Fényképek és Sorsok

  • Toronyi Zsuzsanna
  • 2016. november 15.

Jó ez nekünk?

Schmidt Mária találkozása 1956-tal súlyos kudarc lett, de nemrég még ennél is nagyobbat bukott.

A Life magazin „pesti srácot” (konkrétan, a képaláírás és az azóta összegyűlt egyéb bizonyítékok alapján Pruck Pált) ábrázoló fényképe kapcsán hetek óta a történeti hitelesség és a politikai propaganda közötti különbségről – s ennek összes lehetséges aktuálpolitikai értelmezéséről – szól a közbeszéd, s a fél ország a forráskritika módszertani kérdésein pörög. Ezek mellett szinte elsikkadtak a Sorsok Háza jövőjéről megjelent apró hírek, persze nem véletlenül, hanem mert arról bizony semmi új sem tudott megjelenni. Annyit tudunk, hogy nem tudunk semmit: ”üresen tátong a sok milliárd forint közpénzbe került Sorsok Háza a Józsefvárosban”, s ebből csak akkor lehet majd valami, ha a tervezett „múzeumszerű” intézmény tartalmáról teljes konszenzus születik. Márpedig a konszenzushoz párbeszéden és vitán keresztül vezet az út, de ennek egyelőre nincs jele.

Az 1956-os forradalom 60. évfordulójának megünneplését, vagy inkább politikai propagandának tűnő köztéri megjelenítését ugyanaz az intézmény, a Schmidt Mária vezette Közép- és Kelet-Európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Közalapítvány szervezi. Lehet, hogy kutatja is, azaz alapos kritikának alávetett források alapján próbálja megismerni és megismertetni a térség történetét, de sokkal láthatóbban inkább azzal foglalkozik, hogy közterületen aktuálpolitikai érdekeknek megfelelően használja a történelmet. 2014-ben ezt a magyarországi holokauszt történetének múzeumi, 2016-ban pedig az 1956-os forradalom közterületi reprezentációjával teszi. Illetve csak tette volna, a 2014-es projekt ugyanis – a túlélők és a zsidó szervezetek akkori tiltakozása nyomán – megbukott.

A sokmilliárd forintnyi közpénzből egy viszonylag jó, de máig üresen álló épület maradt, éppen azért, mert akkor nem a késztermékkel (tűzfalra helyezett óriásposzterrel) találkozhattak a kritikusok, hanem bepillantást nyerhettek a még maketten és papíron lévő tervekbe. Elnagyolt tervek voltak, de a nemzetközi szakmai szervezetek képviselői előtt tartott bemutató során az igazgatónő lendületesen vázolta terveiket, melyek szerint a színpadiasan berendezett terekben kevés szöveggel, túlélők visszaemlékezései alapján tervezték bemutatni a magyarországi holokauszt történetét. A pesti srácok kiskorú fiataljaihoz hasonlóan ott is elsősorban a borzalmakat gyermekként átélt túlélők emlékei alapján. Abban a kiállítási projektben sem szerették volna a felnőttek (azaz az állam, a közigazgatás) felelős döntéseit a kiskorúak jobbára emocionális élményeivel keverni. „A történészek – Isten bocsássa meg nekik – nem állnak a helyzet magaslatán, túlságosan tényekre hivatkoznak” – állítja Schmidt Mária hőse, Dózsa László egy videointerjúban.

A KKETTKK módszertanával azonban átugorható ez a probléma: a visszaemlékezéseken alapuló történetmesélés eltávolítja a kiállítás létrehozóinak felelősségét: minden elhangzott állítás „igaz”, hiszen a visszaemlékezők mondják, legitimálják a tartalmat, ami ennek ellenére a válogatás és a vágás révén mégiscsak a rendezők narratíváját mondja el. A lóláb csak keveseknek fog kilógni, a propaganda viszont mindenkinek szól. A Sorsok Háza 2014-es koncepciójáról az igazgatónő azt állította, hogy az egy „magyar-zsidó love-story” lesz. A megismert berendezési és látványtervek alapján azonban a zsidó közösség ebben a történetben nem szerelmes fél, hanem megcsalt szerető lehetett volna csupán. Mint 1956 örökösei.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.