Dob és basszus: Dzsungelarcok

  • - zubor -
  • 2002. február 21.

Képzőművészet

Megejtő folyamat, ahogy Magyarországon egy velejéig underground zenéből a fősodor oldalvizéhez kapcsolódó divatirányzat lesz, összevissza fél évtized leforgása alatt. A bennfentesek közül kik nyüszítve sírják vissza a hőskort, kik népnevelő-misszionáriusi gerjedelemmel térítenék - egyesek plasztikus kifejezésével élve - a "kereskedelmi over-fos" tudatlan táborát. Úgy tűnik, a drum and bass nevű zenei vírusnak több mellékhatása lehet.

Megejtő folyamat, ahogy Magyarországon egy velejéig underground zenéből a fősodor oldalvizéhez kapcsolódó divatirányzat lesz, összevissza fél évtized leforgása alatt. A bennfentesek közül kik nyüszítve sírják vissza a hőskort, kik népnevelő-misszionáriusi gerjedelemmel térítenék - egyesek plasztikus kifejezésével élve - a "kereskedelmi over-fos" tudatlan táborát. Úgy tűnik, a drum and bass nevű zenei vírusnak több mellékhatása lehet.Avírus szót a hasonnevű angol lemezkiadó egyik prominense, Ed Rush használja előszeretettel: "A drum´n´bass valóban úgy működik, mint egy vírus. Ugyanúgy meghódítja majd a világot, mint egykor a rock." Az infektológiára fogékony dj merész jóslata nem egészen alaptalan. Mindössze egy évtizede jelentek meg az első olyan zenék, amelyeket jungle-nak kezdtek hívni (e szó a drum´n´bass szinonimájaként használható, amennyiben ellenszegülünk a szakmázós kukacoskodásnak). Eleinte az egyébként is tört ütemű breakbeat széttört, felgyorsított és raggatémákkal dúsított változatáról volt szó, de a családfa egészen a dubig és a hiphopig nyúlik viszsza. Az új stílus villámgyorsan önállósodott, majd még azzal a lendülettel alirányzatokra bomlott, akár egy választások előtti kisgazda szellemiség.

Ma már megkülönböztethetünk például ragga jungle és intelligent jungle, jazzy drum´n´bass és techstep drum´n´bass névre keresztelt áramlatokat - írja Kömlődi Ferenc és Pánczél Gábor a Free magazinban 1997-ben megjelent cikkében. A lényeg viszont azonos: rendkívül gyors, 160-170 bpm-es poliritmia, többnyire éjsötét basszusmassza, helyenként vokálokkal, illetve dzsesszes - bőgő, zongora, gitár - elemekkel. Sőt a legfrissebb tendencia a latinos, brazilos összetevőkkel való szöszmötölés.

Az első telivér drum´n´bass-albumok legmarkánsabbikának a Goldie nevű fenegyerek (lásd keretes írásunkat) Timeless című, 1995-ben megjelent korongját tartják. Sikere Angliában azonmód kiemelte a stílust földalatti státusából, arrafelé évek óta kvázimainstream irányzatnak számít - de ettől egyáltalán nem "hígult fel" a zene.

Idehaza, ahol 2002-ben azon kell izgulnunk, hogy az Anima Sound Systemet a legközelebbi újságcikkben (Maczó Ágnes nyomán) rockzenekarnak, avagy (originál együgyűségből) popegyüttesnek titulálják-e, amint sejthető, picit döcögősebben mentek a dolgok. A különbség leginkább abban ragadható meg - mutat rá Valdinger Gábor, az Impulsecreator nevű honlap egyik szerkesztője -, hogy a jungle-t nálunk egyáltalán nem kapta fel a média. (A www.drumandbass.hu címen elérhető Impulsecreator a szcéna legfőbb, mellesleg teljesen nonprofit alapon működő fóruma. A honlapnak is köszönhető, hogy két fiatal magyar producert, Skc-t és Chris.su-t a minap felkarolta az angol dj Trace, és próbálja egyengetni az útjukat.)

Elektronikus zenéről lévén szó, nem meglepő, hogy a magyar sztori Palotai Zsolt nevével kezdődik, és persze ő azóta is kulcsfigura. Valamikor 1996 elején a Fővárosi Nagycirkuszban rendezett partin tett fel először jungle-t egész éjszaka, illetve egészen addig, amíg az igazgató - az aludni nem tudó állatok érdekében fellépve - áramtalanította a helyet. Azóta az ebben is úttörő Tilos Rádiónak és egyéb (az alábbiakban bemutatandó) szervezőknek köszönhetően játszott már nálunk az angol szcéna színe-java: Bukem, Trace, Adam F, Ed Rush, Matrix, Optical, Roni Size, Fabio, Grooverider, Loxy, a Cause 4 Concern a Bad Company - és még sokan mások. Abban mindenki egyetért, hogy az 1998-as Ed Rush-parti indította el a stílust az emelkedőn, azóta egy-egy nagyobb név idelátogatásakor borítékolható a kétezres tömeg. Ilyen csődület előtt még a briteknek is élmény keverni, többük nyilatkozott elképedve és elismerően a magyar bulik atmoszférájáról.

´k persze nem vették észre azt, amit a magyar ős-jungle-junkie fintorogva konstatált. A sokadalom java részét egyre fiatalabb, gyakran 15-16 éves kamaszok alkották és alkotják. "Uniformisuk" elengedhetetlen elemei: oldskool tornacipő, háromcsíkos mackófelső, színes ing, napszemüveg, felfelé kócolt hajzat. Lassan kiszorították a régi partiarcokat, akik viszont sértődöttség dolgában odáig mennek, hogy droidokként, pokémonokként és egyéb becsmérlő neveken emlegetik az ifjoncokat. Ennyi is elég egy jó kis generációs villongáshoz, bár kétségtelen, hogy ez a partik fergeteges hangulatán nem érződik.

Ami a népszerűséget illeti, szerintem nyugodtan vonhatunk "történelmi" párhuzamot a punkkorszakkal. Energiája, lendülete révén ma talán ez a zene hasonlít legjobban a punkra. A jellegzetes, hajolgatós tánc pedig a pogó megfelelője. Ugyanakkor én egy ideje úgy érzem, mintha itthon mérséklődne az őrület. Talán egy idő múlva már kevesebb lesz a megaparti és aktívabb a klubélet, ahogy Angliában - véli Valdinger Gábor.

Egyelőre igény van a nagyszabású összejövetelekre, amelyek gründolása ennek ellenére nem nevezhető rentábilis tevékenységnek. A három főbb bulisorozat szervezői mind örülnek, ha nullára kijönnek. A zászlóshajót, a Nowsound! szériát a Tűzoltó utcai Jailhouse-t működtető Reketye testvérek (dj Midlow és dj Erká) szüleik pénzügyi segítségével indították el. Egy Daróci úti gyárépületben, a Party Túra nevű helyen született meg a havi rendszerességű, márciusban már huszadik felvonására készülő Nowsound!, majd, szimbolikus utat bejárva, az óbudai luxusklubban, a Home-ban kötött ki. - Azért költöztünk ide, mert elegünk volt a koszos és igénytelen környezetből. Itt profi a hang- és fényrendszer, továbbá nem hullik a fejünkre a vakolat - magyarázza Reketye Zoltán, hozzátéve, hogy ők egyáltalán nem érzékelnek visszaesést az érdeklődésben.

A Bladerunnaz csapat tagjai négy éve nulla tapasztalattal és szintén szülői segítséggel láttak hozzá a partiszervezéshez. Forgács Bálint (dj Bal) szerint sem lehet hanyatlásról beszélni, ellenben az igények növekedése észlelhető.

Dj Longman (Czigány Dániel) és dj Bratwa (Steve Bratina) a 3rd Generationnel közösen indított sorozatot Airbag Nights néven. - Az idősebb korosztályt célozzuk meg, olyan sajátos hangzásvilágú lemezlovasok elhívásával, mint például dj Klute - vázolja a koncepciót az Amerikában született, de félig magyar Steve. Megemlítendő még a Deep Zone nevű, szintén e stílusra specializálódott egyetemi klub, továbbá vidéken is egyre több helyen, így Debrecenben, Egerben, Szegeden, Veszprémben tartanak rendszeresen olyan bulikat, ahol a drum´n´bass és egyéb törtek viszik a prímet.

A producerek azt mondják, ez a jövő zenéje, mások meg-megújuló hevülettel temetgetik, mindhiába. Valdinger Gábor szerint tele van még kiaknázatlan lehetőségekkel, és képes a megújulásra, hiszen szerencsére nagyon eklektikus és nyitott stílus: folyamatosan keveredik ezzel-azzal, határai mindinkább elmosódnak.

Galambos Péter

Goldie,

az Aranyfogú, azaz Clifford Price kacskaringós utat tett meg, mire eljutott odáig, hogy egy kis kelet-közép-európai országban egy zenei irányzat egyik fő alkotójaként tiszteljék. Pár éve járt már nálunk, a Sziget nagyszínpadán bizonyított - sokak szerint csak "volna", mert akkor nem igazán volt formában. Most itt van a lehetőség a javításra, Goldie ugyanis február 23-án a Vigadó nagytermében dj Inkkel a Bladerunnaz idei első rendezvényén fog játszani.

Goldie tizenhat éves koráig intézetben nevelkedett, ekkor már elismert graffitiművész volt, még önkormányzati megbízásból is fújt. A média is felkapta, filmekben is szerepelt mint a hiphopkultúra emblematikus figurája.

A kilencvenes évek elején aztán Fabión és Grooverideren edződve hamar elhatározta, hogy beszáll az akkoriban még csíraállapotban lévő jungle-ba. ´93-ban adta ki a fémes és sötét hangzású Terminatort.

Még nagyobb hatást tett Goldie a szerénytelen, Timeless című albumával. Úgy beszélt róla, hogy ez majd szétzúzza a breakbeat ellenségeit - a lemez megkerülhetetlenné és tényleg időtlenné vált. A küldetéstudatos zenész az őrjöngő basszusok és a tökéletesen szerkesztett tört ütemek mellé melegséget árasztó emberi éneket is csempészett. Az ikonná vált Goldie ekkor már Glastonburyban a Pulp, az Oasis és az Orbital társaságában produkált. Labelje, a Metalheadz, a szcéna egyik meghatározója, számos tehetséggel örvendeztette már meg a világot (például a nemrég nálunk járt dj Baileyvel).

De nem szereti, ha sztárolják, a "jungle-isten" szerepe tőle áll a legtávolabb, s akik ezt gondolják róla, bizonyosan csalódni fognak. A ´98-as szerzői album, a Saturnz Return után összeállt a Királyi Filharmonikusokkal, a szintén drum´n´bass-sztár Opticallal, s a Mother című számmal kizenélte magából, hogy anyja gyerekkorában sorsára hagyta. Egy év múlva dupla mixlemezzel jelentkezett, majd tavaly ősszel a Goldie.co.uk című szimplával.

- zubor -

Figyelmébe ajánljuk