Kiállítás

Áttetsző robotikonok

Soós Nóra: Legyen valami!

Lehetséges, hogy egy gyanútlan, a kortárs képzőművészetben járatlan látogatót első pillantásra elrettent a Léna & Roselli Galéria terében elé táruló, szinte nyomasztóan zaklatott szín- és formaorgia, az összképet uraló patchworkszerű látvány. Közelebb merészkedve azonban, ha nem is könnyen, de felfejthető a vibráló munkákon felbukkanó különféle elemek és jelentések bonyolult mátrixa, megérthető a szokatlan következetességgel felépített festői kézjegy.

Bár Soós Nóra a nőművészet magyarországi divathulláma idején kezdte pályafutását, utólag nézve látható, hogy a sorozataiban felismerhető más kurrens témák (mint a társadalmi-politikai kérdések vagy a közösségi/személyes emlékek, a művészettörténeti és tömegkulturális idézetek) feldolgozásai fontos, de nem elsődleges részei az eddigi életműnek. A „mit ábrázol?” kérdése helyett sokkal inkább a „miként?” foglalkoztatja – s kétségtelen, hogy ebben egy igazán szuverén és autonóm nyelvet sikerült kialakítania.

Műveinek jellegzetes vonása a transzparens rétegzettség, az ozmotikusan egymásba fonódó-folyó képsíkok hálózatának alkalmazása. A most kiállított festmények kiinduló rétege a 2007–2008 körül készített Buborék sorozatból származik; az alapra az automatikus jelhagyást követve felvitt, inkább kör, de néha amorf alakú színes foltok, amelyekre figurális, gyakran csak körvonalaikkal jelzett alakok kerülnek. A néhol négy-öt réteg azonban nem fedi el egymást, hanem – akár egy finom, félig áteresztő hártyán átszűrődve – egyszerre válik láthatóvá.

A tavaly és idén készült alkotások viszont – ha nem is gyökeresen – eltérnek a korábbi munkáktól. Az absztrakt foltok most döntően komor hangulatú, fekete alapozásra kerülnek, majd erre a tradicionális festészetben idegen, újabb technikákkal felvitt elemek, csillogó flitterek, testes betűk, színezett gyufák „nyomódnak”, sőt beemelődik a művekbe a graffitikhez kapcsolható stencilezés és a szórópisztolyos lenyomattechnika is (légycsapó!), megfejelve a sablonhasználat imitálásával. Bár a néző felé kitüremkedő, egyfajta lebegtetett harmadik dimenzió illúzióját adó síkok alakjaiban számos önidézet és vándormotívum (gyerek- és felnőttjáték, kisgyerek, önportré, sportolás, cipő) felismerhető, jelentésük módosul. A matrjoskababa nem egyszerűen az egymásba rakható festett bábokat, hanem a művésznő képi reprezentációjára jellemző, egymásba csúszó rétegzettséget jelöli. A felhúzható mechanikus gyerekjátékok, a rajzfilmszereplők (Lolka és Bolka), a számítógéppel animált robotok (Mikrobi), a műanyag babák, az apró katonafigurák sem a családi hétköznapokból kiemelt tárgyak, hanem a közös kelet-közép-európai kulturális emlékezet enigmatikus alakjai. Emellett Soós megidézi az egyetemes kultúra ikonikus, az off- és online sajtóból, híres filmekből ismerős képi toposzait is. Így feltűnik a női névvel illetett hurrikánok közül Sandy (Olivia Newton-John képében, partnere természetesen John Travolta a Grease-ből, a „háttérben” pedig egy ház látható az összeomlás szélén), de láthatjuk az arab tavasz fejkendős asszonyait is egy hatalmas – az ottani jelképvilágban a megvetést kifejező – férficipő „árnyékában”.

A mostani sorozat domináns szereplői a Star Warsból kilépő R2D2 (a robotikon), a világegyetem sötétjében lebegő asztronauták (sőt űrbúvárok), az űrhajók és a műholdak, a rakéták és a kilövőállomások, továbbá a repülőgépek és a katonák (rendőrök). Ez az interpretáció szintjén előhívja egyrészt a fikció (film) és a „valóság” közötti ellentét kézenfekvő szembeállítását és határaik elmosódását, másrészt a múlt és a jelen (vagy a jövő) egymásba csúsztatását (a festményeken a 20. század elején készült fejvédőt és szemüveget viselnek a pilóták). A munkák további jellegzetessége az eredeti „jelentést” kioltó megtöbbszörözés (a kalapok sorából így válik ufóinvázió), a többnézetűség, illetve az egyes címekben felbukkanó, többjelentésű szókapcsolatok (Kemény robot).

Bár a végtelen űrre tekinthetünk úgy is, mint a szabadság metaforájára, e munkákon igen sokszor bukkannak fel az agresszió képei (például rohamrendőrök vernek tüntetőket), gyakori szereplő a felfegyverzett katona, s nemegyszer találkozhatunk levágott lábakkal. Igaz, a férfiközpontú rendszert ellenpontozzák a feszültség fenntartása helyett a kiegyezést és az állandóságot szimbolizáló női figurák (Szűz Mária és Siva szobra), de a sötét hangulat mégis rátelepszik az egész kiállításra: a művekben a megszokottnál jóval kevesebb a humor és az irónia. Arról meg talán a kozmoszból érkező „fehér zaj” tehet, hogy Soós Nóra új festményeinek többszólamúsága gyakran az olvashatóság rovására megy.

Léna & Roselli Galéria, Bp. V., Galamb u. 10., nyitva: április 14-ig

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.