A zene ünnepe Európában (1999. június 21. - óbuda)

  • 1999. június 17.

Képzőművészet

Ha felidézzük az elmúlt négy év külföldi sztárjait - Ali Hassan Kuban, Cheb Mami, Ferus Mustafov, Master Musicians of Jajouka, Mau Mau, Stella Chiweshe, Transglobal Underground, Natacha Atlas, Va¬rttina¬ -, és ha ehhez hozzáadjuk, hogy A Zene Ünnepe ingyenes buli, aligha kétséges: jóval több mint figyelemre méltó e rendezvény. A nemzetközi helyzet idén tovább fokozódik, a helyi viszonyokat illetően pedig az tűnik ki: sem a kulturális kormányzat, sem a kulturális alap nem tartotta támogatásra méltónak a - Barcelonát, Brüsszelt, Nápolyt, Párizst, Prágát és Rómát testvérvárosul megnyerő - szervezőket.
Ha felidézzük az elmúlt négy év külföldi sztárjait - Ali Hassan Kuban, Cheb Mami, Ferus Mustafov, Master Musicians of Jajouka, Mau Mau, Stella Chiweshe, Transglobal Underground, Natacha Atlas, Va¬rttina¬ -, és ha ehhez hozzáadjuk, hogy A Zene Ünnepe ingyenes buli, aligha kétséges: jóval több mint figyelemre méltó e rendezvény. A nemzetközi helyzet idén tovább fokozódik, a helyi viszonyokat illetően pedig az tűnik ki: sem a kulturális kormányzat, sem a kulturális alap nem tartotta támogatásra méltónak a - Barcelonát, Brüsszelt, Nápolyt, Párizst, Prágát és Rómát testvérvárosul megnyerő - szervezőket.

1999. június 21. - "buda

Az összköltség hetven százalékát így "idegen" források fedezik, azért meg, hogy a fennmaradó harminc végére is pont kerülhetett, elsősorban a főváros és a III. kerület önkormányzatát, illetve a British Councilt és a Francia Intézetet illeti köszönet. A főkoordináló Németh Vladimir persze idén is hangsúlyozta, hogy nemcsak a sztárok felléptetése jelenti az ünneplést: "Bárki, aki kedvet érez egy kis muzsikáláshoz, nyugodtan álljon ki a főtérre, és zenéljen egy kicsit az arra járók boldogítására." És ez Párizsban valóban bejön, de errefelé attól is bátran elszállhatunk, hogy láthatjuk végre a Zap Mamát.

S mi több, addig sem kell tétlenkedni, amíg a sor rá kerül. A két központi színpad - Tilos az Á: Szépvölgyi út és Tímár utca közötti park; "budai Nemzetközi Színpad: Tímár utcai HÉV-megálló - hazai fellépői közül megismerkedhetünk a Romani Drom lovár és collár hagyományú cigányzenéjével: a nemrég kettéhasadt Ando Drom egyik felét takarja e név, benne az idősebb és az ifjabb Kovács Antal, valamint Lakatos János mellett a tavalyelőtti Ki mit tud?-győztes Lakatos Mónikával. Továbbá Muzsikás és Sebestyén Márta, mint évről évre rendesen - a "megismerkedhetés" ezúttal remélhetőleg nem rúghat labdába. A rádzsasztáni Musafirral is találkozhattunk (a WOMUFE-n) tavaly. Indiának Pakisztánnal határos sivatagában ugyanazokat a templomokat látogatják a muzulmánok és a hinduk, ám míg a muzulmánok inkább a klasszikus indiai zenék kifinomult nyelvén szólaltatják meg tradícióikat, a hindu cigányokéra egy "plebejusabb", vásári forma jellemző, amelyben a táncosoknak, mutatványosoknak, kigyóbűvölőknek, fakíroknak is kiemelt szerepük van. A pakisztáni qawwali sem idegen tőlük, de ebben a műfajban "még" illetékesebb a nemzetközi mezőnyben frissen feltűnt, fiatal pakisztáni Rizwan - Muazam Qawwali Group, melynek vezetői, Rizvan Mujahid Ali Khan és Muazam Mujahid Ali Khan a tavalyelőtt elhunyt qawwali-mágus Nusrat Fateh Ali Khan unokaöccsei. Attish: The Hidden Fire című debütálásuk mindent tud a szufi dicsőítő és szerelmi költészet elragadtatásáról - ennek bemutatásába kapcsolódnak be a - tavalyi Szigetet megjárt - Fun-da-mental tagjai. A francia Zebdát sokan a Les Negresses Vertes és a Mano Negra örököseként tartják számon, s bár engem erről nem győzött meg a ´98-as Essence ordinaire album, "buda varázsa rápakolhat egy lapáttal.

*

Szóval a Zap Mama.

A zenekart alapító Marie Daulne 1960-ban, Zaire függetlenné válásának napjaiban született. Édesapja, aki belga volt, meghalt a harcok folyamán, és édesanyját is komoly veszély fenyegette, amiért egy fehér felesége lett. Az őserdőbe menekült három gyermekével, ahol a pigmeusok oltalmát élvezte, majd Marie születése után egy helikopternek sikerült Belgiumba menekíteni őket. Ott cseperedett fel Marie, a mama és a nagymama, illetve a papája rokonsága - ha úgy tetszik: két alapvetően eltérő kultúra - közepette. Otthon zaire-i népdalokat, az iskolában középkori madrigálokat tanult. Aztán egy lemezről megismerte a pigmeusok dolgait, és innentől nem lehetett megállítani: a nővérével felkerekedett, hogy meglátogassa azt a törzset, amelynek talán az életét köszönhette. Pár napot töltött velük, magnóra vette az éneküket: nagyjából ennyi kellett, hogy Belgiumba visszatérve, 1990-ben megalakítsa a Zap Mamát. Öt olyan lány alkotta, akiknek ugyancsak kevert vér folyt az ereikben: portugál, spanyol, kameruni, zaire-i, francia és belga felmenőkkel.

A Zap Mama-történet első szakaszát két album: Zap Mama és Sabsylma, a cappella megszólalás, lehengerlő báj meg humor és - a különféle népzenéktől a soulon át a rapig - tengernyi műfaj beszippantása jelentette. ´92-93 magasságában világszerte megugrott a hölgyek árfolyama, a lemezfronton és a fesztiválokon besöpörtek mindenféle kitüntetést, még a róluk készített dokumentumfilm is első díjas lett a MIDEM-en. A ´97-es Seven albumra azonban fölöttébb átalakult a kép. Marie szólóénekesnek lépett elő, a háttérbe került lányok sorában csak Sabine Kabongo maradt az alapítók közül; színre lépett pár hangszeres, és Michael Franti producerkedésével elmozdultak az arányok a hip-hop felé. Az ortodox Mama-hívek némelyike persze lázasan duzzogott e "kommercializálódásért", míg mások kiálltak az új szelekben is: lehet, hogy Daulne számai a world musicból a pop felé kacsingatnak, viszont tánczenének nem kevésbé lenyügözők.

Én azt hiszem, valóban nem. És A Zene Ünnepére kijön a negyedik album, az á Ma Zone, mely a Seven útján járva is könnyen a mennybe mehet "budán.

Marton László Távolodó

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.