A rajongók megköszönik (40 éves a Mini)

  • - legát -
  • 1999. szeptember 2.

Képzőművészet

Negyven éve kezdődött a Mini (akkor még Austin 7) gyártása, és a kerek születésnap kapcsán kiállítás nyílt a Közlekedési Múzeumban. Mondhatnánk erre, hogy a 47-es villamos meg lassan fél évszázados, aztán mégsem emlékezik rá szeretettel a kutya se, de ez így túl egyoldalú lenne. A 47-es villamosból ugyanis nem gyártottak ötmilliónál többet, és valljuk meg, nem vált a közlekedéstörténet afféle emblematikus járművévé sem. Meg aztán nincs jól működő rajongói klubja Magyarországon.

Kiállítás

Minimánia: 40 éves a Mini

Negyven éve kezdődött a Mini (akkor még Austin 7) gyártása, és a kerek születésnap kapcsán kiállítás nyílt a Közlekedési Múzeumban. Mondhatnánk erre, hogy a 47-es villamos meg lassan fél évszázados, aztán mégsem emlékezik rá szeretettel a kutya se, de ez így túl egyoldalú lenne. A 47-es villamosból ugyanis nem gyártottak ötmilliónál többet, és valljuk meg, nem vált a közlekedéstörténet afféle emblematikus járművévé sem. Meg aztán nincs jól működő rajongói klubja Magyarországon.

És ez a lényeg. Az nem csoda, hogy Angliában büszkén emlékeztek meg a kisautóról, sőt bemutatták a Mini 2000 prototípusát is, ám ahhoz, hogy mindebből Magyarországon (ahol a kocsi inkább a vágy titokzatos tárgya, mintsem igazán elterjedt autó volt) múzeumi kiállítás legyen, elsősorban lelkesedés, a Magyarországi Mini Klub lelkesedése kellett.

Persze ne várjunk sokat. A kiállítás nem több, mint egy fél szoba a városligeti múzeumban, ahol különféle alkatrészek (dísztárcsa, műszerfal stb.) mellett elsősorban modellekkel, szuvenírekkel, fotókkal és történeti ismertetővel találkozhat a látogató. Megtudhatjuk, hogy a kocsit a görög származású Alec Issigonis tervezte, még első rajzai is ott vannak, hogy készült belőle kombi, pick-up és terepjáró változat, hogy a kocsinak olyan rajongói voltak, mint Ringo Starr, Peter Sellers sőt Enzo Ferrari, hogy a Minik sikert sikerre halmoztak a hatvanas évek raliversenyein, hogy a kocsikban keresztirányban elhelyezett motor forradalmi volt a maga idején, az apró, 10 inches kerekekről nem is beszélve.

De azért meglepetés is akad. Már túl vagyunk a kiállításon, amikor egy szinttel lejjebb kiderül, hogy van itt még valami apróság. Az egyik rajongó, Borostyánkői Zsolt ugyanis a múzeum rendelkezésére bocsátotta gondosan felújított ünnepeltjét, egy a hatvanas évek elejéről származó, galambszürke Mini kombit (ami annyi tesz, hogy hosszabb a hátulja), hogy a kiállítás idejére mindenki kedvére gyönyörködhessen benne.

- legát -

Figyelmébe ajánljuk

BKV: csak semmi pánik, lesz fizetés!

A cég megbízott vezérigazgatója belső körlevélben igyekszik nyugtatni a cég dolgozóit, hogy mindenki megkapja a fizetését júniusban. A szakszervezetek megkezdték az egyeztetéseket arról, milyen eszközökkel éljenek, ha ellehetetlenül a BKV és többi fővárosi szolgáltató cég működése.

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.