Ágyúöntő műhely Sárospatakon

Csőre töltve

  • Orosz Ildikó
  • 2014. szeptember 21.

Képzőművészet

A sárospataki Rákóczi-vár pont olyan, amilyennek egy kisgyerekes várnak lennie kell. Nem fekszik bevehetetlen sziklameredélyen, viszont mellette kanyarog a Bodrog; van benne Vörös-torony és olaszbástya, filc cipővédőben végigszánkázható kiállítás, titkos szoba (ahol sub rosa a Wesselényi-összeesküvést szőtték), történelmi játszótér és a várárokba telepített pávacsalád.

Kár, hogy a kazamata a mozgásérzékelős-ijesztgetős ágyúkkal műszaki okokból nem látogatható. De van helyette más att­rakció: a 17. századi ágyúöntő műhely és bemutatóterem, melynek júliusi átadását majd’ kilenc év régészeti feltárás és rekonstrukció előzte meg. Alapjait levéltári források és geofizikai felmérés segítségével találták meg. Helyreállították a korabeli csúcstechnológiát jelentő lángkemencét, valamint a súlyos öntvények mozgatására szolgáló, mint­egy hét méter magas, ácsolt fa emelőszerkezetet és a fúróberendezést. Mindez a várkertbe jól illeszkedő, nagyvonalú és modern építészeti térben, egy falamellákkal árnyékolható hatalmas üvegkalitkában kapott helyet (az eredeti műhely külső megjelenéséről amúgy sincsenek források).

A műhelyt I. Rákóczi György alapította. A fejedelem Lórántffy Zsuzsanna hozományaként 1616-ban jutott a sárospataki várhoz, amelyen jelentős fejlesztéseket hajtottak végre. Új bástya épült, megerősítették a templomot, emeletet húztak a kastély keleti, majd déli szárnyára, elkészült a reneszánsz lépcső és erkély, a híres Lórántffy-loggia. Ennek ellenére a vár állítólag nem tartozott a fejedelem kedvenc rezidenciái közé: levelezésében zúgolódik, hogy a neje erkélyéhez vezető lépcső a falon kívül húzódik, így a pórnép mindig tudja, mikor megy asszonyával hálni. A másik, hogy az 1631-től nagy forgalmat bonyolító ágyúöntő műhely közel esett a lakószárnyhoz, és a kiszűrődő lárma és bűz zavarta az uraság nyugalmát.

Ha már a nyíregyházi Lego-gyár működésébe nem pillanthat be a közönség – ami a kelet-magyarországi turisztikai potenciál értelmetlen elpocsékolása –, akkor legalább az ágyúöntés négyszáz éves technológiáját ismerjük meg! Korhű viaszfigurák teszik élményszerűvé a szikár műszaki leírásokat (mint a vetített kisfilmből kiderül, a marcona jobbágyok karszőreit szálanként ültették be), ám a munkafázisok sorrendje korántsem evidens. Szerencsénkre egy készséges muzeológus eligazít – ettől függetlenül érdemes volna megszámozni az életképeket.

 

Tűztér, fémfürdő

 

Az első lépés a majdani öntvény-­­­nyel megegyező „pozitív” elkészítése. Előbb egy fatengelyre rozsszalma kötelet tekertek, amelyre több réteg agyagot hordtak fel, gyenge tűzzel folyamatosan szárítva a rétegeket. Ezután folyékony viaszréteg következett, ami megakadályozta, hogy a minta az öntőformába ragadjon. Viaszból formázták az egyedi díszítéseket, feliratokat, címereket is – az ágyúk közt nem volt két teljesen egyforma. Erre építették fel az öntőnegatívot, és az újabb, vastagabb agyagrétegeket erős vasabroncsokkal fogatták körbe, hiszen az öntésnél óriási nyomást kellett elviselniük. A súlyos öntőformát az öntőaknába állították, ahol a köré töltött föld vagy homok tartotta függőlegesben.

A pataki bronzolvasztó kemence ún. lángkemence volt. Ez a korábbi típusoknál hatékonyabban működött, mivel az alul lévő tűztérből a lángokat a kemencetorkon keresztül az olvasztótérbe vezették, ahol a levegő folyamatosan cirkulált. Az ércet két oldalajtón hányták a boltozatos olvasztótérbe, és itt távolították el a fémfürdő felszínéről a szennyeződéseket is. A folyékony bronzot a csapolónyíláson keresztül az öntőformába eresztették. Egy nap hűlés után kiásták a földet, és kibontották az öntvényt a negatívból. A folyékony bronzzal érintkező agyagréteg levésése különösen nagy szakértelmet igényelt, az értékes öntvény könnyen elpattanhatott.

Ha azt hisszük, kész, lehet dur­rogtatni, tévedünk. Hátravan még az utolsó heroikus mozzanat, a fúrás. Bár az ágyúcsövet a belé helyezett mag („vasbél”) köré öntötték, így keletkezett benne já­rat, ám ennek méretét pontosítani kellett. Az öntvényt a csigás emelő segítségével, ágyútorokkal lefelé lassan ráeresztették a forgó fúrószárra. A fúrót a nagyobb öntödékben járomba fogott álla­tok hajtották, itt emberi erő. Az ágyúöntés nehéz, az egészségre ártalmas feladatait rabokkal vagy jobbágyokkal végeztették. Ha az új öntvény a próbalövéseket is kiállta, az öntőmester is megkaphatta a pénzét.

I. Rákóczi György a három részre szakadt országban Bécsnek és Isztambulnak is be akarta bizonyítani, hogy képes felszerelni várait – Sárospatakot, Tokajt, Munkácsot, Pocsajt – a kor legmodernebb tűzfegyvereivel. A manufaktúra 1648-ig, a fejedelem haláláig, kis megszakításokkal folyamatosan üzemelt. Több tucat ágyú mellett tíz harang is készült itt. Ezután megszűnt a jelentősége, egy 1672-es tűzvész után végképp az enyészeté lett. A 17. század végi–18. század eleji urbáriumokban romként szerepel, mely az 1800-as években, a külső vár angolparkjának kialakításával került teljesen a föld alá.

A 2006-ban kezdődő feltárás során nemcsak a műhely, de egy hozzá kapcsolódó lakószoba alapjait is megtalálták, mely talán az öntőmester vagy egy inas szállása lehetett. A műhely alatti pincében régészeti leleteket: öntvény- és öntőformadarabokat, agyagedényeket és a pincelépcső alá gondosan elrejtett 16. századi dugipénzérméket állítottak ki.

 

Nyitva: hétfő kivételével 10.0018.00

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.