rés a présen

„Vidéki könyvtárak nem mernek hívni”

Peer Krisztián költő, író

  • rés a présen
  • 2019. augusztus 4.

Interaktív

rés a présen: Hogyan vélekedsz költészet és rockzene viszonyáról ma?

Peer Krisztián: Ugyanabban a mondatban a vélekedsz és a rockzene – ez költészet. Az első, még akusztikus koncertjeinken én is emelgettem a ROCK feliratú táblát – ha Schuster Lórántnak sikerült karriert építenie erre, gondoltam, nekem is összejöhet. De jött Andor, az elektronika, és vele a hangzás. Meg a franciás hangzású zenekarnév. Igen, ez inkább zenekar, mint projekt, de azt kétlem, hogy rock. Ám így is a zene az az ostya, amivel lenyeletjük a szöveget. Személyes kisugárzásunk, azt hiszem, egyikünknek sincs.

rap: Nem előzmények nélküli nálad az előadó-művészet. Milyen formációkban voltál benne?

PK: Ezer éve volt egy Nyelvterület nevű formációnk: Godfather Termann (Térey János), Pozó Terror (Poós Zoltán) és a Peer. Harmadik, utolsó koncertünkön is még kottaállványokkal szerencsétlenkedtünk szerethetően. Később például a TÁP Színház Minden Rossz Varietéjének voltam rendszeres fellépője és ideológusa évekig. „Jó estét kívánok, Peer Krisztián vagyok, alanyi költő, és az önök kedvéért most feltépem a sebeimet.” Életemben először színpadon ettem sebet. Most, hogy újra írok, végül is jó befektetésnek tűnik a több évtizedes büfé-slammerkedés.

rap: Kinek az ötlete volt az Elavult nevű formáció?

PK: A 42 című kötetem írása közben előkerültek dalszövegek a színházi múltamból és a noteszeimből, ezekkel kerestem meg Hajduk Kareszt (Hajduk Károly színész – a szerk.), szintén a múltamból, hogy csináljunk egy zenés, azaz egy szál gitáros felolvasóestet, ahol a 42 komorságát a dalok iróniájával ellenpontozzuk, vagy ágyazunk meg neki stb., az a lényeg, hogy ne azt kapja a néző, mint amit várt. Az első koncerten még nem is Kárpáti Palkó (Kárpáti Pál színész, rendező – a szerk.), hanem Borsik Miklós, a könyv szerkesztője volt a ritmusszekció, de a névre és a hangzásra Tóth Andor zenész csatlakozásával találtunk rá.

rap: Hol látható az alakulat legközelebb?

PK: Alakulat – ez jobb zenekarnév, mint a mienk. Július 5-én lépünk fel a szentendrei Barlangban – ez adja az Elavult aktualitását. A Dep’arttal már többször koncerteztünk, őket régóta ismerjük, az énekes, Pénzes Olivér az új kötet megírásában is sokat segített. A zenekar egyik alapítója Ef Zámbó Öcsi, aki pedig a Bizottság egyik fő figurája volt, jó ideje pedig az Ef Zámbó Happy Dead Bandet nyomja. A harmadik fellépő Kiss Laci új projektje, a Kiss Llaci. Nem tudom, harminc éve mit hallgattam többet, Európa Kiadót vagy Bizottságot polimer kazettán. Polimer – ez is milyen jó zenekarnév lenne.

rap: Íróként hol találkozhatunk veled?

PK: Felköltöztem a hegyre, öröm minden nap, amit otthon tölthetek. De mivel most jelent meg a Nem a sajátod című kötetem, a Gombaszögi Nyári Táborban és az Ördögkatlan Fesztiválon (ráadásul ott a zenekarral és Keresztesi Jóskával) biztosan produkálom magam. Vidéki könyvtárak nem mernek hívni.

rap: Mik a távolabbi terveid?

PK: Legyen távolabb. Havi kétszáz. Vagy legalább egyetlen olyan hónap.

rap: Kivel „peerformálnál” még közösen és mit?

PK: Jézussal a másodikat, mostanra biztos kipihente magát.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.