Az Oxfordi Egyetem vakcinája 70 százalékos védettséget ad a koronavírussal szemben

  • narancs.hu
  • 2020. november 23.

Katasztrófa

Ez az egyik oltóanyag, amelyből a magyar kormány 5 millió adagra szerződött le korábban.
    70,4 százalékos védettséget nyújt a kórokozóval szemben az AstraZeneca az Oxfordi Egyetemmel közösen kifejlesztett koronavírus-oltása – közölték hétfőn. Az oltóanyag a különböző korcsoportoknál, így idősebbeknél is működött. Ez az eredmény két különböző dózis tesztelésének összesítéséből jött ki. Az egyik adagolásnál a hatékonyság 90 százalékos volt, míg a másiknál csak 62 százalék.

    BBC szerint ez csalódást keltő hír azok után, hogy a Pfizer és a Moderna által fejlesztett oltóanyagok 90 százalék fölötti hatékonyságot mutatnak.

De hozzáteszik, az is igaz, hogy az oxfordi vakcinát könnyebb tárolni, mint a másik kettőt, és eleve olcsóbb ellenanyagról is van szó.

Ez azt jelenti, hogy ez a vakcina a mostani eredményektől függetlenül is hatékony szerepet játszhat a koronavírus-járvány visszaszorításában, ha a szabályozók engedélyezik a forgalmazását.

Az oltásról végzett tesztekbe 20 ezer önkéntest vontak be, fele-fele arányban brit és brazil állampolgárokat. A BBC szerint egy csoportnál 90 százalékra emelkedett a vakcina hatékonysága, miután a fél adagnyi oltás után egy másik, teljes adagot is kaptak. A részletek ugyanakkor nem ismertek, a kutatók szerint további vizsgálatokra van szükség.

Az Egyesült Királyságban már most négymillió adag oltás áll beadásra készen az oxfordi vakcinából.

A magyar kormány a múlt héten jelentette be, hogy az AstraZeneca Oxfordban kifejlesztendő vakcinájából Magyarország 5 millió darabot kötött le. Ebből az oltásból két adagra van szüksége egy embernek.

(BBC)

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.