A Radio Tarifa esete a flamencóval, rumbával

  • 1999. május 6.

Képzőművészet

Éppen egy esztendeje, hogy Budapesten járt a Gipsy Kings, és nem okozott csalódást: miközben jeleskedett a marketingben, a flamenco és a rumba alapvető törvényeitől könnyedén függetlenítette magát. Rászolgáltunk hát, hogy ideérjen a Radio Tarifa -- még ha e pillanatban kevésbé húz is a neve.
Éppen egy esztendeje, hogy Budapesten járt a Gipsy Kings, és nem okozott csalódást: miközben jeleskedett a marketingben, a flamenco és a rumba alapvető törvényeitől könnyedén függetlenítette magát. Rászolgáltunk hát, hogy ideérjen a Radio Tarifa -- még ha e pillanatban kevésbé húz is a neve.

Ott tartottunk tehát, hogy rumba és flamenco. A rumba Kubából importált gyors tempójú táncként vált Európában népszerűvé a harmincas években. Ennél azonban nagyobb utat tett meg: a ritmusát a Spanyolországot megszálló mórok hozták magukkal Észak-Afrikából a VIII. században; míg a szigetországba a spanyol gyarmatbirodalom kiépítése során került. Eredendően vallásos ceremóniák dobzenéjeként működött. Megvan a múltja a flamencónak is, sőt. A forrása a mai napig vitatott, szóba jöhet Marokkó, Egyiptom, Görögország, India, Pakisztán, a Közel- és a Távol-Kelet több országa is; biztosnak csak az tűnik, hogy a XV. század körül a vándorló cigányokkal érkezett Spanyolországba, ahol arab és zsidó zenékkel keveredett. A flamenco ugyancsak a harmincas években élte fénykorát, de korántsem könnyűzeneként, hanem azzal a hivatással, hogy a hallgatóját eksztázisba - a maga nyelvén: duende - juttassa (minek bekövetkezését a közönség öntudatlan közbekiabálása, bekapcsolódása jelezte). "Az igazi flamencóban az egyik fél sem beszélhet félre. Az előadó a bőrét viszi vásárra, kiszolgáltatja magát, újraéli fájdalmait. Innen a szenvedélyes előadásmód, innen a hangsúlyos mimika. Az igazi flamenco több mint zene - hatásához a gitár, az ének, a taps és a cipősarkak kopogása bőven elég."

Na most a Gipsy Kings ugye nem kimondottan erről szól, mindazonáltal nem érdemtelen: a nyolcvanas évek flamenco-rumba revivalének népszerűsítésében komoly szereppel rendelkezett.

*

Arról van szó, hogy az azt megelőző húsz évben Spanyolországot is "kisajátította" az angol és amerikai tánczene, a flamenco inkább csak szuvenírjelleggel volt hallható. Kapóra jött tehát az a (amúgy nemzetközi) népzenei mozgalom, melynek nyomán szárba szökkenhetett a kortárs flamenco. Paco de Lucia bossa novával és dzsesszrockkal frissítette fel klasszikus neveltetését, a Ketama együttes a flamenco és a salsa fúziójára törekedett, hogy csak a legismertebbeket említsem. A 90-es évek közepe óta közéjük tartozik a Radio Tarifa.

Ez a madridi zenekar Spanyolország legdélibb városának, a Marokkóra látó Tarifának fiktív rádióállomásáról nevezte el magát. Andalúzia mélyén fülelünk tehát, ahol a flamenco hagyománya éppoly erős, mint az arab hatásoké. E rádió programja azonban hidat képez időben, műfajokban és a hangszerek összeállításában is: az ókori Egyiptomban is bevett nay fuvola, a lant vagy a görög buzuki ugyanúgy hallható, mint a basszusgitár, a Hammond orgona vagy a szaxofon. A rumba és a flamenco középkori arab és zsidó dallamokkal társul, és nincs ebben semmi "agyasság": azonos tőről fakad, koherens a "műsor".

A régi zenéket kutató kasztíliai ütős, Fain Sanchez Duenas, a granadai kántor, Benjamin Escoriza és az arab fuvolák francia mestere, Vincent Molino 1991-ben alapította a zenekart - ők a mag. Társaik spanyol, francia, argentínai, szudáni születésűek - együtt készültek a lemezek (Rumba Argelina, Temporal), és együtt járták meg Ausztráliát, Amerikát, Ázsiát. Együtt érkeznek május 8-án 20.00 órára a Mechwart ligeti ingyenes fesztiválra is. Arról, hogy a Radio Tarifáé igazi "bulizene" volna, nem vagyok meggyőződve. De hogy az általa feldolgozott népzenék méltóságát, fennköltségét nem éri csorba, abban biztos vagyok. Ennyi - legyen egyelőre - elég.

Marton László Távolodó

(Az Európai Tanács tevékenységét bemutató Utcafesztiválon és Civil Börzén többek között játszik még: Kaláka, Budapest Ragtime Band, Kalyi Jag, Méz, Maskarades, Anima Sound System, Kispál és a Borz.)

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.