Megdöbbentőek a márciusi halálozási számok Olaszországban
Koronavirus_lelegeztetUgep_top_story_lead.jpg

Megdöbbentőek a márciusi halálozási számok Olaszországban

  • Keller-Alánt Ákos
  • 2020. május 4.

Katasztrófa

Sokkal többen haltak meg, mint ahányan a koronavírus-statisztikában eddig szerepeltek. Átlagosan megduplázódtak a halálozások az egy évvel korábbihoz képest, de nagyok a különbségek országon belül.

Az olasz statisztikai hivatal, az Istat adatai nem csak azt mutatják, mennyire súlyosan érintette a koronavírus-járvány Olaszországot, de azt is, hogy az ország különböző részei között milyen óriási különbségek vannak.

Márciusban 49,4 százalékkal többen haltak meg, mint a korábbi években. Ha a február 20. (az első regisztrált covid-halálozás) és március 31. közötti időszakot nézzük és összevetjük a 2015-2019 évek átlagával, akkor azt látjuk, hogy az akkori 65 592-höz képest 90 946-an haltak meg idén különböző okokból.

A különbség 25 354 fő, ennek azonban csak az 54 százalékát regisztrálták koronavírussal korábban.

Országon belül hatalmas eltérések vannak. Az Istat szerint „három Olaszországról“ lehet besszélni: az összes halálozás 89 százaléka az északi, leginkább fertőzött megyékben történt, 8 százalék a közepesen fertőzött Közép- és Dél-Olaszországban, míg 3 százalék az alacsony fertőzöttségű délen, illetve a szigeteken.

36 északi megyében több mint 50 százalékkal nőtt az elhunytak száma, miközben délen 3,8 százalékkal csökkent. Néhány északi megyében viszont egészen tragikus számokat regisztráltak:  Bergamoban 568 százalékkal, Cremonában 391 százalékkal, Lodiban 371 százalékkal, Bresciában 291 százalékkal, Piacenzában 264 százalékkal, Parmában pedig 208 százalékkal nőtt az elhunytak száma idén a 2015-2019 évek átlagához képest.

A jelentés azt is kiemeli, hogy komoly hatása volt a korlátozó intézkedéseknek, hiszen azok meghozatala után jelentősen lelassult a vírus terjedése. Ugyanakkor, a vírus még ezekben a napokban is szedi áldozatait, így még nem lehet kijelenteni, hogy vége lenne a járványnak.

Ahhoz képest, hogy a hivatalos magyar adatok szerint minden Covid-19-ben elhunyt beteg szenvedett valamilyen alapbetegségben, az olasz adatok mást mutatnak: ott csak az esetek 34,7 százalékában tüntettek fel a halál okaként a koronavírus melletti más betegséget is.

Ugyanakkor a koronavírus nem ugyanolyan veszélyes a nőkre mint a férfiakra, ugyanis az áldozatok 68 százaléka férfi.

(Repubblica)

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.