Felszínre hoztak egy holttestet a búvárok Budapesten

  • Narancs.hu/MTI
  • 2019. június 3.

Katasztrófa

Polt Péter legfőbb ügyész a balesetet kiemelt üggyé nyilvánította.

A búvárok felhozták a múlt heti dunai hajóbaleset egyik áldozatának holttestét hétfőn Budapesten. Az áldozatot a Hableány roncsának mentési munkálatai közben találták meg. Hartánál is holttestre bukkantak a Dunában, de még nem azonosították.

A Terrorelhárítási Központ (TEK) hétfőn azt közölte az MTI-vel, hogy a délelőtti felderítő merülés során a magyar búvárok megtaláltak egy holttestet, amelyet később a koreai búvárok hoztak felszínre.

Múlt szerda este, nem sokkal 21 óra után a dél-koreai turistákat szállító Hableány turistahajó a Margit hídnál ütközött a Viking szállodahajóval. A Hableány másodpercek alatt elmerült.

Hét embert a környező hajók mentettek ki, hét dél-koreai állampolgár holttestét pedig még aznap megtalálták. Húsz embert egyelőre keresnek.

A Hableányt a Margit-hídnál találták meg a mélyben. A Duna áradása és a gyors áramlás miatt a búvárok hétfőig nem tudták megközelíteni a hajótestet.

Hajdu János, a TEK főigazgatója hétfőn azt mondta: az áramlás sebességének várható csökkenése miatt a búvárok már "érdemi mozgásra" is képesek lehetnek a víz alatt, illetve közös koreai-magyar merülésekre is sor kerülhet.

Hangsúlyozta: arra törekednek, hogy lehetőség szerint úgy emeljék ki a hajótestet, hogy az ne törjön ketté.

Hajdu János azt mondta: már csak a 200 tonna megemelésére képes Clark Ádám úszó darut várják a helyszínére a mentés vezetői. Elmondta, hogy az eszköz várhatóan néhány nap múlva érkezik a Margit hídhoz, mert a Duna magas vízállása miatt jelenleg nem fér át a hidak alatt.

Shunkeun Song, a Dél-Koreai Köztársaság budapesti nagykövetségének katonai attaséja a sajtótájékoztatón köszönetet mondott a magyar kormánynak a segítségért, illetve azoknak a magyaroknak, akik kifejezték részvétüket az elhunytak hozzátartozóinak.

Hangsúlyozta, hogy az eltűntek hozzátartozói nagyon várják a híreket, ezért arra kérik a magyar hatóságokat, engedélyezzék a dél-koreai búvároknak, hogy behatoljanak a hajóroncsba, de elfogadják a Terrorelhárítási Központ irányelvét, amely szerint a merülő búvárok életének védelme a legfontosabb.

A Legfőbb Ügyészség közölte: Polt Péter legfőbb ügyész a balesetet – kiemelt tárgyi súlyára és a nemzetközi összefüggésekre figyelemmel – kiemelt üggyé nyilvánította.

A dél-koreai kormány nem adja fel: folytatja a dunai hajóbalesetben eltűnt áldozatok felkutatását

Az államfőt aggasztja, hogy a rossz időjárási viszonyok hátráltatták a munkálatokat.

(Borítóképünkön: A hajóbalesetben elsüllyedt Hableány turistahajó kiemelésének munkálatait végző szakemberek a Margit hídnál horgonyzó hajón 2019. június 2-án. A Hableány turistahajó és a Viking Sigyn szállodahajó május 29-én éjszaka ütközött össze a Margit híd közelében, majd a turistahajó felborult és elsüllyedt fedélzetén 33 dél-koreai turistával és a kéttagú magyar személyzettel. A balesetben heten meghaltak, hét embert kimentettek, 21-en eltűntek. MTI/Mónus Márton)

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.