20 éves "A szabadság lelkének szobra"

A budapesti lepel

  • - kovácsy -
  • 2012. július 21.

Képzőművészet

Viktor Silov altábornagy, a megszálló szovjet csapatok (a déli hadseregcsoport) parancsnoka, távozásuk levezénylője 1991. június 19-én lépte át a határt Záhonynál, jelképesen is visszafordíthatatlan folyamattá alakítva ezzel a magyarországi rendszerváltást. A főváros az örömteli eseményt zenés rendezvénysorozattal ünnepelte meg, melynek díszvendége az underground hatalmas tehetségű óriása és örökös császára, Frank Zappa volt.

Minthogy nem igazán volt - és azóta sincs - olyan hivatalos, nemzeti stb. ünnepünk, amelyhez ne az egyszerre dagályos és dermedt, hamis álemelkedettség, a nemzettépő balsors feletti búsongással fűszerezett buta szemforgatás kapcsolódna, megőrzésre érdemes hagyomány kiindulópontjának tűnt ez az ünneplés, amelynek nem a szörcsögő mélységű tartalmak, hanem a szabadság, az öröm a lényege. A Budapesti Búcsút ettől kezdve minden utolsó júniusi hétvégén megrendezték (egészen tavalyig, amikor anyagi okokra hivatkozva elmaradt, idén pedig - afféle demszkysta léhaságként - mintha már el is párolgott volna a magyar szabadság napja ünnepélyes fényében).

A második, éppen húsz évvel ezelőtti alkalom legemlékezetesebb eseménye egy látványosságában és "sugallatában" azóta is egyedülálló művészi gesztus volt: "A szabadság lelkének szobra". A svájci emigrációjából akkortájt hazatérő és a XI. kerületi Bartók 32 Galériát igazgató St.Auby Tamás - Lőrinczy "Lorrensy" Júlia ötlete alapján megvalósított - projektje lényegében pofonegyszerű,

szinte kézenfekvő, mégis sokrétegű

volt. Lőrinczy a "szellem" kifejezést használta, de St.Auby ezt "lélekre" változtatta. Kérdésünkre adott indoklása szerint "a lélek a test és a szellem között létező valami, ami kivetül, és átváltozik szellemmé - vagy valami ilyesmi. Szokatlanabb a lélek szót használni, ezért azt gondoltam, hogy ez hangsúlyosabbá teszi." A gellérthegyi Szabadság-szobor főalakjára (a 14 méter magas "sörnyitóra") fehér leplet húzatott. Az így máris készen álló szellemalak két hatalmas fekete "szeme" a szélben mozogva talányosan változó tekintettel révedt Budapestre, egyszerre libbentve el a semmibe a 45 évvel korábban, Vorosilov marsall, a megszálló szovjet haderő parancsnoka kezdeményezésére felállított emlékmű vastagon leülepedett, fájdalmakból és hazugságokból rétegzett, nyomasztó tartalmait, s vetítve előre a remélt szabadság bizonytalan és elmosódó körvonalait. Az arctalan, de játékos alak, "Lélek" körvonalazatlansága a befogadó lelkében gomolygó szabadságtartalmak elmosódottságára irányította a figyelmet.

Mindez természetesen nem váltott ki osztatlan lelkesedést abban az időben, "amikor a kárpát-medencei törzsek egyik része le akarta rombolni, a másik része meg akarta őrizni" (idézet St.Auby visszaemlékezéséből - K. T.) az emlékművet, és változatos módon komolytalan, szeszélyes ötletek bukkantak fel a Gellért-hegy újradíszítésére. A rendszerváltó évek visszatekintve még hamvasan formátlannak tűnő indulatai 45 évi elnyomás után okkal érezték szolgainak a "felszabadító szovjet hősök emlékére a hálás magyar nép" feliratot. Ráadásul újjászületett a városi legenda is, miszerint Kisfaludi Stróbl munkája eredetileg Horthy Istvánnak állított volna emléket. (Készített ilyen műveket is, de ez nem tartozott közéjük.)

Végül csak az - eredeti meghatározása szerint felszabadulási - emlékmű talapzata előtt álló hatalmas, zászlót tartó szovjet katonát szállították el a nagytétényi szoborparkba. Miközben a "nemzeti oldal" komolytalan és gyanús akciót látott az emlékmű átlelkesítésében, St.Auby projektjének őskomcsi ellenzői a felszabadulásgondolat megszentségtelenítéseként élték meg a kommunizmus kísértetének távozásra serkentését. "Hetvenkét megjelent cikket számoltam össze - idézi fel a művész -, ebből egy vagy kettő volt pozitív." És felbukkant váratlan ellenzőként a főalak modelljének a lánya is. "Őrjöngve tiltakozott, hogy ez az ő anyja, és nem szabad megbecsteleníteni. Odahívta az ismerőseit, rokonait, ott tanyáztak a szobor alatt. De nagyon összetett volt a látvány, mert voltaképpen egyfolytában pezsgőztek - nonstop házibuli egy hétig -, de megjelentem én vagy valaki egy kamerával, az öklüket rázták, és közben jól érezték magukat."

A szabadság lelkének szobra négy napig állhatott fenn, ennyi időre szólt a kerületi és fővárosi engedély. A város egész összképét átalakító, az egyrétegű valóságból tartósan kimozdító projekt összköltsége alig kétszázezer forint volt - hangsúlyozza St.Auby jogos büszkeséggel. "Még vissza is adtam belőle valamit az önkormányzatnak." Gesztusa a maga látványos és erőteljes elvontságával, amelyben ráadásul ott lebegett egyfajta lázas bizonytalanság, a jövő feletti aggodalom is, még az emlékmű körüli szűkkeblű huzavona elcsitításához is hozzájárulhatott. A főalak "eszmei átfogalmazásának" záróaktusaként egy évvel később megjelent a talapzaton ma is olvasható felirat, amely immár mindenki előtt tiszteleg, aki életét áldozta "Magyarország függetlenségéért, szabadságáért és boldogulásáért". Lelkének ábrándosan riadt tekintete emlékeink homályából villan le ránk.


Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.