Kiállítás

Dobókocka és pingponglabda

Váratlan–Véletlen

Képzőművészet

A rusztikus, ámde mégis elegáns terekkel rendelkező, nevében a korábban ott működő üzemre utaló Rugógyár Galéria viszonylag új szereplő a kortárs képzőművészeti szcénában; az első, csoportos kiállítása is csak idén februárban volt.

A kereskedelmi galéria profilja szerint XX. századi alkotókat mutat be kortárs művészekkel együtt, s „célja, hogy a közönség számára észlelhetővé váljon a generációk közötti inspiráció dinamikája”. S valóban, egy-egy kiállításon együtt szerepelt például Fehér László és Martin Henrik, Lossonczy Tamás és Szabados Árpád vagy Csernus Tibor és Barakonyi Zsombor. A mostani kiállítás kakukkfiókának számít – Cseke Szilárd és Wolsky András egyértelműen ugyanahhoz, a kilencvenes évek elején/közepén induló generációhoz tartozik, s különösebb hatással sem lehettek egymásra, lévén, hogy Cseke Pécsett, míg Wolsky Budapesten végezte egyetemi tanulmányait. Cseke hangja polifón; munkássága a konceptuális festményektől a mobilszobrokon át az installációkig ível (s nem mellesleg ő képviselte Magyarországot a 2015-ös Velencei Biennálén). Wolsky viszont festményeiben ugyanazon problémával foglalkozik (beleértve egy kisebb kitérőt, amikor egy napon át magányos akciót hajtott végre: Budapest középpontjából egy dobókocka útmutatása szerint sétált a városban, majd az útvonalat festményen rögzítette).

A kiállítás kurátora, Iványi-Bitter Brigitta mégis talált közös pontot a művészetükben; ez pedig a nonfigurativitás, az „ismétlődő struktúrák”, illetve „a képalkotási folyamatban megtapasztalható, irányítható véletlen szerepének vizsgálata” – igaz, valójában a térben elkülönítve két kiállítást láthatunk.

Az utcaszinten elhelyezkedő kiállítótérben Cseke 22 munkája látható – festői rendetlenségben elhelyezve. Alapvetően festményeket látunk (kivéve a Lényeg és jelenség című installációt), melyek az utóbbi pár évben készültek – de van olyan darab is, amellyel a kiállítás megnyitása előtt a művész még az utcán is dolgozott. Ezek a művek nem ugyanúgy készültek, de mindegyikben megjelenik a véletlen szerepe. Az egyik csoportba azon munkák tartoznak, melyek „motívumai” a vászonra dobált pingponglabdák (néha talán befőttes- vagy hajgumik) lenyomataiból alakulnak ki; pár festékes pingponglabda (mint installációs elem) fel is került a falra. A másik esetben Cseke fóliát használ, arra viszi rá a festéket, majd száradás után lehántja róla; így kiszámíthatatlan, hogy a három dimenziót kísértő felület mennyire lesz rücskös, hogy mit „tép ki” a fólia felületéből. A leginkább absztrakt képek között többször megjelenik az arctalan ikonra emlékeztető, portrészerű fej motívum. Ennek legszebb példája a 2016-ban készült Face; az ujjlenyomatra emlékeztető, körkörös kompozíció egyben felidézi Haris László 1973-as Szembesítés-akció. Kettős portré című fotográfiáját (melyben a művész két befestékezett ujjnyomattal „állít emléket” barátjának, Csutoros Sándornak és az akkoriban a gyöngyösi, koncepciós orvosperben megvádolt feleségének). Persze ezek csak motívumszintű egybeesések – Cseke absztrakt munkáinak „témája” (már a címek alapján) inkább egyfajta kozmikus allúziókat sejtet (Ghost, Space, Vortex), amelyben ugyanakkor felfedezhetők a mikrokozmosz sejtszintű motívumai is. Izgalmas, esztétikai értelemben is igencsak szép munkák – amelyek néhol azért kacérkodnak a dekorativizmussal is.

Wolsky kicsit több mint tucatnyi festménye a pinceszinten kapott helyet – a művek geometrikus jellegénél fogva szépen vízszintesen, egymás mellé rendelve vannak kiállítva (persze az alacsony belmagasság miatt más megoldás amúgy sem játszhatott volna). A konkrét festészethez és a color fieldhez kötődő képi nyelv kiindulópontja még közel áll az „ábrázoló” tendenciákhoz; a kompozíciókban megjelenő zárt és geometrikus építmények tömegének és ará­nyainak viszonyát vizsgáló műveket logikusan követik magára a képre, a kép hordozójára vonatkozó kutatások. Ennek alapját először fejben, majd később a számítógép segítségével generált aritmetikai rendszerek adták, majd az alkotó a rétegek és a vonalak szabályos és szigorú rendszerébe bevezette a kiszámíthatatlan véletlen fogalmát is; mindezt jelzik festményei-nek címei is (A véletlen és a szándékolt metszéspontjai; A rejtőzködő rend rendetlensége). Látszólag e program nem tűnik túl izgalmasnak (noha az is igaz, hogy az adott rendszerből kitakarással, elfedéssel, kiemeléssel, térszeletek és vonalak mozgatásával, a színek és méretek változtatásával generált kompozíciók egy egész életre új és újabb lehetőséggel bíró munkát adnak a művésznek). Ami viszont izgalmassá teszi ezeket a munkákat, az a játékosság, a nagy egészt megbillentő apró részletek. Művei igazi intellektuális izgalmat okoznak – hiszen sosem tudható, milyen irányba vezet a rendezettségbe betüremkedő váratlan elem.

Rugógyár Galéria, Bp. V., Szarka u. 7., nyitva: december 8-ig

Figyelmébe ajánljuk

Halál kasmírpulóverben

Almodóvar öregszik. E tény új dolgokra sarkallja: megjött az étvágya, hogy az öregedésről és a halál egyre nyomasztóbb közelségéről meséljen, és el-elkalandozik spanyol anyanyelvétől.

Mi végre, mi végre?

A Láthatáron Csoport új produkciójának az alcíme – részvételi boldogulás 90 percben – csak első pillanatban tűnik furcsának, hisz’ mindenki próbál valahogyan boldogulni. Együtt, külön, akárhogy. De van-e értelme az egésznek?

Dubček dadogása

2023. október 17-én Pekingben, ahová Kína önfényező „Egy övezet, egy út” fórumára Orbán Viktor egyedüli uniós politikusként utazott el, a magyar kormányfő Vlagyimir Putyinnal is tárgyalt.

Sorcsere Brüsszelben

Az Európai Parlament október 27-én jóváhagyta az Ursula von der Leyen vezette második Európai Bizottság névsorát, rajta a magyar Várhelyi Olivérrel. Az EU új végrehajtó szerve, „kormánya” december 1-jén kezdte meg munkáját, és a 2029-es európai választásokig lesz hivatalban. Ugyanekkor történt őrségváltás az állam- és kormányfők testületében, az Európai Tanácsban is, ahol a belga liberális Charles Michel helyére a portugál szocialista António Costa lépett elnökként. Ezzel teljessé vált a tisztújítás az uniós intézmények élén.

Digidemokrácia

  • Bretter Zoltán

Az elmúlt években sokszor tettem fel magamnak azt a kérdést, hogy vajon hol marad a „román Orbán Viktor”? Az elnökválasztás november 24-én tartott első fordulójának másnapján Romániában mindenki azt kérdezte, hogy honnan bukkant föl Orbán Viktor románsággal súlyosbított változata?

A tétovák és a rutinos betartók

Két hónap után sem jutottak dűlőre egymással a frakciók a Fővárosi Közgyűlésben a főpolgármester-helyettesek ügyében, és nem tűnik úgy, hogy közelednének az álláspontok. A Tisza Párt mintha továbbra is keresné a helyét a fővárosi politikában.

Mennyek és poklok

Jövő márciusban lejár Matolcsy György mandátuma az MNB élén, utóda Varga Mihály pénzügyminiszter lesz. Mit köszönhetünk Matolcsy jegybankelnöknek a Pallas Athéné Alapítványokon, a „kőgazdag” fián és a még mindig magas alapkamaton kívül?

„Ezt ma egy magyar bíró nem meri kimondani”

Másfél évtizede dekorálja ki a kormány társadalmi célú hirdetéseknek álcázott propagandaplakátjait a pécsi jogász, akit ezért elmarasztalt a bíróság. Nem adja fel, az elzárást is vállalja a szabad véleménynyilvánításért. Örül annak, hogy az „óbaloldal” eltűnőben van, de szerinte a Tisza Párt nem tud választást nyerni ellenállási mozgalom nélkül.

„Megjelent egy elefánt”

Mit tesznek a szakemberek a hortobágyi őslovak védelméért, s hogyan kell elaltatni a Budapesti Állatkert egyik rinocéroszát – a Spektrum új, saját gyártású műsorából ez is kiderül, de a nézők a jegesmedvéktől kezdve a bölényeken át a viperákig rengeteg állattal találkozhatnak a nyolc epizódban. A Dr. S.O.S. – Vészhelyzet a vadonban két főszereplőjével beszélgettünk.

Felöltözhet, Mrs. Robinson

Miközben a média és a művészet a feminizmustól hangos, észre sem vesszük, hogy női egyenjogúság címen néha még mindig férfivágyakat kiszolgáló képeket, történeteket adnak el. A gerontoszex témáját feldolgozó filmeket olykor már önmagukban progressziónak tekintik – de vajon valódi reprezentálást nyújtanak-e az érintett nőknek, vagy csak mélyítik a problémát?