A zene ünnepe Európában (1999. június 21. - óbuda)

  • 1999. június 17.

Képzőművészet

Ha felidézzük az elmúlt négy év külföldi sztárjait - Ali Hassan Kuban, Cheb Mami, Ferus Mustafov, Master Musicians of Jajouka, Mau Mau, Stella Chiweshe, Transglobal Underground, Natacha Atlas, Va¬rttina¬ -, és ha ehhez hozzáadjuk, hogy A Zene Ünnepe ingyenes buli, aligha kétséges: jóval több mint figyelemre méltó e rendezvény. A nemzetközi helyzet idén tovább fokozódik, a helyi viszonyokat illetően pedig az tűnik ki: sem a kulturális kormányzat, sem a kulturális alap nem tartotta támogatásra méltónak a - Barcelonát, Brüsszelt, Nápolyt, Párizst, Prágát és Rómát testvérvárosul megnyerő - szervezőket.
Ha felidézzük az elmúlt négy év külföldi sztárjait - Ali Hassan Kuban, Cheb Mami, Ferus Mustafov, Master Musicians of Jajouka, Mau Mau, Stella Chiweshe, Transglobal Underground, Natacha Atlas, Va¬rttina¬ -, és ha ehhez hozzáadjuk, hogy A Zene Ünnepe ingyenes buli, aligha kétséges: jóval több mint figyelemre méltó e rendezvény. A nemzetközi helyzet idén tovább fokozódik, a helyi viszonyokat illetően pedig az tűnik ki: sem a kulturális kormányzat, sem a kulturális alap nem tartotta támogatásra méltónak a - Barcelonát, Brüsszelt, Nápolyt, Párizst, Prágát és Rómát testvérvárosul megnyerő - szervezőket.

1999. június 21. - "buda

Az összköltség hetven százalékát így "idegen" források fedezik, azért meg, hogy a fennmaradó harminc végére is pont kerülhetett, elsősorban a főváros és a III. kerület önkormányzatát, illetve a British Councilt és a Francia Intézetet illeti köszönet. A főkoordináló Németh Vladimir persze idén is hangsúlyozta, hogy nemcsak a sztárok felléptetése jelenti az ünneplést: "Bárki, aki kedvet érez egy kis muzsikáláshoz, nyugodtan álljon ki a főtérre, és zenéljen egy kicsit az arra járók boldogítására." És ez Párizsban valóban bejön, de errefelé attól is bátran elszállhatunk, hogy láthatjuk végre a Zap Mamát.

S mi több, addig sem kell tétlenkedni, amíg a sor rá kerül. A két központi színpad - Tilos az Á: Szépvölgyi út és Tímár utca közötti park; "budai Nemzetközi Színpad: Tímár utcai HÉV-megálló - hazai fellépői közül megismerkedhetünk a Romani Drom lovár és collár hagyományú cigányzenéjével: a nemrég kettéhasadt Ando Drom egyik felét takarja e név, benne az idősebb és az ifjabb Kovács Antal, valamint Lakatos János mellett a tavalyelőtti Ki mit tud?-győztes Lakatos Mónikával. Továbbá Muzsikás és Sebestyén Márta, mint évről évre rendesen - a "megismerkedhetés" ezúttal remélhetőleg nem rúghat labdába. A rádzsasztáni Musafirral is találkozhattunk (a WOMUFE-n) tavaly. Indiának Pakisztánnal határos sivatagában ugyanazokat a templomokat látogatják a muzulmánok és a hinduk, ám míg a muzulmánok inkább a klasszikus indiai zenék kifinomult nyelvén szólaltatják meg tradícióikat, a hindu cigányokéra egy "plebejusabb", vásári forma jellemző, amelyben a táncosoknak, mutatványosoknak, kigyóbűvölőknek, fakíroknak is kiemelt szerepük van. A pakisztáni qawwali sem idegen tőlük, de ebben a műfajban "még" illetékesebb a nemzetközi mezőnyben frissen feltűnt, fiatal pakisztáni Rizwan - Muazam Qawwali Group, melynek vezetői, Rizvan Mujahid Ali Khan és Muazam Mujahid Ali Khan a tavalyelőtt elhunyt qawwali-mágus Nusrat Fateh Ali Khan unokaöccsei. Attish: The Hidden Fire című debütálásuk mindent tud a szufi dicsőítő és szerelmi költészet elragadtatásáról - ennek bemutatásába kapcsolódnak be a - tavalyi Szigetet megjárt - Fun-da-mental tagjai. A francia Zebdát sokan a Les Negresses Vertes és a Mano Negra örököseként tartják számon, s bár engem erről nem győzött meg a ´98-as Essence ordinaire album, "buda varázsa rápakolhat egy lapáttal.

*

Szóval a Zap Mama.

A zenekart alapító Marie Daulne 1960-ban, Zaire függetlenné válásának napjaiban született. Édesapja, aki belga volt, meghalt a harcok folyamán, és édesanyját is komoly veszély fenyegette, amiért egy fehér felesége lett. Az őserdőbe menekült három gyermekével, ahol a pigmeusok oltalmát élvezte, majd Marie születése után egy helikopternek sikerült Belgiumba menekíteni őket. Ott cseperedett fel Marie, a mama és a nagymama, illetve a papája rokonsága - ha úgy tetszik: két alapvetően eltérő kultúra - közepette. Otthon zaire-i népdalokat, az iskolában középkori madrigálokat tanult. Aztán egy lemezről megismerte a pigmeusok dolgait, és innentől nem lehetett megállítani: a nővérével felkerekedett, hogy meglátogassa azt a törzset, amelynek talán az életét köszönhette. Pár napot töltött velük, magnóra vette az éneküket: nagyjából ennyi kellett, hogy Belgiumba visszatérve, 1990-ben megalakítsa a Zap Mamát. Öt olyan lány alkotta, akiknek ugyancsak kevert vér folyt az ereikben: portugál, spanyol, kameruni, zaire-i, francia és belga felmenőkkel.

A Zap Mama-történet első szakaszát két album: Zap Mama és Sabsylma, a cappella megszólalás, lehengerlő báj meg humor és - a különféle népzenéktől a soulon át a rapig - tengernyi műfaj beszippantása jelentette. ´92-93 magasságában világszerte megugrott a hölgyek árfolyama, a lemezfronton és a fesztiválokon besöpörtek mindenféle kitüntetést, még a róluk készített dokumentumfilm is első díjas lett a MIDEM-en. A ´97-es Seven albumra azonban fölöttébb átalakult a kép. Marie szólóénekesnek lépett elő, a háttérbe került lányok sorában csak Sabine Kabongo maradt az alapítók közül; színre lépett pár hangszeres, és Michael Franti producerkedésével elmozdultak az arányok a hip-hop felé. Az ortodox Mama-hívek némelyike persze lázasan duzzogott e "kommercializálódásért", míg mások kiálltak az új szelekben is: lehet, hogy Daulne számai a world musicból a pop felé kacsingatnak, viszont tánczenének nem kevésbé lenyügözők.

Én azt hiszem, valóban nem. És A Zene Ünnepére kijön a negyedik album, az á Ma Zone, mely a Seven útján járva is könnyen a mennybe mehet "budán.

Marton László Távolodó

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”