A dialógus felé - Igor Zabel-díj, 2010

  • Kürti Emese
  • 2011. január 6.

Képzőművészet

A kelet-európai művészeti színtér gyakran visszasírja a kilencvenes éveknek azt a "kegyelmi" állapotát, amikor a vasfüggöny mögül feltáruló egzotikuma iránt fogékony Nyugat kitüntette a figyelmével. A figyelem azonban nem tartott sokáig, Kelet nem volt eléggé keleten, nem annyira, mint mondjuk Kína, Tajvan vagy India, és a Nyugat perspektívájából ahhoz sem bizonyult elég ügyesnek, hogy a posztkolonialista teóriákkal elsajátítsa a szabadság nyelvét. A globális művészet vélt vagy valós demokratikus színterén, a biennálék megakiállításain a Kelet nem művészetének nyelvi különbözőségével, hanem inkább infrastrukturális elmaradottságával tűnik ki, az pedig kevésnek bizonyul a különösség iránti érdeklődés fenntartásához. Mostanra az a helyzet alakult ki, hogy miközben a centrum kontra periféria problematikáról mint valami obszcén viccről jó társaságban hallgatni illik, Kelet-Közép-Európa magára maradt a Nyugat iránti maradandóan kínzó, modernista nosztalgiájával, és azzal a látszattal, mintha önmagában is kiválóan boldogulna.

A kelet-európai művészeti színtér gyakran visszasírja a kilencvenes éveknek azt a "kegyelmi" állapotát, amikor a vasfüggöny mögül feltáruló egzotikuma iránt fogékony Nyugat kitüntette a figyelmével. A figyelem azonban nem tartott sokáig, Kelet nem volt eléggé keleten, nem annyira, mint mondjuk Kína, Tajvan vagy India, és a Nyugat perspektívájából ahhoz sem bizonyult elég ügyesnek, hogy a posztkolonialista teóriákkal elsajátítsa a szabadság nyelvét. A globális művészet vélt vagy valós demokratikus színterén, a biennálék megakiállításain a Kelet nem művészetének nyelvi különbözőségével, hanem inkább infrastrukturális elmaradottságával tűnik ki, az pedig kevésnek bizonyul a különösség iránti érdeklődés fenntartásához. Mostanra az a helyzet alakult ki, hogy miközben a centrum kontra periféria problematikáról mint valami obszcén viccről jó társaságban hallgatni illik, Kelet-Közép-Európa magára maradt a Nyugat iránti maradandóan kínzó, modernista nosztalgiájával, és azzal a látszattal, mintha önmagában is kiválóan boldogulna.

Ez a rátartiság nem volna teljesen indokolatlan, de vannak bizonyos feltételei. A legalapvetőbb annak a fölismerése, hogy szükség van a posztkommunista országok saját történetének megírására. Az Erste Stiftung által 2008-ban alapított Igor Zabel-díjat 2010 decemberében Barcelonában olyan teljesítményekért ítélték oda, amelyek erre a célra irányultak, és a párbeszéden alapuló módszert követték. A díjnak hangsúlyos magyarországi vonatkozásai vannak: a fődíjas Piotr Piotrowski (képünkön) mellett a Maja és Reuben Fowkes kurátorpárost ismerték el, nem kis részben András Edit zsűritagságának köszönhetően.

Igor Zabel szlovén kurátor, író, teoretikus, esszéista, műkritikus, a ljubljanai Moderna Galerija munkatársa 2005-ben váratlanul meghalt autóbalesetben. Élénk személyiségének hiánya természetesen megrázta a szlovén közeget, de akkorra már visszafordíthatatlan folyamatok indultak el a kortárs művészetben, és ebben a múzeum igazgatója, Zdenka Badovinac mellett Zabelnek is jelentős szerepe volt. Szlovéniában, szemben például Magyarországgal, 1990-ben azonnal megkezdték az intézmények átalakítását, leghatékonyabb lépésként - a generációváltás mellett - a modernizmus és a kortárs művészet közötti különbségtétel rögzítésével, amikor különválasztották a Modern Művészeti Múzeumot a kortárstól. Zabel legfontosabb hagyatéka a történelem újragondolására, újraírására való törekvés, a modernizmus univerzalista és nyugati szempontú története helyett a nagy történetből kiszorult régiók saját, helyi narratívájának a megalkotása. Párbeszéd Kelet és Nyugat között - centrum és periféria hierarchikus, modernista felosztásának ellenében.

Ez az igény több-kevesebb intenzitással valamennyi régióbeli országban fölmerült, és ahol megjelentek, a posztkolonialista elméletek is bátorítólag hatottak a művészettörténet demokratikus, értsd egyenjogúsító struktúrafölfogására. A saját történet mint régiós történet első formájában végül Lengyelországban készült el, Piotr Piotrowski 2009-ben angolul is publikált, In the Shadow of Yalta (Art and the Avantgarde in Eastern Europe 1945-1989) című, Zabel-díjas könyvének formájában, amelynek számos magyar referenciája is van. Piotrowski az ideális jelölt: művészet- és történelemszemlélete párhuzamosnak tűnik Zabel törekvéseivel, sőt el tudja látni egy olyan regionális szakmai-teoretikus körnek a képviseletét, amelynek például András Edit is tagja. Úgy is fölfogható tehát, hogy személyén keresztül a bécsi Erste Stiftung a keleti teória erőfeszítéseit méltányolja.

Ahogy Peternák Miklós megállapította, az Erste Stiftung lényegében azt a szerepet vette át, amelyet a Soros Alapítvány játszott Kelet-Európában a rendszerváltást követő években. Az Erste kurátorainak és teoretikusainak a szemléletmódjában azonban erősebb a retrospektív elem: a kortárs művészet funkcióját a posztkommunista állapotra való reflexió hangsúlyozásában látják. Ami közös, az a helyi kulturális identitás erősítésének törekvése a globális művészet korában, vagyis válaszkeresés arra a kérdésre, hogy elavult-e a geopolitikai konstrukciók névhasználata a posztkolonialista állapot sokszínű egyetemességében, illetve érdemes-e még Kelet-Közép-Európáról beszélnünk, amikor úgyis csak világművészet és világtörténelem készül. Ahogy András Edit laudációjában fogalmazott, Piotrowski személyében Kelet-Közép-Európa kulturális nagykövetére talált, vagyis betölt egy olyan funkciót, amelyre teoretikus igény van. András szerint Piotrowski újrapolitizálja a művészettörténész feladatkörét, olyan kritikai képességei vannak, amelyeket a radikális mozgalmak és utópikus elméletek korához kötünk. A posztkommunista állapotot nem független kulturális és politikai mezőben értelmezi, hanem nagyobb geopolitikai változásokkal, latin-amerikai vagy dél-afrikai jelenségekkel összefüggésben.

A lengyel művészettörténész könyve abban az értelemben heroikus vállalkozás, hogy a marginális művészettörténetek lappangó jellegét akarja megszüntetni, láthatóvá téve őket egy horizontális rendszerben. Gyengesége ugyanakkor, hogy a német politika által egykor kialakított Kelet doktrínáján belül olyan elméleti szövetséget képzel el, amelynek legfeljebb kulturális értelemben lehet realitása, de mindenképp előföltétele a regionális koherencia. Épp a saját történelem hiánya miatt nehéz azonban megítélni, meddig terjed a régió kulturális homogenitása, miközben a gazdasági rendszerek (prekapitalista, félkapitalista, államkapitalista stb.) eltérő fejlődése a közös politikai árnyék ellenére is nyilvánvaló. Piotrowski mindenesetre megtörte annak a traumatizált állapotnak a folytonosságát, amely kanonizálódó jelleggel uralta a posztkommunista országok kulturális tudatát, és erőteljesen hozzájárul a földolgozás folyamatának felgyorsításához.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.