A megszűnés veszélye fenyegeti a Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesületet

  • narancs.hu
  • 2017. december 11.

Képzőművészet

Az FKSE az egyik legfontosabb független szakmai szervezet a szcénában.

Az anyagi csőd szélén áll a Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület (FKSE). A 60 éve létező, jelenleg 500 fős tagságú, jelentős kulturális egyesület az adott kultúrpolitikai körülmények között úgy, ahogy eddig, nem tud tovább működni, a megszűnés veszélyezteti.

„A sok évtizedes múltra visszatekintő nonprofit egyesület nem pusztán a fiatal alkotók láthatóságát mozdítja elő, hanem egy tágabb szellemi közösséget is jelent az alternatív kulturális színtér egészének. Tekintettel a független szakmai szervezetek számára egyre kedvezőtlenebbé váló kultúrpolitikai légkörre, mára mindez végveszélybe került. Az FKSE a progresszív művészeti törekvések támogatásában élen járó egyik legfontosabb független képzőművészeti szervezet, amely a magyar művészeti élet meghatározó tagjai előtt sem ismeretlen, hiszen a legtöbben itt kezdték pályafutásukat. Az egyesület megszűnése könnyen belátható módon nem csak egy szűk, kultúrával foglalkozó közegnek jelentene fájó veszteséget. Hiszen hosszú évek óta rengeteg olyan művész karrierjét segítette, akik később széles körben lettek ismertek” – áll az FKSE Narancshoz eljuttatott közleményében.

Az egyesület vezetése dolgozik a financiális helyzet megoldásán, például bővíti funkcióit, és új pénzügyi forrásokat keres.

Az FKSE erőfeszítéseinek része a minden évben kiemelt szerepet kapó PATRON jótékonysági műtárgyvásár is, amelynek keretében idén mintegy 100 művész több mint 180 alkotása vásárolható meg a Rottenbiller utcai kiállító- és székhelyen.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)