Az iráni elnök szerint 25 millióan fertőződhettek meg koronavírussal az országban

  • MTI/narancs.hu
  • 2020. július 18.

Katasztrófa

Az igazolt fertőzöttek száma két nagyságrenddel alacsonyabb.

Irán 25 millió lakosa fertőződhetett meg a koronavírussal, és további 35 millióan vannak kitéve a fertőzés kockázatának – mondta Haszan Róháni iráni elnök szombaton annak indoklásául, hogy az iszlám köztársaságban ismét szigorú járványügyi intézkedéseket vezetnek be.

Televíziós beszédében Róháni a hivatalosnál nagyságrendekkel magasabb számokat említett. A csaknem 80 milliós Iránban eddig  271 ezer 606 fertőzöttet azonosítottak, közülük 13 979-en haltak meg. Csak az utóbbi 24 órában 188 halálesetet jelentettek.

Az államfői hivatal szerint Róháni az egészségügyi minisztérium tudományos kutatásért felelős tárcavezető-helyettesének jelentésére hivatkozott, amely "egy becsült forgatókönyvet" tartalmazott.

"Becsléseink szerint eddig 25 millió iráni fertőződött meg a vírussal, és csaknem 14 ezren veszítették el drága életüket – hangsúlyozta Róháni. – Fennáll a lehetősége, hogy további 30-35 millió ember lehet veszélyben."

Az elnök szerint több mint 200 ezren kerültek kórházba, és az egészségügyi minisztérium szerint ez a szám megkétszereződhet az elkövetkező hónapokban.

A hatóságok szombattól egyhetes korlátozásokat vezettek be Teheránban. Többek között betiltották a vallási és kulturális rendezvényeket, bezáratták az iskolákat, kávézókat, fedett uszodákat, állatkerteket és szórakoztató központokat.

Az ország délnyugati részén található Huzisztán tartomány 22 településén vasárnaptól háromnapos karantént rendelnek el. Vesztegzár alá helyezik Behbahán városát is, ahol csütörtökön a rendvédelmi szervek könnygázzal oszlatták fel a gazdasági nehézségek miatt tüntetők tömegét.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.