A megszűnés veszélye fenyegeti a Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesületet

  • narancs.hu
  • 2017. december 11.

Képzőművészet

Az FKSE az egyik legfontosabb független szakmai szervezet a szcénában.

Az anyagi csőd szélén áll a Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület (FKSE). A 60 éve létező, jelenleg 500 fős tagságú, jelentős kulturális egyesület az adott kultúrpolitikai körülmények között úgy, ahogy eddig, nem tud tovább működni, a megszűnés veszélyezteti.

„A sok évtizedes múltra visszatekintő nonprofit egyesület nem pusztán a fiatal alkotók láthatóságát mozdítja elő, hanem egy tágabb szellemi közösséget is jelent az alternatív kulturális színtér egészének. Tekintettel a független szakmai szervezetek számára egyre kedvezőtlenebbé váló kultúrpolitikai légkörre, mára mindez végveszélybe került. Az FKSE a progresszív művészeti törekvések támogatásában élen járó egyik legfontosabb független képzőművészeti szervezet, amely a magyar művészeti élet meghatározó tagjai előtt sem ismeretlen, hiszen a legtöbben itt kezdték pályafutásukat. Az egyesület megszűnése könnyen belátható módon nem csak egy szűk, kultúrával foglalkozó közegnek jelentene fájó veszteséget. Hiszen hosszú évek óta rengeteg olyan művész karrierjét segítette, akik később széles körben lettek ismertek” – áll az FKSE Narancshoz eljuttatott közleményében.

Az egyesület vezetése dolgozik a financiális helyzet megoldásán, például bővíti funkcióit, és új pénzügyi forrásokat keres.

Az FKSE erőfeszítéseinek része a minden évben kiemelt szerepet kapó PATRON jótékonysági műtárgyvásár is, amelynek keretében idén mintegy 100 művész több mint 180 alkotása vásárolható meg a Rottenbiller utcai kiállító- és székhelyen.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.