Kiállítás

Lépésben

Csillag a házon, csillag a kabáton

Képzőművészet

Három kislány áll egy budapesti ház gangján egymást átölelve, és vidáman néznek a fotós felé.

Az akkori divatnak megfelelően hajukat copfban hordják és nyári ruhát viselnek, kis, kantáros szoknyát és rövid, nadrágos strandruhát – idilli kép, ha nem látnánk, hogy a háromból kettőn sárga csillag van. A kép a Népszínház utca 22. szám alatti házban készült, feltehetően 1944 nyarán – pár hónappal azt követően, hogy 1944. április 5-én a Sztójay-kormány meghozta azt a rendeletet, amely előírta a zsidóknak a megkülönböztető jelzés viselését. A kislányok mind zsidó származásúak (azaz felmenőik között volt zsidó); az egyikük pedig azért nem viseli a csillagot, mert édesanyja hamis keresztény iratokat szerzett neki. A középen álló kislányt nemsokára családjával együtt a Dunába lőtték a nyilasok – a fénykép a képen látható egyik túlélő gyerek hagyatékából származik. Egyike azon 78, ritkán látott, sárga csillagos fényképnek, amelyek itt egy hatalmas tablóként kerültek fel a galéria egyik falára.

Nem kortárs kiállításról van szó, hanem egy történelmi áttekintésről, melynek igen fontos elemei e képek. Mivel a háború miatt nem csupán a rádiókat, hanem a magánkézben lévő fényképezőgépeket is elkobozták, nem találkozhatunk gyakorta olyan fotókkal, melyen a kiközösített emberek állnak önszántukból a kamera elé. Családi összejövetel, érettségi, esküvő, s persze személyigazolvány, ezekhez profi fotós kellett, de vannak műtermen kívül készült felvételek is.

A kiállítás Jalsovszky Katalin kutatásain alapul, a látványtervet Dávid Gábor készítette; rövid, a lényegre törő, hatásos, mégis visszafogott kiállítás. Végigvezet minket – bár csak érintőlegesen – a hexagramból összeálló Dávid-csillag, mint motívum történetében (így nem utal arra sem, hogy már a 9. században előírták, hogy a zsidók ruhájukon szamarat viseljenek, a sárga csillag viselésére pedig a 13. században IX. Lajos francia király kötelezte először őket, máshol a nőknek csúcsos kalapot kellett viselniük). A konkrét minta a hitleri Németországban hozott 1941-es kormányrendeleten alapult. Ennek megfelelően meghatározták a csillag pontos méretét (egy ilyen látható is a kiállításon), csak a magyar „változatban” nem kellett a „Jude” szónak is szerepelnie a csillag közepén.

A magyar hatóságok és kollaboránsok a németek számára is meglepő módon igen gyorsan kimetszették „a nemzet testéből” a nem árja „fajokat”. A fizikai megsemmisítés első lépcsője a munkaszolgálat volt (1940-től). A kiállítás szépen végigviszi, hogy mikor kezdődött az internálás, a gettókba szorítás, a deportálás, és milyen bűnöket követett el a nyilas uralom 1944 novemberétől. Ezt minden középiskolásnak ismernie kellene. És lehet ugyan, hogy a botlatókövek egy fiatalnak nem mondanak sokat, de keressen csak rá az interneten, hogy Budapesten hol és hány kerületben voltak a csillagos házak. Ez a gyakorlatban sokszor azt jelentette, hogy egyes lakásokba bezsúfoltak sok zsidó családot, míg másokban ottmaradtak a jó „pedigrével” rendelkező lakók – mivel a házakat megjelölték, ilyen esetben az üldözöttek lakta sárga csillagos házon ott volt egy kereszt is.

A kiállítás legszomorúbb részét azok a visszaemlékezések adják, melyben arról vallanak az antiszemitizmusnak áldozatul esett emberek, hogy hogyan viselkedett velük a „keresztény” többség. Egyesek a megaláztatás miatt öngyilkosok lettek. Mások arra emlékeznek, hogy hogyan váltak szép lassan láthatatlanná (lett légyen az gyerek, terhes nő vagy beteg), hogyan köpködték vagy alázták meg őket az utcán, hogyan kerülték el őket a szomszédok vagy a barátok, vagy éppen miért érezték magukat olyan rosszul (esetleg ellenkezőleg, jól), ha egy számukra fontos ember közösséget vállalt velük. Ez a kiállítás egyik erőssége; emberek és egyéniségek (például Gyarmati Fanni, Radnóti Miklós felesége) reagáltak egy megbélyegzett helyzetre; ingadozva az eredeti csoportidentitásuk és a rájuk oktrojált vagy önként vállalt között. A kiállítást lezáró részben látható az Auschwitz Album (digitális formában), illetve egy egész falat beborító installáció a korabeli újságokból és hirdetményekből; az elkobzott és kiutalásra váró zsidó lakásoktól kezdve a csillag nem viselésének következményein át egészen a „vitriolos” antiszemita cikkekig.

Nagyon érdekes, s talán nem szándékoltan időszerű kiállításról beszélhetünk. A szocializmus elnyomta a „témát”, nem egy barátom és ismerősöm csak a rendszerváltozás után tudta meg, hogy felmenői között zsidó származásúak vannak. A „képzeletbeli zsidó” narratívája (Andrei Oişteanu, 2005) viszont a mai napig tovább él, sőt a kormányzati propaganda szerves része. A kiállítás arra int, ne engedjük, hogy a történelem megismételje önmagát.

2B Galéria, nyitva: április 3-ig

 

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.