Kavarások a Műcsarnoknál - A harcos és a hercegnő

  • Vári György
  • 2011. január 6.

Képzőművészet

A Műcsarnok tulajdonosa, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. az óév utolsó napjaiban érvénytelennek minősítette az intézmény ügyvezető igazgatói posztjára kiírt pályázatot, mert egyik pályázat sem felelt meg Szőcs Géza ízlésének. A kulturális államtitkárnak nem ez lesz az utolsó ügye a Műcsarnokkal.
A Műcsarnok tulajdonosa, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. az óév utolsó napjaiban érvénytelennek minősítette az intézmény ügyvezető igazgatói posztjára kiírt pályázatot, mert egyik pályázat sem felelt meg Szőcs Géza ízlésének. A kulturális államtitkárnak nem ez lesz az utolsó ügye a Műcsarnokkal.

Mivel az elbírálás során Szőcs Géza csak véleménynyilvánítási joggal rendelkezett, felmerül a kérdés, hogy az MNV Zrt. miért semmisítette meg a pályázatot a tárca elégedetlenségére hivatkozva. (Az MNV Zrt. illetékeseit is megkérdeztük arról, mi indokolja, hogy noha a szakma kérésére írták ki a pályázatot, "gesztust" mégis a kulturális államtitkárnak tettek, lemondva saját döntési jogukról, illetve hogyan kívánják a Műcsarnok vezetőjét megtalálni. A magyar közvagyon felügyeletével megbízott szervezet azonban lapzártánkig többszöri kérésünk és ígéretük ellenére sem állt a nyilvánosság rendelkezésére.) A lapunk által megkeresett kulturális államtitkár viszszautasította, hogy bármiféle nyomásgyakorlásról, hatáskörtúllépésről lenne szó, a fejleményeket szerinte "gesztusként kell értékelni". ', mint mondta, pusztán kifejtette a véleményét, amely szerint mindegyik pályázat megfelelő: a pályázók (például a jelenlegi igazgató, Petrányi Zsolt, és az intézmény egy régebbi vezetője) szakmai múltja és pályamunkája garantálja, hogy tisztességesen, hozzáértéssel vezetnék az intézményt. A kulturális kormányzat elvárásai szerint viszont európai vagy nemzetközi jelentőségű kulturális intézménnyé kell a Műcsarnoknak kinőnie magát, a magyar kultúra egyik - divatszóval élve - zászlóshajójává; ez a perspektíva azonban egyetlen pályázatban sem mutatkozott meg. Úgy tűnik, hogy a zsűri tagjai, akik nem művészeti szakemberek, hiszen az MNV Zrt. csak a Műcsarnok Kiemelten Közhasznú Nonprofit Kft. gazdálkodását hivatott ellenőrizni, elfogadták érveit. Szőcs saját államtitkári szerepfelfogásáról is szólt: szerinte azután, hogy kinevezője alkalmasnak találta a kultúra irányítására, személyi kérdésekben sincs ok kétségbe vonni vezetői kompetenciáját: "Akinek a judíciumában megbíztak, azt ne zárják ki a döntésből személyi ügyek, díjak, satöbbi esetében sem." Ráadásul, tette hozzá, a Műcsarnok működését - saját gazdasági tevékenysége és szponzorai mellett - a Nemzeti Erőforrás Minisztériuma finanszírozza.

Petrányi Zsolt azonban érthetetlennek találja Szőcs szakmai kifogásait: mint mondja, munkáját számos szempontból bizonyára lehetne bírálni, de az utóbbi években a nemzetközi kortárs művészeti élet legkurrensebb mozgalmait, művészeit mutatta be folyamatosan a Műcsarnok, ráadásul saját produkcióként és nem átvett programként hozták létre ezeket a kiállításokat.

Úgy hírlett, Szőcs favoritja Francesca von Habsburg lett volna, Habsburg Ottó menye, akinek ausztriai alapítványát (Thyssen-Bornemisza Art Contemporary) az Independent a legprogresszívebb kortárs képzőművészeti alapítványnak nevezi, és akinek vitathatatlanul hatalmas networkje van a nemzetközi képzőművészeti életben. Az alapítványa által szervezett, Magyarországon is állomásozó 2006-os KÜBA-projekt ráadásul azt is megmutatta, hogy az európai integráció és a társadalmi emancipáció iránt is elkötelezett. Igaz, von Habsburg a kiírás két feltételének sem felel meg: nincs magyarnyelv-tudása és diplomája sem (a nonkonformista hercegnőnek nyilvános botrányokozás miatt kellett abbahagynia egykoron művészettörténeti tanulmányait), és sokak szerint az is kérdéses, hogy mennyire ismeri a kortárs magyar művészeti szcénát. Bár az ötlet meglepő volta és előkészítetlensége egyaránt Szőcs személyzeti politikájára vall, a pletykának ellentmond, hogy Szőcs először a Népszavában megjelent, majd lapunknak is megerősített közlése szerint Francesca von Habsburg maga is egyike volt a pályázóknak, és Szőcs állítása szerint külön felhívta a figyelmet pályázata fentebb jelzett hiányosságaira. (A pályázatok nem nyilvánosak.) A kulturális államtitkár nem tudja még, hogyan zárul az ügy, az állást megpályáztatni ugyanis nem kötelező, az MNV Zrt. vezetője ki is nevezheti a Műcsarnok igazgatóját. Addig mindenesetre további egy hónapra Petrányit kérték fel az ügyek intézésére. Szőcs biztosította a Narancsot, hogy amennyiben a következő körben is megkérdezik majd a véleményét a döntéshozók, készséggel el fogja mondani nekik, egyúttal arról is informált bennünket, hogy szerkezeti jellegű döntéseket is hozni készül - többek közt - a Műcsarnok ügyében a tárca.

A sikeresség nem számít

Jelen pillanatban egy olyan törvénytervezetet készít elő az államtitkárság, amely kiemelt státust és financiális garanciákat biztosítana a nemzeti kulturális intézményeknek, amelyek Szőcs szerint semmiképpen sem működhetnek "közönséges piaci szereplőként, vagyis bármely más kft.-hez vagy rt.-hez hasonlóan. Funkcionális elveiben lehet ezekhez hasonló, céljaiban és értelmét tekintve semmiképp."

A Műcsarnok jelenlegi szervezeti formáját egy 2006-os, közvetlenül a második Gyurcsány-kormány megalakulását követő kormányhatározatnak köszöneti, amely - a tervezett közigazgatási reform előkészítéseként - számos közintézmény működését kísérelte meg hatékonyabbá tenni. Ekkor vált a kortárs képzőművészet legfontosabb kiállítóhelye költségvetési intézményből gazdasági társasággá. Ez a változás egyrészt csökkentette a Műcsarnok működtetésére szánt költségvetési apanázst, másrészt nagyobb vállalkozási szabadságot biztosított számára, és lehetővé tette szponzorok bevonását is az intézmény finanszírozásába, akik támogatásaikat leírhatták adójukból. A Műcsarnok (és a vele szervezetileg összevont Ernst Múzeum és Dorottya Galéria) saját bevételeinek nagy részét műtárgyak szállítmányozásából, terembérből és kiadói tevékenységéből szerzi. A szállítmányozási megrendeléseikből származó bevétel az utóbbi években megtriplázódott, nemzetközi megbízásokat is kapnak. A Műcsarnok a szponzorok és saját vállalkozásainak segítségével képes volt nagyjából pótolni a kieső állami támogatást, amelynek mértéke egyébként az utóbbi években is folyamatosan és tekintélyes mértékben csökkent. Az tehát, hogy a magaskultúra elsősorban nem profittermelést célzó tevékenység, igaz ugyan, de csak akkor lehetne érv, ha az átalakítás nem lett volna sikeres. Az állami szerepvállalás mértéke, ha a költségvetés helyzete lehetővé teszi, a jelenlegi jogi környezetben is növelhető - anélkül is, hogy korlátoznák sikeres, az állami költségvetés terheit mérséklő vállalkozói tevékenységében a Műcsarnokot. Nem tudni tehát, mi indokolja - legalábbis a Műcsarnok esetében - a tárca törvény-előkészítő erőfeszítéseit. Igaz, egyelőre még a törvénytervezet sem ismert.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.