20 éves "A szabadság lelkének szobra"

A budapesti lepel

  • - kovácsy -
  • 2012. július 21.

Képzőművészet

Viktor Silov altábornagy, a megszálló szovjet csapatok (a déli hadseregcsoport) parancsnoka, távozásuk levezénylője 1991. június 19-én lépte át a határt Záhonynál, jelképesen is visszafordíthatatlan folyamattá alakítva ezzel a magyarországi rendszerváltást. A főváros az örömteli eseményt zenés rendezvénysorozattal ünnepelte meg, melynek díszvendége az underground hatalmas tehetségű óriása és örökös császára, Frank Zappa volt.

Minthogy nem igazán volt - és azóta sincs - olyan hivatalos, nemzeti stb. ünnepünk, amelyhez ne az egyszerre dagályos és dermedt, hamis álemelkedettség, a nemzettépő balsors feletti búsongással fűszerezett buta szemforgatás kapcsolódna, megőrzésre érdemes hagyomány kiindulópontjának tűnt ez az ünneplés, amelynek nem a szörcsögő mélységű tartalmak, hanem a szabadság, az öröm a lényege. A Budapesti Búcsút ettől kezdve minden utolsó júniusi hétvégén megrendezték (egészen tavalyig, amikor anyagi okokra hivatkozva elmaradt, idén pedig - afféle demszkysta léhaságként - mintha már el is párolgott volna a magyar szabadság napja ünnepélyes fényében).

A második, éppen húsz évvel ezelőtti alkalom legemlékezetesebb eseménye egy látványosságában és "sugallatában" azóta is egyedülálló művészi gesztus volt: "A szabadság lelkének szobra". A svájci emigrációjából akkortájt hazatérő és a XI. kerületi Bartók 32 Galériát igazgató St.Auby Tamás - Lőrinczy "Lorrensy" Júlia ötlete alapján megvalósított - projektje lényegében pofonegyszerű,

szinte kézenfekvő, mégis sokrétegű

volt. Lőrinczy a "szellem" kifejezést használta, de St.Auby ezt "lélekre" változtatta. Kérdésünkre adott indoklása szerint "a lélek a test és a szellem között létező valami, ami kivetül, és átváltozik szellemmé - vagy valami ilyesmi. Szokatlanabb a lélek szót használni, ezért azt gondoltam, hogy ez hangsúlyosabbá teszi." A gellérthegyi Szabadság-szobor főalakjára (a 14 méter magas "sörnyitóra") fehér leplet húzatott. Az így máris készen álló szellemalak két hatalmas fekete "szeme" a szélben mozogva talányosan változó tekintettel révedt Budapestre, egyszerre libbentve el a semmibe a 45 évvel korábban, Vorosilov marsall, a megszálló szovjet haderő parancsnoka kezdeményezésére felállított emlékmű vastagon leülepedett, fájdalmakból és hazugságokból rétegzett, nyomasztó tartalmait, s vetítve előre a remélt szabadság bizonytalan és elmosódó körvonalait. Az arctalan, de játékos alak, "Lélek" körvonalazatlansága a befogadó lelkében gomolygó szabadságtartalmak elmosódottságára irányította a figyelmet.

Mindez természetesen nem váltott ki osztatlan lelkesedést abban az időben, "amikor a kárpát-medencei törzsek egyik része le akarta rombolni, a másik része meg akarta őrizni" (idézet St.Auby visszaemlékezéséből - K. T.) az emlékművet, és változatos módon komolytalan, szeszélyes ötletek bukkantak fel a Gellért-hegy újradíszítésére. A rendszerváltó évek visszatekintve még hamvasan formátlannak tűnő indulatai 45 évi elnyomás után okkal érezték szolgainak a "felszabadító szovjet hősök emlékére a hálás magyar nép" feliratot. Ráadásul újjászületett a városi legenda is, miszerint Kisfaludi Stróbl munkája eredetileg Horthy Istvánnak állított volna emléket. (Készített ilyen műveket is, de ez nem tartozott közéjük.)

Végül csak az - eredeti meghatározása szerint felszabadulási - emlékmű talapzata előtt álló hatalmas, zászlót tartó szovjet katonát szállították el a nagytétényi szoborparkba. Miközben a "nemzeti oldal" komolytalan és gyanús akciót látott az emlékmű átlelkesítésében, St.Auby projektjének őskomcsi ellenzői a felszabadulásgondolat megszentségtelenítéseként élték meg a kommunizmus kísértetének távozásra serkentését. "Hetvenkét megjelent cikket számoltam össze - idézi fel a művész -, ebből egy vagy kettő volt pozitív." És felbukkant váratlan ellenzőként a főalak modelljének a lánya is. "Őrjöngve tiltakozott, hogy ez az ő anyja, és nem szabad megbecsteleníteni. Odahívta az ismerőseit, rokonait, ott tanyáztak a szobor alatt. De nagyon összetett volt a látvány, mert voltaképpen egyfolytában pezsgőztek - nonstop házibuli egy hétig -, de megjelentem én vagy valaki egy kamerával, az öklüket rázták, és közben jól érezték magukat."

A szabadság lelkének szobra négy napig állhatott fenn, ennyi időre szólt a kerületi és fővárosi engedély. A város egész összképét átalakító, az egyrétegű valóságból tartósan kimozdító projekt összköltsége alig kétszázezer forint volt - hangsúlyozza St.Auby jogos büszkeséggel. "Még vissza is adtam belőle valamit az önkormányzatnak." Gesztusa a maga látványos és erőteljes elvontságával, amelyben ráadásul ott lebegett egyfajta lázas bizonytalanság, a jövő feletti aggodalom is, még az emlékmű körüli szűkkeblű huzavona elcsitításához is hozzájárulhatott. A főalak "eszmei átfogalmazásának" záróaktusaként egy évvel később megjelent a talapzaton ma is olvasható felirat, amely immár mindenki előtt tiszteleg, aki életét áldozta "Magyarország függetlenségéért, szabadságáért és boldogulásáért". Lelkének ábrándosan riadt tekintete emlékeink homályából villan le ránk.


Figyelmébe ajánljuk

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.

Vegetál, bezárt, költözik

Az elmúlt másfél évtizedben szétfeslett a magyar múzeumi rendszer szövete. Bizonyára vannak olyan intézmények, amelyek érintetlenek maradtak a 2010 óta zajló átalakulásoktól: vidéken egy-egy helytörténeti gyűjtemény, vagy Budapesten a Bélyegmúzeum – de a rendszer a politikai, s ezzel összefüggő gazdasági szándékokból, érdekekből kifolyólag jelentősen átrajzolódott.