Romániában hétfőn nyitnak az óvodák és az iskolák

  • Narancs.hu/MTI
  • 2021. február 2.

Katasztrófa

Legalábbis azokon a településeken, ahol nem rendeltek el vesztegzárat a járvány miatt.

Romániában február 8-ától, a második iskolai félév első napjától megnyitják az iskolákat és óvodákat azokon a településeken, amelyeken nem rendeltek el vesztegzárat a koronavírus-járvány miatt.

A döntést Klaus Iohannis államfő jelentette be kedden, azt követően, hogy Florin Citu miniszterelnökkel, és az illetékes kormánytagokkal közösen elemezték a járványhelyzetet. Az elnök szerint a diákok többsége visszatérhet az iskolapadokba, de azokon a településeken, ahol magas a fertőzési ráta, ott csak a diákok egy része vehet részt személyesen az órákon:

  • az óvodások és az 1-4 osztályos diákok számára - a karantén alá vont települések kivételével - mindenütt megnyitják a tanintézményeket, tehát azokon a településeken is, ahol magas a fertőzési ráta;
  • ahol közepes szintű a fertőzés terjedése, ott a záróvizsgákra készülő 8. és 12. osztályok számára is megszervezik a jelenléti oktatást, a többi osztály viszont távoktatási rendszerben marad.

A tanév elejéhez hasonlóan most is színkódokkal jelölik a különböző forgatókönyveket, de Iohannis nem pontosította, hogy milyen lakosságarányos fertőzési rátánál alkalmazzák a zöld, sárga, és vörös forgatókönyvet. Arra sincs egyértelmű szabály, hogy mikor rendelnek el vesztegzárat Romániában egy-egy településen. Tavaly ősszel azokon a zöld kategóriába sorolt településeken nyitották meg az iskolákat az összes diák számára, ahol a megelőző két hétben nem érte el a lakosság 1 ezrelékét az újonnan diagnosztizált fertőzöttek aránya, és csak ott zárták be a tanintézményeket, ahol a fertőzési ráta meghaladta a 3 ezreléket. Az 1 és 3 ezrelék közötti fertőzési ráta számított tehát sárga, a 3 feletti pedig vörös forgatókönyvnek.

A vendéglők, mozik és színházak esetében azonban az 1,5 ezrelékes fertőzési aránynál húzták meg határvonalat Romániában a zöld és a sárga forgatókönyv között.

Iohannis azt ígérte: az iskolanyitás feltételeit és az új védekezi szabályokat szerdán közös rendeletben fogja részletezni az oktatási és egészségügyi miniszter.

Romániában tavaly november 9-én a járvány második hullámának megfékezése érdekében költöztették országszerte az internetre az oktatást, amikor a naponta diagnosztizált fertőzések átlaga meghaladta a 6500-at. Jelenleg a napi 2400 új eset számít átlagosnak.

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.