20 éves "A szabadság lelkének szobra"

A budapesti lepel

  • - kovácsy -
  • 2012. július 21.

Képzőművészet

Viktor Silov altábornagy, a megszálló szovjet csapatok (a déli hadseregcsoport) parancsnoka, távozásuk levezénylője 1991. június 19-én lépte át a határt Záhonynál, jelképesen is visszafordíthatatlan folyamattá alakítva ezzel a magyarországi rendszerváltást. A főváros az örömteli eseményt zenés rendezvénysorozattal ünnepelte meg, melynek díszvendége az underground hatalmas tehetségű óriása és örökös császára, Frank Zappa volt.

Minthogy nem igazán volt - és azóta sincs - olyan hivatalos, nemzeti stb. ünnepünk, amelyhez ne az egyszerre dagályos és dermedt, hamis álemelkedettség, a nemzettépő balsors feletti búsongással fűszerezett buta szemforgatás kapcsolódna, megőrzésre érdemes hagyomány kiindulópontjának tűnt ez az ünneplés, amelynek nem a szörcsögő mélységű tartalmak, hanem a szabadság, az öröm a lényege. A Budapesti Búcsút ettől kezdve minden utolsó júniusi hétvégén megrendezték (egészen tavalyig, amikor anyagi okokra hivatkozva elmaradt, idén pedig - afféle demszkysta léhaságként - mintha már el is párolgott volna a magyar szabadság napja ünnepélyes fényében).

A második, éppen húsz évvel ezelőtti alkalom legemlékezetesebb eseménye egy látványosságában és "sugallatában" azóta is egyedülálló művészi gesztus volt: "A szabadság lelkének szobra". A svájci emigrációjából akkortájt hazatérő és a XI. kerületi Bartók 32 Galériát igazgató St.Auby Tamás - Lőrinczy "Lorrensy" Júlia ötlete alapján megvalósított - projektje lényegében pofonegyszerű,

szinte kézenfekvő, mégis sokrétegű

volt. Lőrinczy a "szellem" kifejezést használta, de St.Auby ezt "lélekre" változtatta. Kérdésünkre adott indoklása szerint "a lélek a test és a szellem között létező valami, ami kivetül, és átváltozik szellemmé - vagy valami ilyesmi. Szokatlanabb a lélek szót használni, ezért azt gondoltam, hogy ez hangsúlyosabbá teszi." A gellérthegyi Szabadság-szobor főalakjára (a 14 méter magas "sörnyitóra") fehér leplet húzatott. Az így máris készen álló szellemalak két hatalmas fekete "szeme" a szélben mozogva talányosan változó tekintettel révedt Budapestre, egyszerre libbentve el a semmibe a 45 évvel korábban, Vorosilov marsall, a megszálló szovjet haderő parancsnoka kezdeményezésére felállított emlékmű vastagon leülepedett, fájdalmakból és hazugságokból rétegzett, nyomasztó tartalmait, s vetítve előre a remélt szabadság bizonytalan és elmosódó körvonalait. Az arctalan, de játékos alak, "Lélek" körvonalazatlansága a befogadó lelkében gomolygó szabadságtartalmak elmosódottságára irányította a figyelmet.

Mindez természetesen nem váltott ki osztatlan lelkesedést abban az időben, "amikor a kárpát-medencei törzsek egyik része le akarta rombolni, a másik része meg akarta őrizni" (idézet St.Auby visszaemlékezéséből - K. T.) az emlékművet, és változatos módon komolytalan, szeszélyes ötletek bukkantak fel a Gellért-hegy újradíszítésére. A rendszerváltó évek visszatekintve még hamvasan formátlannak tűnő indulatai 45 évi elnyomás után okkal érezték szolgainak a "felszabadító szovjet hősök emlékére a hálás magyar nép" feliratot. Ráadásul újjászületett a városi legenda is, miszerint Kisfaludi Stróbl munkája eredetileg Horthy Istvánnak állított volna emléket. (Készített ilyen műveket is, de ez nem tartozott közéjük.)

Végül csak az - eredeti meghatározása szerint felszabadulási - emlékmű talapzata előtt álló hatalmas, zászlót tartó szovjet katonát szállították el a nagytétényi szoborparkba. Miközben a "nemzeti oldal" komolytalan és gyanús akciót látott az emlékmű átlelkesítésében, St.Auby projektjének őskomcsi ellenzői a felszabadulásgondolat megszentségtelenítéseként élték meg a kommunizmus kísértetének távozásra serkentését. "Hetvenkét megjelent cikket számoltam össze - idézi fel a művész -, ebből egy vagy kettő volt pozitív." És felbukkant váratlan ellenzőként a főalak modelljének a lánya is. "Őrjöngve tiltakozott, hogy ez az ő anyja, és nem szabad megbecsteleníteni. Odahívta az ismerőseit, rokonait, ott tanyáztak a szobor alatt. De nagyon összetett volt a látvány, mert voltaképpen egyfolytában pezsgőztek - nonstop házibuli egy hétig -, de megjelentem én vagy valaki egy kamerával, az öklüket rázták, és közben jól érezték magukat."

A szabadság lelkének szobra négy napig állhatott fenn, ennyi időre szólt a kerületi és fővárosi engedély. A város egész összképét átalakító, az egyrétegű valóságból tartósan kimozdító projekt összköltsége alig kétszázezer forint volt - hangsúlyozza St.Auby jogos büszkeséggel. "Még vissza is adtam belőle valamit az önkormányzatnak." Gesztusa a maga látványos és erőteljes elvontságával, amelyben ráadásul ott lebegett egyfajta lázas bizonytalanság, a jövő feletti aggodalom is, még az emlékmű körüli szűkkeblű huzavona elcsitításához is hozzájárulhatott. A főalak "eszmei átfogalmazásának" záróaktusaként egy évvel később megjelent a talapzaton ma is olvasható felirat, amely immár mindenki előtt tiszteleg, aki életét áldozta "Magyarország függetlenségéért, szabadságáért és boldogulásáért". Lelkének ábrándosan riadt tekintete emlékeink homályából villan le ránk.


Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.