Kösz, Kálmán! – A zuglói zsinagógatűzről

  • Darvas István
  • 2016. november 18.

Jó ez nekünk?

Kálmán arra a következtetésre jutott, hogy meg kell nézetnünk a vezetékeket. Sokszor vagyok neki hálás, most is az voltam, mert annyi minden mást is mondhatott volna. Ja, még az is eszébe jutott, hogy miként lehetne segíteni nekik, konkrét ötletei is voltak. Nekem csak az utóbbi jutott eszembe, amikor megtudtam, hogy a Tóra örömünnepének éjjelén leégett egy budapesti zsinagóga, hála Istennek, emberek nem sérültek, viszont az épület és a tóratekercsek sajnos annál inkább.

Az utóbbi évtizedekben elszoktunk az égő zsinagógák látványától, zsidó szokás szerint nem is maradhatott kibeszéletlen egy ilyen szomorú esemény. Amikor Jeruzsálemben elpusztult a Szentély, akkor abban egyetértés volt, hogy ezt csak Isten büntetéseként lehet értelmezni, a hangsúlyok viszont igencsak eltérőek voltak. Egyesek a rómaiak gazságáról szerettek beszélni inkább, mások a saját felelősségről. Az utóbbi tükröződik az ünnepi ima szövegében, amikor azt állítjuk, hogy  „bűneink miatt lettünk száműzetve országunkból”, ami a Szentély pusztulásának folytatása volt. Múlt időben és/vagy egyes szám harmadik személyben nem megugorhatatlan gondolat, hogy minden minket ért bajnak vannak felelősei, ráadásul ezek mi vagyunk. Más kérdés, hogy egyes események után mennyi időnek kell eltelni, hogy e gondolat ne csak provokatív, hanem megfontolandó is lehessen. Ha a saját felelősség még sejtelemként sincs meg, akkor a következtetés vagy az, hogy Isten ok nélkül büntet, vagy nem tudja megakadályozni, hogy más büntessen, a végeredmény kizárólag vaskos blaszfémia lehet. A ló túloldalán ugyanez a teológiai veszély leselkedik: ha mindenről mi tehetünk, akkor Istennek nem marad hely a világban, a stréberség meg a lustaság jó barátok.

Szóval, az önostorozás arany középútját meglelni – ha és amikor volt erre igény – nem könnyű feladat. Napjaink Magyarországán ezzel nincs érdemi gond, hiszen minden bajról ő vagy ők tehetnek, én és mi mindig rendben vagyunk. Akár párkapcsolati, akár munkahelyi a baj, az igazság utat tör, az egyes szám harmadik személy használatát lassan be kell tiltani, annyi csúfság tapad a kezéhez. A politikusok holdudvarostul ezt a mintát követve működnek, végsősoron jobbról-balról ugyanaz a protokoll: végy egy démonizálandó figurát, néha többet, és ha ügyesek a szakembereid, akkor simám áttolod az egypontnullás állítást, megvan a felelős, és ami ennél sokkal jobb, megvan a megoldás is, mert ő(k) nem velünk, hanem ellenünk, ők a rosszak, mi a jók, „gyönyörűen fogok énekelni, ha kapok még egy szavazatot”.

Na, mindezek fényében a zsinagóga leégéséről induló beszélgetések úgy indultak, hogy sokan a rómaiakra gondoltak, vagyis kései utódaikra, de ez mindegy is. A zsinagógát felgyújtották, antiszemita atrocitás történt! Nem jelent feloldozást, hogy valójában nem gyújtogatott senki, mert éppen gyújtogathatott volna. Második lépésben mindenki segíteni akart, el is kezdődött a szervezkedés, ez oké. Harmadik lépésben egy ortodox rabbi felvetette – ez még nem lett közkincs, de van írásos nyoma –, hogy a leégett zsinagóga hívei felelősek az eseményekért, mert nem tanultak elég Tórát, és nem tartották meg a szombat (sábát) előírásait. Mivel nem cinikus emberről van szó, ezért megoldási javaslattal is élt: tartsanak a hívek közös tanulásokat, különösen a sábát törvényeire koncentrálva. Amikor ezt a felvetést hozzám közel álló emberek hallották, mérgesek lettek, volt, aki morálisan vállalhatatlannak vélte az okfejtést. Pedig nem az, egy ortodox rabbinak elsőként ezt az utat kell végiggondolnia, és amellett, hogy gyakorlati segítséget nyújt és erre buzdítja a híveit is, kísérletet kell tennie, hogy megértse és megértesse minden jelenség mögött Isten akaratát is. Nem kizárólag azzal fejezi ki együttérzését, hogy vigasztaló szavakat mond és gesztusokat tesz, hanem a hagyományos források alapján megnevezi a kiváltó okot és a kijavítás módját is. Egy ortodox zsidó nem tehet és gondolkodhat másként, mert akkor nem ortodox.

Egy neológ zsidónak más a viszonya az elektromos tűz – mert a zsinagóga ezért égett le – és az isteni akarat viszonyához. Nem feltétlenül kényszerülünk rá, hogy minden élethelyzetre magyarázatot találjunk, sőt még azt a luxust is megengedhetjük magunknak, hogy ha egy adott vallási törvény és a morál ütközik, akkor dönthetünk az utóbbi alapján. Ez nem jelenti azt, hogy bármilyen szomorú eseménynél a személyes felelősség lehetőségét kizárjuk, csak annyit, hogy nem minden eset mögött kezdjük el keresni azonnal, és erre a távolságtartó és arra törekvő attitűdünkre morális kötelességként tekintünk. És baromi hálásak vagyunk, lehetünk Kálmánnak, aki nem antiszemitizmusról kezdett fantáziálni és nem is az okokra volt kíváncsi, amikor a leégett zsinagógáról hallott, hanem helyesen következtetett és segíteni akart. Szóval, kösz, Kálmán!

A szerző az Országos Rabbiképző Zsidó egyetem közösségének rabbija

Figyelmébe ajánljuk

Orálszex: pipa

A prostik (vagy ha ragaszkodunk a képzési jegyzék szerinti megnevezéshez: szexmunkások) életét feldolgozó filmek és előadások olyan provokatívak, nem igaz?

Ebül szerzett megváltás

Hazájában nagy költségvetésű presztízsfilmekkel – Mr. Six; The Eight Hundred; The Sacrifice – szerzett nevet magának a kínai Kuan Hu (Guan Hu), ám Cannes-ban az Un Certain Regard díját bezsebelő Fekete kutya távolabb merészkedik az előbbiek grandiózus léptékétől.

Oroszlán és sakál

  • - turcsányi -

Könyvespolcunk remekműveiből viszonylag ritkán születik remekmívű filmalkotás. Az adaptáció a méltatlanul alulértékelt irodalom felmentő serege: számos lektűr sorsa fordult már jobbra a kamera előtt.

„Nem szabad fel­ülni a riogatásnak”

Trump fellépése után Európának új védelmi korszakra kell felkészülnie, de a kínai elnök is aggódhat az amerikai–orosz közeledés miatt. A Magyar Honvédség korábbi vezérkari főnökét, a NATO déli parancsnokság volt logisztikai főnökét kérdeztük az európai védelmi politika lehetséges irányairól.

A semmi ágán

Január vége óta Európa többet változott, mint előtte húsz év alatt. Az Európai Uniónak és benne Magyarországnak olyan kérdésekre kell most gyors választ adnia, amelyekről azt hittük, még évtizedekig rágódhatunk rajtuk. Lehet, hogy az EU nem áll készen. Magyarország pedig egészen biztosan nem. Csakhogy a történelmet ez egyáltalán nem érdekli.

Közös utak

Tiszteletteljes válaszok Orbán Viktortól, szereplési lehetőség, felvonulások betiltása, közösen használt verőemberek: egyre kevesebb választja el egymástól az ország kis és nagy szélsőjobboldali pártját. Sőt a Fidesz miatt már néha bizonygatnia is kell Toroczkaiéknak, hogy még ők az „igaziak”.

Csúcshatás

Árrobbanás, befektetési célú vásárlás, rali – nagyjából ezeket a kifejezéseket lehetett olvasni az ingatlan­piacról szóló elemzésekben és cikkekben. És hogy mit jelent mindez egy átlagos lakásvásárló számára? Katasztrófát.

A mi stabilizációnk

Éppen három évtizede, 1995. március 12-én lepte meg stabilizációs programjával a pénzügyi csőd küszöbére jutott országot a válságmenedzselésre kiválasztott új pénzügyminiszter, Bokros Lajos, karöltve a jegybankelnökké újból kinevezett Surányi Györggyel.