A rajongók megköszönik (40 éves a Mini)

  • - legát -
  • 1999. szeptember 2.

Képzőművészet

Negyven éve kezdődött a Mini (akkor még Austin 7) gyártása, és a kerek születésnap kapcsán kiállítás nyílt a Közlekedési Múzeumban. Mondhatnánk erre, hogy a 47-es villamos meg lassan fél évszázados, aztán mégsem emlékezik rá szeretettel a kutya se, de ez így túl egyoldalú lenne. A 47-es villamosból ugyanis nem gyártottak ötmilliónál többet, és valljuk meg, nem vált a közlekedéstörténet afféle emblematikus járművévé sem. Meg aztán nincs jól működő rajongói klubja Magyarországon.

Kiállítás

Minimánia: 40 éves a Mini

Negyven éve kezdődött a Mini (akkor még Austin 7) gyártása, és a kerek születésnap kapcsán kiállítás nyílt a Közlekedési Múzeumban. Mondhatnánk erre, hogy a 47-es villamos meg lassan fél évszázados, aztán mégsem emlékezik rá szeretettel a kutya se, de ez így túl egyoldalú lenne. A 47-es villamosból ugyanis nem gyártottak ötmilliónál többet, és valljuk meg, nem vált a közlekedéstörténet afféle emblematikus járművévé sem. Meg aztán nincs jól működő rajongói klubja Magyarországon.

És ez a lényeg. Az nem csoda, hogy Angliában büszkén emlékeztek meg a kisautóról, sőt bemutatták a Mini 2000 prototípusát is, ám ahhoz, hogy mindebből Magyarországon (ahol a kocsi inkább a vágy titokzatos tárgya, mintsem igazán elterjedt autó volt) múzeumi kiállítás legyen, elsősorban lelkesedés, a Magyarországi Mini Klub lelkesedése kellett.

Persze ne várjunk sokat. A kiállítás nem több, mint egy fél szoba a városligeti múzeumban, ahol különféle alkatrészek (dísztárcsa, műszerfal stb.) mellett elsősorban modellekkel, szuvenírekkel, fotókkal és történeti ismertetővel találkozhat a látogató. Megtudhatjuk, hogy a kocsit a görög származású Alec Issigonis tervezte, még első rajzai is ott vannak, hogy készült belőle kombi, pick-up és terepjáró változat, hogy a kocsinak olyan rajongói voltak, mint Ringo Starr, Peter Sellers sőt Enzo Ferrari, hogy a Minik sikert sikerre halmoztak a hatvanas évek raliversenyein, hogy a kocsikban keresztirányban elhelyezett motor forradalmi volt a maga idején, az apró, 10 inches kerekekről nem is beszélve.

De azért meglepetés is akad. Már túl vagyunk a kiállításon, amikor egy szinttel lejjebb kiderül, hogy van itt még valami apróság. Az egyik rajongó, Borostyánkői Zsolt ugyanis a múzeum rendelkezésére bocsátotta gondosan felújított ünnepeltjét, egy a hatvanas évek elejéről származó, galambszürke Mini kombit (ami annyi tesz, hogy hosszabb a hátulja), hogy a kiállítás idejére mindenki kedvére gyönyörködhessen benne.

- legát -

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.