rés a présen

A parabolikus vonal

  • rés a présen
  • Artner Sisso
  • 2025. február 26.

Képzőművészet

Haász Katalin festőművész

rés a présen: Számomra a sakkos, illetve a Möbius-szalagos festmények jelölte korszakaid voltak a legemlékezetesebbek. Hogyan alakul ki egy-egy ilyen koncepció nálad?

Haász Katalin: Szoktam gondolkodni, hogy mennyi ideig és miért működőképes egy motívum, és főleg azon, hogy hogyan választódik ki. Ez nehezen megragadható folyamat. Például az első Möbius festményemet egyszeri képnek képzeltem, de amikor próbaképpen másodszorra megfestettem a szalagot, festés közben a formáról és jelentéséről való gondolkodás azonossá vált magával a megjelenítés folyamatával, és úgy éreztem, hogy ez a festészet. Megtaláltam valamit a magam számára. És ez a téma azóta is kísért. Van, hogy hirtelen történik meg egy témaváltás és választás, a Maszk-sorozat is ilyen, bár van előzménye, mert egy korábbi, Fejek című sorozathoz köthető. A Leplek című sorozatnak meg a Drapériák az előzménye. A kétezres években készült, Elliptoidok – Szférák című sorozatom a mai napig foglalkoztat. Egy téma akkor motivál, ha metaforikussá tesz egy fogalmat vagy érzést, amelyről gondolkozom, ez mindegyik korszakomra igaz.

rap: Így is kezdted a festői pályádat? Koncepciókkal?

HK: A koncepció előre elgondolást jelent, ezt viszont megelőzi egy intuíció. A terv munka közben is alakul, ezért tudok sorozatokban gondolkodni. Ritkán tudok kitervelni valamit előre, a folyamat a lényeg. Ebben nem sokat változtam. Maurer Dóra megtanította, hogyan éljünk a kísérletezés szabadságával, amiből saját képi nyelv alakulhat ki. Az ő pályájának a kezdete egybe­esik a konceptualizmus alakulásával, mely irányzat a tanítási és művészeti gyakorlatának alapvető része. Sok mindent továbbadok a hallgatóimnak ebből a gondolkodásból.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."