Kiállítás

A dolog, amely elfelejtett testet ölteni

  • - dck -
  • 2020. április 19.

Képzőművészet

E kiállítás egyszerre foglalja össze Koronczi Endre évek óta folyó Ploubuter Park projektjét, illetve tágítja tovább új elemek bevonásával. Kezdetben azokat a „széllel bélelt” nejlonzacskókat vizsgálta, melyek leszakadva a gazdatestről (az emberről) a saját útjukat járják.

E kiállítás egyszerre foglalja össze Koronczi Endre évek óta folyó Ploubuter Park projektjét, illetve tágítja tovább új elemek bevonásával. Kezdetben azokat a „széllel bélelt” nejlonzacskókat vizsgálta, melyek leszakadva a gazdatestről (az emberről) a saját útjukat járják. Ezt az izgő-mozgó szemétáradást fényképezte le, majd kategorizálta: a széllelkeket rendszertani osztályokba és a felbukkanás helyét is jelző alrendekbe sorolta (például lapaj böszmöny). Majd mesterséges környezetben maga is létezésre bírt zacskószellemeket, olyan organizmusokat, melyek nagyrészt ugyanazon zacskó-egysejtű osztódásából alakultak ki; a környezetszennyező nejlontasakok funkciójukat elhagyva önállósultak – ezek a (gyakran monumentális installációba rendeződő) lények azonban paradox módon visszacsempészték az esztétikai szépséget a szemétbe.

Már a nejlonprojekt kezdetén is fontos, de még nem kiemelt elem volt a szél. A kiállításon látható is egy korai munka, mely azt dokumentálja, hogyan lehet egy szélcsendes napon egy székre helyezett zacskóval egységnyi távolságot megtenni úgy, hogy a kísérletnek kitett tárgy ne hulljon le a székről. A középpontban most kizárólag a „dolog”, azaz a nehezen definiálható szél áll; így szerepelnek nem ábrázoló, hanem a szél „segítségével” készült rajzok és festmények, illetve kifejezetten lenyűgöző videók a természetesen mozgó levegő lebegtette aligtárgyakról.

A kiállítás legfontosabb eleme maga az installáció, az ipari, úgynevezett flexibilis alumínium légcsatornadarabokból összeállított cső, amely kívülről, a kiállítótér előtti utcáról indulva végigvezet egészen az alsó teremig. Látványos és izgalmas – kár, hogy a lezárás és a csúcspont csalódást okoz; sajnos a szélcsatornacső végén lengedező, aprócska csipkefüggöny visszavesz a kiállítás komolyságából és grandiózus megoldásából.

Dunaújváros, Kortárs Művészeti Intézet, nyitva: április 3-ig


Figyelmébe ajánljuk

Jancsics Dávid korrupciókutató: Az Orbán család vagy a Matolcsy-klán működése új jelenség

Jancsics Dávid a Leukémia zenekar gitárosaként a hazai underground zenetörténethez is hozzátette a magáét, majd szociológusként az Egyesült Államokba ment, azóta a San Diego-i egyetem professzora. A magyarországi korrupcióról szóló doktori disszertációját átdolgozva idén magyarul is kiadták A korrupció szociológiája címmel. Erről beszélgettünk.

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).