rés a présen

A parabolikus vonal

  • rés a présen
  • Artner Sisso
  • 2025. február 26.

Képzőművészet

Haász Katalin festőművész

rés a présen: Számomra a sakkos, illetve a Möbius-szalagos festmények jelölte korszakaid voltak a legemlékezetesebbek. Hogyan alakul ki egy-egy ilyen koncepció nálad?

Haász Katalin: Szoktam gondolkodni, hogy mennyi ideig és miért működőképes egy motívum, és főleg azon, hogy hogyan választódik ki. Ez nehezen megragadható folyamat. Például az első Möbius festményemet egyszeri képnek képzeltem, de amikor próbaképpen másodszorra megfestettem a szalagot, festés közben a formáról és jelentéséről való gondolkodás azonossá vált magával a megjelenítés folyamatával, és úgy éreztem, hogy ez a festészet. Megtaláltam valamit a magam számára. És ez a téma azóta is kísért. Van, hogy hirtelen történik meg egy témaváltás és választás, a Maszk-sorozat is ilyen, bár van előzménye, mert egy korábbi, Fejek című sorozathoz köthető. A Leplek című sorozatnak meg a Drapériák az előzménye. A kétezres években készült, Elliptoidok – Szférák című sorozatom a mai napig foglalkoztat. Egy téma akkor motivál, ha metaforikussá tesz egy fogalmat vagy érzést, amelyről gondolkozom, ez mindegyik korszakomra igaz.

rap: Így is kezdted a festői pályádat? Koncepciókkal?

HK: A koncepció előre elgondolást jelent, ezt viszont megelőzi egy intuíció. A terv munka közben is alakul, ezért tudok sorozatokban gondolkodni. Ritkán tudok kitervelni valamit előre, a folyamat a lényeg. Ebben nem sokat változtam. Maurer Dóra megtanította, hogyan éljünk a kísérletezés szabadságával, amiből saját képi nyelv alakulhat ki. Az ő pályájának a kezdete egybe­esik a konceptualizmus alakulásával, mely irányzat a tanítási és művészeti gyakorlatának alapvető része. Sok mindent továbbadok a hallgatóimnak ebből a gondolkodásból.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.