Az UNESCO nyomában: A kutatás szabadságáról

  • Szalai Tamás
  • 1999. szeptember 2.

Képzőművészet

Június utolsó hetében zajlott Budapesten egy, a sajtóban a tudományos világ konferenciájaként aposztrofált UNESCO-rendezvény, 150 ország kétezer tudósának részvételével. Ezen a küldöttek, mint arról Pataki Pál, az UNESCO végrehajtó tanácsának elnöke a napilapokban beszámolt, elfogadtak egy akciótervet: a tudományos kutatókat egy esküre kéne kötelezni, mely szerint "az általuk felismert tudományos igazságok nem veszélyeztetik bolygónk biztonságát". Mielőtt eltűnődhetnénk, mely igazságok lesznek kerülendők ezentúl, Pataki folytatta: "Ezt a módosított génkészletű élőlények, illetve a klónozási kísérletek korában nem kell különösebben magyarázni."

Jóllakott agyak

Június utolsó hetében zajlott Budapesten egy, a sajtóban a tudományos világ konferenciájaként aposztrofált UNESCO-rendezvény, 150 ország kétezer tudósának részvételével. Ezen a küldöttek, mint arról Pataki Pál, az UNESCO végrehajtó tanácsának elnöke a napilapokban beszámolt, elfogadtak egy akciótervet: a tudományos kutatókat egy esküre kéne kötelezni, mely szerint "az általuk felismert tudományos igazságok nem veszélyeztetik bolygónk biztonságát". Mielőtt eltűnődhetnénk, mely igazságok lesznek kerülendők ezentúl, Pataki folytatta: "Ezt a módosított génkészletű élőlények, illetve a klónozási kísérletek korában nem kell különösebben magyarázni."

Ritkán hallani ilyen ostoba beszédet. Az, hogy a fejlődésnek s ezen belül a tudomány fejlődésének célja van - mely cél aligha lehet más, mint valamiféle világjobbítás -, jellegzetesen arisztoteliánus és tomista idea. Amely ma már nem tartható.

A zsidó-keresztény kultúra tartózkodásáról a tudással (elsősorban a természettudományos tudással) szemben Lewis Wolpert nemrég szólt a MaNcs hasábjain (1999. július 1.). A génsebészettől és a klónozástól való középkorian babonás félelem indokolatlanságáról szintúgy. Ehhez csupán annyit tennék hozzá, hogy már a középkorban is tiltotta egy világszervezet (az egyház) a halottak boncolását. Az orvoslás és ezzel együtt mindannyian sokat köszönhetünk azoknak a kutató elméknek, akikben volt vagányság dacolni e tiltással.

*

A mai nyugati civilizáció tudományosságának gyökerei nem a zsidó-keresztény hagyományban keresendők: annál mélyebbre, az i. e. 6. századi milétoszi természetfilozófusokig nyúlnak vissza. Ezzel szemben a középkor tudományosságát a természettudósnak bizony csapnivalóan rossz Arisztotelész határozta meg. Arisztotelész írásai - a Boethius fordításában fennmaradt Logika kivételével - arab közvetítéssel, a mór Spanyolországon keresztül már az 1100-as évek végére hozzáférhetők és értelmezhetők voltak Nyugaton is, nem utolsósorban Averroes kommentárjainak köszönhetően. Arisztotelésznek viszont szinte nincs olyan természettudományos kijelentése vagy nézete, amelynek azóta ne az ellenkezője bizonyosodott volna be. A fizikus Ledermann szerint, ha valaki vérig akarja sérteni tudós kollégáját, a legjobb, ha azt vágja a fejéhez: "Te nyomorult arisztoteliánus!"

Az arisztotelészi természettudományos felfogás abban tér el a milétoszitól, hogy a történéseknek nem az okát, hanem a célját keresi, így automatikusan közelebb áll a bibliai tanításhoz. Mindezek ellenére 1255-ig Arisztotelész művei legfeljebb tűrtnek minősülhettek a keresztény Európában. Ekkor azonban az arisztoteliánus és az ágostoni filozófiát eggyé gyúrta a máig legjelentősebb egyházi filozófus, Aquinói Szent Tamás. A keletkezett elegy, a tomizmus ugyan csak 1879-től tekinthető a katolikus egyház hivatalos tanításának, a gyakorlatban Tamás szentté avatása (1323) óta annak számított. Ezért aztán még Arisztotelész természettudományos tanításainak megkérdőjelezése is az eretnekség baljós árnyékát vetítette a kérdezőre.

Az arisztoteliánus kanonizált tudás és a szabad szellemű hagyomány elsőként Galileo Galileinél, az első nagy kísérletezőnél ütközött össze. Galilei nem csupán megfigyelte a természetet, hanem arrogáns módon kérdéseket tett fel neki (ezeket nevezzük ma tudományos kísérleteknek). Arisztotelész azt állítja, hogy a nehezebb testek alapállapota a nyugalom (?). A fény elvonatkoztathatatlan a Naptól (?). Nézzük meg. Kísérletekkel. Kiderült, hogy a könnyebb testek pont olyan gyorsan esnek, mint a nehezebbek, a testek alapállapota az egyenes vonalú, egyenletes mozgás és így tovább. Galilei fedezte fel a Jupiter négy legnagyobb holdját, kimutatva, hogy vannak olyan égitestek, melyek nem a Földet tekintik középpontnak. Csoda-e, ha kihúzta a gyufát arisztoteliánus kollégáinál? Akik aztán bevádolták a Szent Inkvizíciónál, amely tanai visszavonására kényszerítette.

A következő nagy paradigmaváltó, Charles Darwin munkássága már antibiblikus is volt. Nem véletlen, hogy Darwin legfőbb ellenzői, élükön a néhai Wilberforce püspökkel, mind egyházi személyek. (Mai hír, hogy az USA-beli Kansas iskoláinak kötelező tanrendjéből - egyházi nyomásra - kikerült a darwini evolúcióelmélet.) "Darwin A fajok eredete c. művének 1859-es kiadása előtt nem tudok ateistát elképzelni" - írta Richard Dawkins. S való igaz. Az ateizmusnak már akkor komoly hagyománya volt ugyan Démokritosztól David Hume-ig, de csak Darwinnal vált "intellektuálisan is kielégítővé". Darwin ugyanis azt magyarázta meg, hogy a természetben található sokszínű formák mögött nem szükségszerűen áll isteni tervezettség. Aquinói Szent Tamás istenbizonyítékai ezzel köddé váltak.

*

Kétezer év kereszténység után nehéz elszakadni az arisztoteliánus, skolasztikus, tomista tudománytól, és nehéz visszatérni az i. e. 6. századi szabad szellemű, milétoszi, galileánus, darwinista kutatáshoz. Az UNESCO tudós grémiumának például nem is sikerült. A kettő közötti különbségre Solomon S. Snyder izraeli agykutató érzett rá a legjobban egy önéletrajzi interjújában: "Rájöttem, hogy a kutatás egészen más, mint a tudomány. A tudomány mérésekből, számításokból, elemzésekből áll, és ezzel vége. A kutatás viszont igazi alkotó munka: felfedezés és komponálás."

És téved, aki azt hiszi, hogy a kutatás forradalmai csupán a természettudományokra jellemzők. A régészet, amely bölcsészet, szintén számtalan paradigmaváltásra tud példát. Ebben a tudományban szinte minden az ásatásokon áll vagy bukik, az ásatási módszerek fejlődése ezért döntő jelentőségű. A ma bevett ásatási technikák mindegyike forradalminak számított a maga idejében. A sok példa közül emeljünk ki önkényesen egyet, Bóna István újítását az őskori réteges települések (az ún. tellek) régészeti feltárására. Régebben ezeket a lelőhelyeket ásónyomonként vízszintesen leszeletelték, kétségkívül gyorsan végére járva mindennek, ami az évezredek során véletlenül megmaradt. Bóna azonban a hatvanas években (Márton Lajos nyomán) elkezdte az egykori, nem feltétlenül vízszintes járószintek rekonstruálásával, kis kéziszerszámokkal kibontani a települések részleteit. Igen fáradságos és lassú módszer ez, viszont az így nyert információtöbblet gyökeresen átalakította a Kárpát-medencei bronzkor történetéről addig kialakult képet.

Bónának szerencséje volt. Január elsejétől aligha próbálkozhatna új módszerekkel. A Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma az 1997. évi CXL (közismerten: "múzeumi") törvény módosítását tervezi, melyben többek között beszúrni szándékozik egy jelentéktelennek tűnő mondatot a régészeti ásatás definíciója (33. § 1. bek.) után: "A régészeti lelőhelyen folytatható munkák részleteit (...), a munkák ütemezését, a fenntartható használat elve alapján, a Kulturális Örökség Hivatala határozza meg." A mellékelt fogalommeghatározásból kiderül, hogy az ánglius "fenntartható használat" kifejezésen az össztársadalmi érdekek figyelembevételével történő beavatkozásokat kell érteni.

Ezentúl az ásatáson végzett régészeti kutatómunka mikorját, mikéntjét és milyenségét egy hivatalnok fogja meghatározni. Aki a legjobb szándék és hozzáértés mellett sem tud mást mondani, hogy mindent úgy kell csinálni, amint eddig. Mert így működnek a hivatalok. Ez a kutatás halála, a megmerevedett skolasztikus tudomány diadala. A változás megszűnt, a tudományos módszerek evolúciós versenyfutása - legalábbis a régészetben - befagyott.

Az igazi civilizáció - Stanislaw Lem szavaival élve: éhes agyak közössége - addig létezik, amíg a megismerés útjába nem állítanak korlátokat. Amíg nem minősítik a kutatók munkáját olyan etikai normák alapján, mint a bolygóveszélyeztetés, az össztársadalmi érdek stb. A tudományos kutatás szabadságához való jog ugyanis igen hasonlatos a művészetek szabadságához való joghoz.

Ha éppen nem azonos vele.

Szalai Tamás

Figyelmébe ajánljuk

„Rá­adásul gonosz hőseinek drukkol”

A több mint kétezer strófás Nibelung-ének a középkori német irodalom talán legjelentősebb műve. Hogyan lehet ma aktuális egy 800 éves irodalmi mű? Miért volt szükség egy új magyar változatra? Erről beszélgettünk Márton László író-műfordítóval öt évvel ezelőtt. Idézzük fel a cikket!

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”