Dob és basszus: Dzsungelarcok

  • - zubor -
  • 2002. február 21.

Képzőművészet

Megejtő folyamat, ahogy Magyarországon egy velejéig underground zenéből a fősodor oldalvizéhez kapcsolódó divatirányzat lesz, összevissza fél évtized leforgása alatt. A bennfentesek közül kik nyüszítve sírják vissza a hőskort, kik népnevelő-misszionáriusi gerjedelemmel térítenék - egyesek plasztikus kifejezésével élve - a "kereskedelmi over-fos" tudatlan táborát. Úgy tűnik, a drum and bass nevű zenei vírusnak több mellékhatása lehet.

Megejtő folyamat, ahogy Magyarországon egy velejéig underground zenéből a fősodor oldalvizéhez kapcsolódó divatirányzat lesz, összevissza fél évtized leforgása alatt. A bennfentesek közül kik nyüszítve sírják vissza a hőskort, kik népnevelő-misszionáriusi gerjedelemmel térítenék - egyesek plasztikus kifejezésével élve - a "kereskedelmi over-fos" tudatlan táborát. Úgy tűnik, a drum and bass nevű zenei vírusnak több mellékhatása lehet.Avírus szót a hasonnevű angol lemezkiadó egyik prominense, Ed Rush használja előszeretettel: "A drum´n´bass valóban úgy működik, mint egy vírus. Ugyanúgy meghódítja majd a világot, mint egykor a rock." Az infektológiára fogékony dj merész jóslata nem egészen alaptalan. Mindössze egy évtizede jelentek meg az első olyan zenék, amelyeket jungle-nak kezdtek hívni (e szó a drum´n´bass szinonimájaként használható, amennyiben ellenszegülünk a szakmázós kukacoskodásnak). Eleinte az egyébként is tört ütemű breakbeat széttört, felgyorsított és raggatémákkal dúsított változatáról volt szó, de a családfa egészen a dubig és a hiphopig nyúlik viszsza. Az új stílus villámgyorsan önállósodott, majd még azzal a lendülettel alirányzatokra bomlott, akár egy választások előtti kisgazda szellemiség.

Ma már megkülönböztethetünk például ragga jungle és intelligent jungle, jazzy drum´n´bass és techstep drum´n´bass névre keresztelt áramlatokat - írja Kömlődi Ferenc és Pánczél Gábor a Free magazinban 1997-ben megjelent cikkében. A lényeg viszont azonos: rendkívül gyors, 160-170 bpm-es poliritmia, többnyire éjsötét basszusmassza, helyenként vokálokkal, illetve dzsesszes - bőgő, zongora, gitár - elemekkel. Sőt a legfrissebb tendencia a latinos, brazilos összetevőkkel való szöszmötölés.

Az első telivér drum´n´bass-albumok legmarkánsabbikának a Goldie nevű fenegyerek (lásd keretes írásunkat) Timeless című, 1995-ben megjelent korongját tartják. Sikere Angliában azonmód kiemelte a stílust földalatti státusából, arrafelé évek óta kvázimainstream irányzatnak számít - de ettől egyáltalán nem "hígult fel" a zene.

Idehaza, ahol 2002-ben azon kell izgulnunk, hogy az Anima Sound Systemet a legközelebbi újságcikkben (Maczó Ágnes nyomán) rockzenekarnak, avagy (originál együgyűségből) popegyüttesnek titulálják-e, amint sejthető, picit döcögősebben mentek a dolgok. A különbség leginkább abban ragadható meg - mutat rá Valdinger Gábor, az Impulsecreator nevű honlap egyik szerkesztője -, hogy a jungle-t nálunk egyáltalán nem kapta fel a média. (A www.drumandbass.hu címen elérhető Impulsecreator a szcéna legfőbb, mellesleg teljesen nonprofit alapon működő fóruma. A honlapnak is köszönhető, hogy két fiatal magyar producert, Skc-t és Chris.su-t a minap felkarolta az angol dj Trace, és próbálja egyengetni az útjukat.)

Elektronikus zenéről lévén szó, nem meglepő, hogy a magyar sztori Palotai Zsolt nevével kezdődik, és persze ő azóta is kulcsfigura. Valamikor 1996 elején a Fővárosi Nagycirkuszban rendezett partin tett fel először jungle-t egész éjszaka, illetve egészen addig, amíg az igazgató - az aludni nem tudó állatok érdekében fellépve - áramtalanította a helyet. Azóta az ebben is úttörő Tilos Rádiónak és egyéb (az alábbiakban bemutatandó) szervezőknek köszönhetően játszott már nálunk az angol szcéna színe-java: Bukem, Trace, Adam F, Ed Rush, Matrix, Optical, Roni Size, Fabio, Grooverider, Loxy, a Cause 4 Concern a Bad Company - és még sokan mások. Abban mindenki egyetért, hogy az 1998-as Ed Rush-parti indította el a stílust az emelkedőn, azóta egy-egy nagyobb név idelátogatásakor borítékolható a kétezres tömeg. Ilyen csődület előtt még a briteknek is élmény keverni, többük nyilatkozott elképedve és elismerően a magyar bulik atmoszférájáról.

´k persze nem vették észre azt, amit a magyar ős-jungle-junkie fintorogva konstatált. A sokadalom java részét egyre fiatalabb, gyakran 15-16 éves kamaszok alkották és alkotják. "Uniformisuk" elengedhetetlen elemei: oldskool tornacipő, háromcsíkos mackófelső, színes ing, napszemüveg, felfelé kócolt hajzat. Lassan kiszorították a régi partiarcokat, akik viszont sértődöttség dolgában odáig mennek, hogy droidokként, pokémonokként és egyéb becsmérlő neveken emlegetik az ifjoncokat. Ennyi is elég egy jó kis generációs villongáshoz, bár kétségtelen, hogy ez a partik fergeteges hangulatán nem érződik.

Ami a népszerűséget illeti, szerintem nyugodtan vonhatunk "történelmi" párhuzamot a punkkorszakkal. Energiája, lendülete révén ma talán ez a zene hasonlít legjobban a punkra. A jellegzetes, hajolgatós tánc pedig a pogó megfelelője. Ugyanakkor én egy ideje úgy érzem, mintha itthon mérséklődne az őrület. Talán egy idő múlva már kevesebb lesz a megaparti és aktívabb a klubélet, ahogy Angliában - véli Valdinger Gábor.

Egyelőre igény van a nagyszabású összejövetelekre, amelyek gründolása ennek ellenére nem nevezhető rentábilis tevékenységnek. A három főbb bulisorozat szervezői mind örülnek, ha nullára kijönnek. A zászlóshajót, a Nowsound! szériát a Tűzoltó utcai Jailhouse-t működtető Reketye testvérek (dj Midlow és dj Erká) szüleik pénzügyi segítségével indították el. Egy Daróci úti gyárépületben, a Party Túra nevű helyen született meg a havi rendszerességű, márciusban már huszadik felvonására készülő Nowsound!, majd, szimbolikus utat bejárva, az óbudai luxusklubban, a Home-ban kötött ki. - Azért költöztünk ide, mert elegünk volt a koszos és igénytelen környezetből. Itt profi a hang- és fényrendszer, továbbá nem hullik a fejünkre a vakolat - magyarázza Reketye Zoltán, hozzátéve, hogy ők egyáltalán nem érzékelnek visszaesést az érdeklődésben.

A Bladerunnaz csapat tagjai négy éve nulla tapasztalattal és szintén szülői segítséggel láttak hozzá a partiszervezéshez. Forgács Bálint (dj Bal) szerint sem lehet hanyatlásról beszélni, ellenben az igények növekedése észlelhető.

Dj Longman (Czigány Dániel) és dj Bratwa (Steve Bratina) a 3rd Generationnel közösen indított sorozatot Airbag Nights néven. - Az idősebb korosztályt célozzuk meg, olyan sajátos hangzásvilágú lemezlovasok elhívásával, mint például dj Klute - vázolja a koncepciót az Amerikában született, de félig magyar Steve. Megemlítendő még a Deep Zone nevű, szintén e stílusra specializálódott egyetemi klub, továbbá vidéken is egyre több helyen, így Debrecenben, Egerben, Szegeden, Veszprémben tartanak rendszeresen olyan bulikat, ahol a drum´n´bass és egyéb törtek viszik a prímet.

A producerek azt mondják, ez a jövő zenéje, mások meg-megújuló hevülettel temetgetik, mindhiába. Valdinger Gábor szerint tele van még kiaknázatlan lehetőségekkel, és képes a megújulásra, hiszen szerencsére nagyon eklektikus és nyitott stílus: folyamatosan keveredik ezzel-azzal, határai mindinkább elmosódnak.

Galambos Péter

Goldie,

az Aranyfogú, azaz Clifford Price kacskaringós utat tett meg, mire eljutott odáig, hogy egy kis kelet-közép-európai országban egy zenei irányzat egyik fő alkotójaként tiszteljék. Pár éve járt már nálunk, a Sziget nagyszínpadán bizonyított - sokak szerint csak "volna", mert akkor nem igazán volt formában. Most itt van a lehetőség a javításra, Goldie ugyanis február 23-án a Vigadó nagytermében dj Inkkel a Bladerunnaz idei első rendezvényén fog játszani.

Goldie tizenhat éves koráig intézetben nevelkedett, ekkor már elismert graffitiművész volt, még önkormányzati megbízásból is fújt. A média is felkapta, filmekben is szerepelt mint a hiphopkultúra emblematikus figurája.

A kilencvenes évek elején aztán Fabión és Grooverideren edződve hamar elhatározta, hogy beszáll az akkoriban még csíraállapotban lévő jungle-ba. ´93-ban adta ki a fémes és sötét hangzású Terminatort.

Még nagyobb hatást tett Goldie a szerénytelen, Timeless című albumával. Úgy beszélt róla, hogy ez majd szétzúzza a breakbeat ellenségeit - a lemez megkerülhetetlenné és tényleg időtlenné vált. A küldetéstudatos zenész az őrjöngő basszusok és a tökéletesen szerkesztett tört ütemek mellé melegséget árasztó emberi éneket is csempészett. Az ikonná vált Goldie ekkor már Glastonburyban a Pulp, az Oasis és az Orbital társaságában produkált. Labelje, a Metalheadz, a szcéna egyik meghatározója, számos tehetséggel örvendeztette már meg a világot (például a nemrég nálunk járt dj Baileyvel).

De nem szereti, ha sztárolják, a "jungle-isten" szerepe tőle áll a legtávolabb, s akik ezt gondolják róla, bizonyosan csalódni fognak. A ´98-as szerzői album, a Saturnz Return után összeállt a Királyi Filharmonikusokkal, a szintén drum´n´bass-sztár Opticallal, s a Mother című számmal kizenélte magából, hogy anyja gyerekkorában sorsára hagyta. Egy év múlva dupla mixlemezzel jelentkezett, majd tavaly ősszel a Goldie.co.uk című szimplával.

- zubor -

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.