Kiállítás

Dobókocka és pingponglabda

Váratlan–Véletlen

Képzőművészet

A rusztikus, ámde mégis elegáns terekkel rendelkező, nevében a korábban ott működő üzemre utaló Rugógyár Galéria viszonylag új szereplő a kortárs képzőművészeti szcénában; az első, csoportos kiállítása is csak idén februárban volt.

A kereskedelmi galéria profilja szerint XX. századi alkotókat mutat be kortárs művészekkel együtt, s „célja, hogy a közönség számára észlelhetővé váljon a generációk közötti inspiráció dinamikája”. S valóban, egy-egy kiállításon együtt szerepelt például Fehér László és Martin Henrik, Lossonczy Tamás és Szabados Árpád vagy Csernus Tibor és Barakonyi Zsombor. A mostani kiállítás kakukkfiókának számít – Cseke Szilárd és Wolsky András egyértelműen ugyanahhoz, a kilencvenes évek elején/közepén induló generációhoz tartozik, s különösebb hatással sem lehettek egymásra, lévén, hogy Cseke Pécsett, míg Wolsky Budapesten végezte egyetemi tanulmányait. Cseke hangja polifón; munkássága a konceptuális festményektől a mobilszobrokon át az installációkig ível (s nem mellesleg ő képviselte Magyarországot a 2015-ös Velencei Biennálén). Wolsky viszont festményeiben ugyanazon problémával foglalkozik (beleértve egy kisebb kitérőt, amikor egy napon át magányos akciót hajtott végre: Budapest középpontjából egy dobókocka útmutatása szerint sétált a városban, majd az útvonalat festményen rögzítette).

A kiállítás kurátora, Iványi-Bitter Brigitta mégis talált közös pontot a művészetükben; ez pedig a nonfigurativitás, az „ismétlődő struktúrák”, illetve „a képalkotási folyamatban megtapasztalható, irányítható véletlen szerepének vizsgálata” – igaz, valójában a térben elkülönítve két kiállítást láthatunk.

Az utcaszinten elhelyezkedő kiállítótérben Cseke 22 munkája látható – festői rendetlenségben elhelyezve. Alapvetően festményeket látunk (kivéve a Lényeg és jelenség című installációt), melyek az utóbbi pár évben készültek – de van olyan darab is, amellyel a kiállítás megnyitása előtt a művész még az utcán is dolgozott. Ezek a művek nem ugyanúgy készültek, de mindegyikben megjelenik a véletlen szerepe. Az egyik csoportba azon munkák tartoznak, melyek „motívumai” a vászonra dobált pingponglabdák (néha talán befőttes- vagy hajgumik) lenyomataiból alakulnak ki; pár festékes pingponglabda (mint installációs elem) fel is került a falra. A másik esetben Cseke fóliát használ, arra viszi rá a festéket, majd száradás után lehántja róla; így kiszámíthatatlan, hogy a három dimenziót kísértő felület mennyire lesz rücskös, hogy mit „tép ki” a fólia felületéből. A leginkább absztrakt képek között többször megjelenik az arctalan ikonra emlékeztető, portrészerű fej motívum. Ennek legszebb példája a 2016-ban készült Face; az ujjlenyomatra emlékeztető, körkörös kompozíció egyben felidézi Haris László 1973-as Szembesítés-akció. Kettős portré című fotográfiáját (melyben a művész két befestékezett ujjnyomattal „állít emléket” barátjának, Csutoros Sándornak és az akkoriban a gyöngyösi, koncepciós orvosperben megvádolt feleségének). Persze ezek csak motívumszintű egybeesések – Cseke absztrakt munkáinak „témája” (már a címek alapján) inkább egyfajta kozmikus allúziókat sejtet (Ghost, Space, Vortex), amelyben ugyanakkor felfedezhetők a mikrokozmosz sejtszintű motívumai is. Izgalmas, esztétikai értelemben is igencsak szép munkák – amelyek néhol azért kacérkodnak a dekorativizmussal is.

Wolsky kicsit több mint tucatnyi festménye a pinceszinten kapott helyet – a művek geometrikus jellegénél fogva szépen vízszintesen, egymás mellé rendelve vannak kiállítva (persze az alacsony belmagasság miatt más megoldás amúgy sem játszhatott volna). A konkrét festészethez és a color fieldhez kötődő képi nyelv kiindulópontja még közel áll az „ábrázoló” tendenciákhoz; a kompozíciókban megjelenő zárt és geometrikus építmények tömegének és ará­nyainak viszonyát vizsgáló műveket logikusan követik magára a képre, a kép hordozójára vonatkozó kutatások. Ennek alapját először fejben, majd később a számítógép segítségével generált aritmetikai rendszerek adták, majd az alkotó a rétegek és a vonalak szabályos és szigorú rendszerébe bevezette a kiszámíthatatlan véletlen fogalmát is; mindezt jelzik festményei-nek címei is (A véletlen és a szándékolt metszéspontjai; A rejtőzködő rend rendetlensége). Látszólag e program nem tűnik túl izgalmasnak (noha az is igaz, hogy az adott rendszerből kitakarással, elfedéssel, kiemeléssel, térszeletek és vonalak mozgatásával, a színek és méretek változtatásával generált kompozíciók egy egész életre új és újabb lehetőséggel bíró munkát adnak a művésznek). Ami viszont izgalmassá teszi ezeket a munkákat, az a játékosság, a nagy egészt megbillentő apró részletek. Művei igazi intellektuális izgalmat okoznak – hiszen sosem tudható, milyen irányba vezet a rendezettségbe betüremkedő váratlan elem.

Rugógyár Galéria, Bp. V., Szarka u. 7., nyitva: december 8-ig

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”