20 éves "A szabadság lelkének szobra"

A budapesti lepel

  • - kovácsy -
  • 2012. július 21.

Képzőművészet

Viktor Silov altábornagy, a megszálló szovjet csapatok (a déli hadseregcsoport) parancsnoka, távozásuk levezénylője 1991. június 19-én lépte át a határt Záhonynál, jelképesen is visszafordíthatatlan folyamattá alakítva ezzel a magyarországi rendszerváltást. A főváros az örömteli eseményt zenés rendezvénysorozattal ünnepelte meg, melynek díszvendége az underground hatalmas tehetségű óriása és örökös császára, Frank Zappa volt.

Minthogy nem igazán volt - és azóta sincs - olyan hivatalos, nemzeti stb. ünnepünk, amelyhez ne az egyszerre dagályos és dermedt, hamis álemelkedettség, a nemzettépő balsors feletti búsongással fűszerezett buta szemforgatás kapcsolódna, megőrzésre érdemes hagyomány kiindulópontjának tűnt ez az ünneplés, amelynek nem a szörcsögő mélységű tartalmak, hanem a szabadság, az öröm a lényege. A Budapesti Búcsút ettől kezdve minden utolsó júniusi hétvégén megrendezték (egészen tavalyig, amikor anyagi okokra hivatkozva elmaradt, idén pedig - afféle demszkysta léhaságként - mintha már el is párolgott volna a magyar szabadság napja ünnepélyes fényében).

A második, éppen húsz évvel ezelőtti alkalom legemlékezetesebb eseménye egy látványosságában és "sugallatában" azóta is egyedülálló művészi gesztus volt: "A szabadság lelkének szobra". A svájci emigrációjából akkortájt hazatérő és a XI. kerületi Bartók 32 Galériát igazgató St.Auby Tamás - Lőrinczy "Lorrensy" Júlia ötlete alapján megvalósított - projektje lényegében pofonegyszerű,

szinte kézenfekvő, mégis sokrétegű

volt. Lőrinczy a "szellem" kifejezést használta, de St.Auby ezt "lélekre" változtatta. Kérdésünkre adott indoklása szerint "a lélek a test és a szellem között létező valami, ami kivetül, és átváltozik szellemmé - vagy valami ilyesmi. Szokatlanabb a lélek szót használni, ezért azt gondoltam, hogy ez hangsúlyosabbá teszi." A gellérthegyi Szabadság-szobor főalakjára (a 14 méter magas "sörnyitóra") fehér leplet húzatott. Az így máris készen álló szellemalak két hatalmas fekete "szeme" a szélben mozogva talányosan változó tekintettel révedt Budapestre, egyszerre libbentve el a semmibe a 45 évvel korábban, Vorosilov marsall, a megszálló szovjet haderő parancsnoka kezdeményezésére felállított emlékmű vastagon leülepedett, fájdalmakból és hazugságokból rétegzett, nyomasztó tartalmait, s vetítve előre a remélt szabadság bizonytalan és elmosódó körvonalait. Az arctalan, de játékos alak, "Lélek" körvonalazatlansága a befogadó lelkében gomolygó szabadságtartalmak elmosódottságára irányította a figyelmet.

Mindez természetesen nem váltott ki osztatlan lelkesedést abban az időben, "amikor a kárpát-medencei törzsek egyik része le akarta rombolni, a másik része meg akarta őrizni" (idézet St.Auby visszaemlékezéséből - K. T.) az emlékművet, és változatos módon komolytalan, szeszélyes ötletek bukkantak fel a Gellért-hegy újradíszítésére. A rendszerváltó évek visszatekintve még hamvasan formátlannak tűnő indulatai 45 évi elnyomás után okkal érezték szolgainak a "felszabadító szovjet hősök emlékére a hálás magyar nép" feliratot. Ráadásul újjászületett a városi legenda is, miszerint Kisfaludi Stróbl munkája eredetileg Horthy Istvánnak állított volna emléket. (Készített ilyen műveket is, de ez nem tartozott közéjük.)

Végül csak az - eredeti meghatározása szerint felszabadulási - emlékmű talapzata előtt álló hatalmas, zászlót tartó szovjet katonát szállították el a nagytétényi szoborparkba. Miközben a "nemzeti oldal" komolytalan és gyanús akciót látott az emlékmű átlelkesítésében, St.Auby projektjének őskomcsi ellenzői a felszabadulásgondolat megszentségtelenítéseként élték meg a kommunizmus kísértetének távozásra serkentését. "Hetvenkét megjelent cikket számoltam össze - idézi fel a művész -, ebből egy vagy kettő volt pozitív." És felbukkant váratlan ellenzőként a főalak modelljének a lánya is. "Őrjöngve tiltakozott, hogy ez az ő anyja, és nem szabad megbecsteleníteni. Odahívta az ismerőseit, rokonait, ott tanyáztak a szobor alatt. De nagyon összetett volt a látvány, mert voltaképpen egyfolytában pezsgőztek - nonstop házibuli egy hétig -, de megjelentem én vagy valaki egy kamerával, az öklüket rázták, és közben jól érezték magukat."

A szabadság lelkének szobra négy napig állhatott fenn, ennyi időre szólt a kerületi és fővárosi engedély. A város egész összképét átalakító, az egyrétegű valóságból tartósan kimozdító projekt összköltsége alig kétszázezer forint volt - hangsúlyozza St.Auby jogos büszkeséggel. "Még vissza is adtam belőle valamit az önkormányzatnak." Gesztusa a maga látványos és erőteljes elvontságával, amelyben ráadásul ott lebegett egyfajta lázas bizonytalanság, a jövő feletti aggodalom is, még az emlékmű körüli szűkkeblű huzavona elcsitításához is hozzájárulhatott. A főalak "eszmei átfogalmazásának" záróaktusaként egy évvel később megjelent a talapzaton ma is olvasható felirat, amely immár mindenki előtt tiszteleg, aki életét áldozta "Magyarország függetlenségéért, szabadságáért és boldogulásáért". Lelkének ábrándosan riadt tekintete emlékeink homályából villan le ránk.


Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.