A közzétett videófelvételek világossá tették, hogy a Hableány sétahajó nem fordult be a Viking szállodahajó elé, hanem a nagyobb jármű ütközött neki a kisebbnek szerda este – nyilatkozta Bencsik Attila, a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségének elnöke péntek reggel az M1 aktuális csatornán.
Mindez azért fontos megállapítás, mert csütörtök délelőtt a rendőrségi sajtótájékoztatón azt közölték, hogy a Hableány változtatott irányt, azaz fordult be a szállodahajó elé.
Bencsik szerint azonban a Hableány nem a saját irányváltoztatása miatt fordult keresztbe, hanem azért, mert a Viking nekiütközött, majd maga alá gyűrte és felborította. Mint mondta, a hajókon lévő helymeghatározó műszerek segítéségével, illetve szabad szemmel is látniuk kellett egymást.
A szakértő azt is elmondta, hogy a nagyobb hajó valószínűleg magához szippantotta a kisebbet, amit az is alátámaszt, hogy a Margit híd pillérei között haladtak el éppen, ahol a sodrás erősebb, és nagyon közel is voltak egymáshoz.
Bencsik szerint erre fel lehetett volna készülni. Szerinte egyértelmű, hogy a szállodahajónak lassítania kellett volna, és meg kellett volna várnia, míg a Hableány elhalad a híd alatt.
A transponderek felvételei alapján ki fog derülni, hogy be volt-e kapcsolva a hajókon a rádió, és használták-e ezeket. Nem lehet kizárni annak a lehetőségét sem, hogy elromlottak a helymeghatározók a hajókon, ezért nem látták egymást, de ennek nagyon kicsi a valószínűsége – mondta Bencsik Attila.
A Hableány az ütközés után nagyon gyorsan, hét másodperc alatt elsüllyedt. Ennek okai között szerepelhet, hogy a szállodahajó orra nem klasszikus hegyes hajóorr, hanem egy, a jármű hossztengelyére merőleges homlokfal. Ez azzal járt, hogy a Hableány nem tudott jobbra vagy balra kitérni, hanem felborult. Miután felborult, a víz nyomása és a szállodahajó mozgási energiája a víz alá lökte a sétahajót – értelmezte a történteket Bencsik Attila.