Fényképek és Sorsok

  • Toronyi Zsuzsanna
  • 2016. november 15.

Jó ez nekünk?

Schmidt Mária találkozása 1956-tal súlyos kudarc lett, de nemrég még ennél is nagyobbat bukott.

A Life magazin „pesti srácot” (konkrétan, a képaláírás és az azóta összegyűlt egyéb bizonyítékok alapján Pruck Pált) ábrázoló fényképe kapcsán hetek óta a történeti hitelesség és a politikai propaganda közötti különbségről – s ennek összes lehetséges aktuálpolitikai értelmezéséről – szól a közbeszéd, s a fél ország a forráskritika módszertani kérdésein pörög. Ezek mellett szinte elsikkadtak a Sorsok Háza jövőjéről megjelent apró hírek, persze nem véletlenül, hanem mert arról bizony semmi új sem tudott megjelenni. Annyit tudunk, hogy nem tudunk semmit: ”üresen tátong a sok milliárd forint közpénzbe került Sorsok Háza a Józsefvárosban”, s ebből csak akkor lehet majd valami, ha a tervezett „múzeumszerű” intézmény tartalmáról teljes konszenzus születik. Márpedig a konszenzushoz párbeszéden és vitán keresztül vezet az út, de ennek egyelőre nincs jele.

Az 1956-os forradalom 60. évfordulójának megünneplését, vagy inkább politikai propagandának tűnő köztéri megjelenítését ugyanaz az intézmény, a Schmidt Mária vezette Közép- és Kelet-Európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Közalapítvány szervezi. Lehet, hogy kutatja is, azaz alapos kritikának alávetett források alapján próbálja megismerni és megismertetni a térség történetét, de sokkal láthatóbban inkább azzal foglalkozik, hogy közterületen aktuálpolitikai érdekeknek megfelelően használja a történelmet. 2014-ben ezt a magyarországi holokauszt történetének múzeumi, 2016-ban pedig az 1956-os forradalom közterületi reprezentációjával teszi. Illetve csak tette volna, a 2014-es projekt ugyanis – a túlélők és a zsidó szervezetek akkori tiltakozása nyomán – megbukott.

A sokmilliárd forintnyi közpénzből egy viszonylag jó, de máig üresen álló épület maradt, éppen azért, mert akkor nem a késztermékkel (tűzfalra helyezett óriásposzterrel) találkozhattak a kritikusok, hanem bepillantást nyerhettek a még maketten és papíron lévő tervekbe. Elnagyolt tervek voltak, de a nemzetközi szakmai szervezetek képviselői előtt tartott bemutató során az igazgatónő lendületesen vázolta terveiket, melyek szerint a színpadiasan berendezett terekben kevés szöveggel, túlélők visszaemlékezései alapján tervezték bemutatni a magyarországi holokauszt történetét. A pesti srácok kiskorú fiataljaihoz hasonlóan ott is elsősorban a borzalmakat gyermekként átélt túlélők emlékei alapján. Abban a kiállítási projektben sem szerették volna a felnőttek (azaz az állam, a közigazgatás) felelős döntéseit a kiskorúak jobbára emocionális élményeivel keverni. „A történészek – Isten bocsássa meg nekik – nem állnak a helyzet magaslatán, túlságosan tényekre hivatkoznak” – állítja Schmidt Mária hőse, Dózsa László egy videointerjúban.

A KKETTKK módszertanával azonban átugorható ez a probléma: a visszaemlékezéseken alapuló történetmesélés eltávolítja a kiállítás létrehozóinak felelősségét: minden elhangzott állítás „igaz”, hiszen a visszaemlékezők mondják, legitimálják a tartalmat, ami ennek ellenére a válogatás és a vágás révén mégiscsak a rendezők narratíváját mondja el. A lóláb csak keveseknek fog kilógni, a propaganda viszont mindenkinek szól. A Sorsok Háza 2014-es koncepciójáról az igazgatónő azt állította, hogy az egy „magyar-zsidó love-story” lesz. A megismert berendezési és látványtervek alapján azonban a zsidó közösség ebben a történetben nem szerelmes fél, hanem megcsalt szerető lehetett volna csupán. Mint 1956 örökösei.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.