9/11: ma már meg merik nézni a zuhanó embert

  • narancs.hu
  • 2021. szeptember 11.

Katasztrófa

Sokáig tabuként kezelte az amerikai média a felvételeket, amelyeken kiugranak az emberek az égő toronyból.

Sosem derült ki, kit ábrázol Richard Drew fotóriporter képe, amelyen egy férfi 2001. szeptember 11-én, 9 óra 14 perc után 15 másodperccel zuhant lefelé a World Trade Center mellett. A fotós azt mondta, úgy tekint a felvételre, mint az ismeretlen katona emlékművére: mindenkit jelképez, akinek ugyanez volt a sorsa azon a napon. A The Falling Man című fotó a terrortámadás másnapján jelent meg, de olyan haragot váltott ki, hogy aztán évekig nem közölték – idézi fel A zuhanó ember történetét megemlékező cikkében a 24.hu.

A fotóriporter az AP hírügynökségnek dolgozott, épp egy divatbemutatót fényképezett, amikor az első repülőgép belecsapódott  a World Trade Center északi tornyába. A főnöke a helyszínre küldte, ő pedig odament, az első pillanattól fotózta, amit látott. Egy tűzoltó hívta fel a figyelmét arra, hogy emberek zuhannak ki az épületből. Később látta, amikor laptopján az elkészített képeit nézte, mit örökített meg pontosan.

Drew felvétele másnap több száz amerikai újságban jelent meg, de aztán soha többé, a közfelháborodás miatt: tényleg sokkoló egy olyan ember látványa, akiről lehet tudni, hogy a következő pillanatban szörnyű halált halt. A tornyokba becsapódó repülők képét és a vérző fejű embereket, sebesülteket ábrázoló felvételeket később is látni lehetett, a tornyokból kiugró vagy kihuzanó embereket azonban rögtön tabuként kezelte a média – mert akik jelen voltak a tragédiánál, arról beszéltek, hogy számukra a legszörnyűbb élmény volt látni, ahogy zuhannak azok az emberek, akik menekültek az elviselhetetlen forróságból és a füstből; egyedül, de volt olyan is, hogy ketten egymás kezét fogva ugrottak a mélybe. Mintegy kétszázan haltak meg így – egy tűzoltó úgy vesztette életét, hogy ráesett egy zuhanó ember. 

A nevezetes fotót aztán újraértékelték, és a szakma a 20. és 21. század egyik leginkább meghatározó képének tartja, amely egyetemi disszertációk, médiaelemzések tárgya. Drew szerint a kép attól erős, hogy aki látja, felteszi magának a kérdést: mit tett volna annak az embernek a helyében?

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

 

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.