Visszhang: kiállítás

Esztergályos Cecília: Mindent vagy semmit

A tánc- és színművész 2000 óta készít kerámiatárgyakat.

Első kiállítása 2002-ben a budapesti Madách Színház Tolnay Szalonjában volt. Képzőművészi érdeklődésének fókuszában sokáig az égetett, mázzal bevont kerámiák álltak (Hadikfalvi Andrea fazekas tanította korongozni), 2006-ban azonban már akril- és olajfestményeivel is debütált a József Attila Színházban. Most kisplasztikáiból és festményeiből is megismerhetünk néhányat.

Esztergályos öntörvényűen nyúl az agyaghoz, művei ugyanolyan szabálytalanok, mint a hat-hét évtizedes pályafutása. A festmények a francia avantgárdot, az expresszionizmus formabontó alkotóit juttatják az eszünkbe. A Zűr van! című, gyors ecsetkezeléssel megalkotott, lilás-rózsaszínes portré és a Magány elnevezésű, kompozíciójában és színkezelésében a címet erősítő darab a tárlat két legkülönlegesebb alkotása.

A kiállításon túlnyomórészt azért a kerámiák uralkodnak. Bár meglehet, hogy egyik-másiknak nem tesz különösebben jót a nap- vagy olvasószemüveg, a fejtetőre illesztett adventi koszorú (elegendő lenne a színes máz). Kicsit groteszkek, ijesztőek, de nagyon is élnek. Egy 2004-es kiállításán még „csak” Janus-arcú vázákat tárt a közönség elé, a két-három arcú edényeket mára a nem „használati tárgyként” jegyzett alkotások váltották fel. Egytől egyig öregek ezek a nyúzott szobor(ka)arcok: szemük lesütve vagy csíkra összehúzva, mégis árad belőlük valamiféle derű.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.