Kiállítás

Dobókocka és pingponglabda

Váratlan–Véletlen

Képzőművészet

A rusztikus, ámde mégis elegáns terekkel rendelkező, nevében a korábban ott működő üzemre utaló Rugógyár Galéria viszonylag új szereplő a kortárs képzőművészeti szcénában; az első, csoportos kiállítása is csak idén februárban volt.

A kereskedelmi galéria profilja szerint XX. századi alkotókat mutat be kortárs művészekkel együtt, s „célja, hogy a közönség számára észlelhetővé váljon a generációk közötti inspiráció dinamikája”. S valóban, egy-egy kiállításon együtt szerepelt például Fehér László és Martin Henrik, Lossonczy Tamás és Szabados Árpád vagy Csernus Tibor és Barakonyi Zsombor. A mostani kiállítás kakukkfiókának számít – Cseke Szilárd és Wolsky András egyértelműen ugyanahhoz, a kilencvenes évek elején/közepén induló generációhoz tartozik, s különösebb hatással sem lehettek egymásra, lévén, hogy Cseke Pécsett, míg Wolsky Budapesten végezte egyetemi tanulmányait. Cseke hangja polifón; munkássága a konceptuális festményektől a mobilszobrokon át az installációkig ível (s nem mellesleg ő képviselte Magyarországot a 2015-ös Velencei Biennálén). Wolsky viszont festményeiben ugyanazon problémával foglalkozik (beleértve egy kisebb kitérőt, amikor egy napon át magányos akciót hajtott végre: Budapest középpontjából egy dobókocka útmutatása szerint sétált a városban, majd az útvonalat festményen rögzítette).

A kiállítás kurátora, Iványi-Bitter Brigitta mégis talált közös pontot a művészetükben; ez pedig a nonfigurativitás, az „ismétlődő struktúrák”, illetve „a képalkotási folyamatban megtapasztalható, irányítható véletlen szerepének vizsgálata” – igaz, valójában a térben elkülönítve két kiállítást láthatunk.

Az utcaszinten elhelyezkedő kiállítótérben Cseke 22 munkája látható – festői rendetlenségben elhelyezve. Alapvetően festményeket látunk (kivéve a Lényeg és jelenség című installációt), melyek az utóbbi pár évben készültek – de van olyan darab is, amellyel a kiállítás megnyitása előtt a művész még az utcán is dolgozott. Ezek a művek nem ugyanúgy készültek, de mindegyikben megjelenik a véletlen szerepe. Az egyik csoportba azon munkák tartoznak, melyek „motívumai” a vászonra dobált pingponglabdák (néha talán befőttes- vagy hajgumik) lenyomataiból alakulnak ki; pár festékes pingponglabda (mint installációs elem) fel is került a falra. A másik esetben Cseke fóliát használ, arra viszi rá a festéket, majd száradás után lehántja róla; így kiszámíthatatlan, hogy a három dimenziót kísértő felület mennyire lesz rücskös, hogy mit „tép ki” a fólia felületéből. A leginkább absztrakt képek között többször megjelenik az arctalan ikonra emlékeztető, portrészerű fej motívum. Ennek legszebb példája a 2016-ban készült Face; az ujjlenyomatra emlékeztető, körkörös kompozíció egyben felidézi Haris László 1973-as Szembesítés-akció. Kettős portré című fotográfiáját (melyben a művész két befestékezett ujjnyomattal „állít emléket” barátjának, Csutoros Sándornak és az akkoriban a gyöngyösi, koncepciós orvosperben megvádolt feleségének). Persze ezek csak motívumszintű egybeesések – Cseke absztrakt munkáinak „témája” (már a címek alapján) inkább egyfajta kozmikus allúziókat sejtet (Ghost, Space, Vortex), amelyben ugyanakkor felfedezhetők a mikrokozmosz sejtszintű motívumai is. Izgalmas, esztétikai értelemben is igencsak szép munkák – amelyek néhol azért kacérkodnak a dekorativizmussal is.

Wolsky kicsit több mint tucatnyi festménye a pinceszinten kapott helyet – a művek geometrikus jellegénél fogva szépen vízszintesen, egymás mellé rendelve vannak kiállítva (persze az alacsony belmagasság miatt más megoldás amúgy sem játszhatott volna). A konkrét festészethez és a color fieldhez kötődő képi nyelv kiindulópontja még közel áll az „ábrázoló” tendenciákhoz; a kompozíciókban megjelenő zárt és geometrikus építmények tömegének és ará­nyainak viszonyát vizsgáló műveket logikusan követik magára a képre, a kép hordozójára vonatkozó kutatások. Ennek alapját először fejben, majd később a számítógép segítségével generált aritmetikai rendszerek adták, majd az alkotó a rétegek és a vonalak szabályos és szigorú rendszerébe bevezette a kiszámíthatatlan véletlen fogalmát is; mindezt jelzik festményei-nek címei is (A véletlen és a szándékolt metszéspontjai; A rejtőzködő rend rendetlensége). Látszólag e program nem tűnik túl izgalmasnak (noha az is igaz, hogy az adott rendszerből kitakarással, elfedéssel, kiemeléssel, térszeletek és vonalak mozgatásával, a színek és méretek változtatásával generált kompozíciók egy egész életre új és újabb lehetőséggel bíró munkát adnak a művésznek). Ami viszont izgalmassá teszi ezeket a munkákat, az a játékosság, a nagy egészt megbillentő apró részletek. Művei igazi intellektuális izgalmat okoznak – hiszen sosem tudható, milyen irányba vezet a rendezettségbe betüremkedő váratlan elem.

Rugógyár Galéria, Bp. V., Szarka u. 7., nyitva: december 8-ig

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.