Szükségállapotot hirdettek az Ausztráliai fővárosi területen a bozóttűz miatt

  • narancs.hu
  • 2020. január 31.

Katasztrófa

Szeptember óta az országban több mint 12 millió hektárt emésztettek fel a lángok, 33 ember meghalt, 2500 ház semmisült meg és egymillió állat elpusztult.

Szükségállapotot hirdettek az Ausztráliai fővárosi területen pénteken a Canberra déli határában pusztító bozóttűz miatt.

"A rendkívüli hőség, a szél és a száraz vidék együttese miatt veszélybe kerülnek Canberra déli elővárosai a következő napokban" - közölte Andrew Barr, az Ausztráliai fővárosi terület főminisztere. Az Ausztráliai fővárosi terület déli részén található Namadgi nemzeti parkban pusztító bozóttűz 18 500 hektárt már felperzselt, és most a lakóterületeket fenyegeti. Jelenleg több száz tűzoltó küzd a lángok megfékezése érdekében.

false

 

A szükségállapotot 72 órára rendelték el, ami felhatalmazást ad a hatóságoknak evakuálások elrendelésére, útlezárásokra, az áram- és vízszolgáltatás leállítására, illetve a mentési munkálatokhoz bármely létesítmény vagy földterület igénybe vételére. A főminiszter szerint Canberra "a 2003-ban pusztított tűzvész óta nem látott fenyegetéssel áll szembe".

Kipusztulhatott két állatfaj az ausztrál bozóttüzek miatt

Chilében is érezni a füstöt. Már Chilében is érezni lehet az ausztráliai erdő- és bozóttüzek füstjét - jelentették be hétfőn szakértők a dél-amerikai országban. A füst eszerint a Csendes-óceánon átkelve 11 ezer kilométert tett meg a levegőben.

Victoria és Új-Dél-Wales államok területén jelenleg 80 másik bozóttűz tombol.
Szeptember óta az országban több mint 12 millió hektárt emésztettek fel a lángok, 33 ember meghalt, 2500 ház semmisült meg és egymillió állat elpusztult.

(MTI)

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.