Kiállítás

A magány otthonossága

Major Ákos: Apa csavarog

Képzőművészet

Major Ákos kiállításának angol címe (Dad’s walks) nem teljesen ugyanazt jelenti, mint a magyar változat; ráadásul a csavargásnak magának van némi pejoratív felhangja is, főképp akkor, ha épp az apánkról beszélünk.

Bár kétségkívül a sétál, sétálgat vagy járkál igék kevésbé ütősek egy kiállítás címében. És nem is utazásról van szó, bár a művész jól menő grafikusi állását felhagyva 2009-ben Bécsbe költözött, és onnan a világ számos pontját beutaz­ta a kameráival; járt egyebek közt Izlandon, Thaiföldön, Tunéziában, Dubajban, Skóciában, s egy tíznapos road movie keretében átszelte Amerikát. (Tervei/álmai közt pedig Grönland, Szibéria és az Antarktisz is szerepel).

Major tehát 2009-ben kezdett el hivatásszerűen fotózni, fényképeinek képi világát pedig az Amerikából 1975-ben induló New Topo­gra­phics irányzathoz kötik. Az azonos című, és az irányzatnak nevet is adó kiállításra meghívták a német Bernd és Hilla Becher művészpárost is, akik – a konceptualizmushoz és a minimalizmushoz is kötődő – indusztriális fotóikkal tulajdonképpen ugyanazt a letisztult, sallangmentes, stilisztikai szempontból „névtelen” fényképezési módot követték, mint az Amerika hétköznapi valóságát topográfiai szempontból megragadó helyi művészek. Major fotográfiai is ezt a (nem túl tolakodóan) feszes komponálási módot visszhangozzák, amelyhez viszont sajátos, grafikusi nézőpont is társul. A művész szinte már a kezdetektől három kamerát használ, egy középformátumú filmes, egy nagy formátumú síkfilmes és egy digitális kamerát – ezeket ebben a fekete-fehér sorozatában is alkalmazta.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.