hogy október 9-én ki záratta le azt a kiskőrösi vasúti átkelőt, amelynél Szijjártó Péter külügyminiszter és Mészáros Lőrinc nagyberuházó & nagyvállalkozó & a szeretett vezető körüli mindenes megtekinthette a Budapest–Belgrád vasútvonal adott szakaszát és felavathatta az utolsó sínszál lerakását és összecsavarozását, vagy mit.

Sokan, mint az oroszok

Oroszország a hatalmas veszteségek dacára sem szenved emberhiányban az ukrán frontokon. Putyinék mostanra megtanulták, hogyan vegyék meg állampolgáraikat a családjuktól. A politikailag kockázatos mozgósítás elrendelésére semmi szükség – az üzlet működik. De hogyan?

Ellenzékellenzés

  • Ripp Zoltán

A Magyar Péter-jelenség a magyar társa­dalom betegségének tünete. Ugyanannak az immunhiányos állapotnak, amely a liberális demokrata jogállam bukását és Orbán hatalomban tartását előidézte. Ez az állítás persze magyarázatra szorul.

Messze még az alja?

Messze nem a kormány által vártaknak megfelelően alakult a GDP a harmadik negyedévben, de Orbánéknak „szerencsére” ismét van egy gazdaságpolitikai akciótervük. Könnyű megtippelni, milyen hatásuk lesz az intézkedéseknek, ha a cél az export felpörgetése, nem pedig a bizalom helyreállítása.