9/11: ma már meg merik nézni a zuhanó embert

  • narancs.hu
  • 2021. szeptember 11.

Katasztrófa

Sokáig tabuként kezelte az amerikai média a felvételeket, amelyeken kiugranak az emberek az égő toronyból.

Sosem derült ki, kit ábrázol Richard Drew fotóriporter képe, amelyen egy férfi 2001. szeptember 11-én, 9 óra 14 perc után 15 másodperccel zuhant lefelé a World Trade Center mellett. A fotós azt mondta, úgy tekint a felvételre, mint az ismeretlen katona emlékművére: mindenkit jelképez, akinek ugyanez volt a sorsa azon a napon. A The Falling Man című fotó a terrortámadás másnapján jelent meg, de olyan haragot váltott ki, hogy aztán évekig nem közölték – idézi fel A zuhanó ember történetét megemlékező cikkében a 24.hu.

A fotóriporter az AP hírügynökségnek dolgozott, épp egy divatbemutatót fényképezett, amikor az első repülőgép belecsapódott  a World Trade Center északi tornyába. A főnöke a helyszínre küldte, ő pedig odament, az első pillanattól fotózta, amit látott. Egy tűzoltó hívta fel a figyelmét arra, hogy emberek zuhannak ki az épületből. Később látta, amikor laptopján az elkészített képeit nézte, mit örökített meg pontosan.

Drew felvétele másnap több száz amerikai újságban jelent meg, de aztán soha többé, a közfelháborodás miatt: tényleg sokkoló egy olyan ember látványa, akiről lehet tudni, hogy a következő pillanatban szörnyű halált halt. A tornyokba becsapódó repülők képét és a vérző fejű embereket, sebesülteket ábrázoló felvételeket később is látni lehetett, a tornyokból kiugró vagy kihuzanó embereket azonban rögtön tabuként kezelte a média – mert akik jelen voltak a tragédiánál, arról beszéltek, hogy számukra a legszörnyűbb élmény volt látni, ahogy zuhannak azok az emberek, akik menekültek az elviselhetetlen forróságból és a füstből; egyedül, de volt olyan is, hogy ketten egymás kezét fogva ugrottak a mélybe. Mintegy kétszázan haltak meg így – egy tűzoltó úgy vesztette életét, hogy ráesett egy zuhanó ember. 

A nevezetes fotót aztán újraértékelték, és a szakma a 20. és 21. század egyik leginkább meghatározó képének tartja, amely egyetemi disszertációk, médiaelemzések tárgya. Drew szerint a kép attól erős, hogy aki látja, felteszi magának a kérdést: mit tett volna annak az embernek a helyében?

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

 

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.