Kártérítést és felelősségre vonást követel az ukrán elnök, alapos vizsgálatot a kanadai miniszterelnök Irántól a lelőtt repülő miatt

  • narancs.hu
  • 2020. január 11.

Katasztrófa

176-an veszítették életüket: 2 utas volt ukrán, 82 iráni, 63 kanadai, 10 svéd, 3 brit, 4 afgán és 3 német.

Irán ismerje el teljes mértékű felelősségét a Teherán közelében szerda hajnalban lelőtt ukrán utasszállító gép katasztrófájában – követelte szombaton Volodimir Zelenszkij ukrán elnök.

Irán – még a szerencsétlenség körülményeit vizsgáló nemzetközi bizottság munkájának befejezése előtt – elismerte, hogy lelőtték az ukrán repülőgépet – idézte fel az elnök. Ukrajna azonban ragaszkodik ahhoz, hogy Teherán ismerje el teljes mértékű felelősségét – derült ki az államfő közleményéből.

Zelenszkij azt írta Telegram-oldalán: Irán adjon ki nyilatkozatot arról, hogy kész a teljes, nyílt vizsgálat lefolytatására, a vétkesek felelősségre vonására, a holttestek kiadására, kártérítés megfizetésére, valamint arra, hogy diplomáciai csatornákon hivatalosan bocsánatot kérjen.

Justin Trudeau kanadai kormányfő átlátható és teljes körű, alapos vizsgálatot sürgetett, miután Teheránban szombat hajnalban bejelentették, Irán lőtte le, de nem szándékosan az ukrán utasszállító gépet, és a katasztrófát "emberi hiba" idézte elő.

Trudeau közleményében hangoztatta, mindennél előbbre tartja, hogy átlátható és igazságos módon fény derüljön az ügyre. Azt mondta, nemzeti tragédia történt, a kanadaiak gyászban vannak. Országa azon munkálkodik szövetségeseivel egyetemben, hogy mindenre kiterjedő legyen a vizsgálat. Az ottawai kormány elvárja, hogy az iráni hatóságok együttműködését.

A MAU – az ukrán nemzetközi légitársaság – Boeing 737-es típusú gépének fedélzetén 176-an voltak, és valamennyien életüket veszítették a szerencsétlenségben. Két utas volt ukrán állampolgárságú, a többiek irániak (82), kanadaiak (63), svédek (10), britek (3), afgánok (4) és németek (3).

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát.