Kiállítás

Ágyrobot

Tasnádi József: Futópad

Képzőművészet

Az építészettel, grafikával, illetve festészettel foglalkozó művész 2010 körül kezdett el olyan installációkat készíteni, melyekben elvont fogalmak (mint például: valóság, vágy, álom, emlék) vizuális leképezésével foglalkozik.

Ezt a módszert fordított konceptualizmusnak vagy antikonceptualizmusnak nevezi. Mivel a konceptualizmus „a látványt olvasmánnyá, valamiféle teoretikus eszmefuttatássá változtatta”, illetve a „vizualitást átírta fogalommá”, így Tasnádi a fogalmiságot próbálja visszaírni vizualitássá oly módon, hogy a verbalitás minimalizálódjon vagy meg is szűnjön. Számára nem a művek értelmezhetősége fontos, hanem az általuk kiváltott érzelem, lett légyen az számára „identitástágító képződmény”, a befogadónak pedig költészet. Ezt erősíti a kiállításhoz írt szöveg, amely valójában egy szabadversfoszlány, melynek hosszú, gondolatjelekkel tagolt címét (’Jólság – Épség – Ágyság – Álmosság – Semmiség – Művészetség’) aposztrofok keretezik, a szöveget pedig a gondolat töredezettségére utaló három pont írásjel tagolja. Ezek a levegőben lebegő mondatok vicces módon számos értelmezési síkot megnyitnak a néző számára (erről majd később), talán azért, mert Tasnádi antikonceptualizmusa „mégis rokon azzal, ami ellen manifesztálódik”.

A művész munkáinak egy része afféle folyamatműként is leírható – nagyon sok mű kapcsolódik például a vízhez; ilyen a 2011-es Plein air (az El Salvador-i tengerparton elhelyezett festőállványok), a vízben álló zongoraváz (Csend, Hollandia, 2012), A várakozás életforma (2013), amely egy fából készült és vízzel megtöltött nagyobb, illetve a benne lebegő kisebb csónakból áll, a szintén köztéren, a dél-koreai Puszan tengerpartján elhelyezett mű (Az emlékezés perzisztenciája, 2015), ahol két, evezővel „megtámasztott” fémkapu néz egymással szembe, vagy a vízben álló gémeskút (Sziget, 2016, Szentgotthárd).

Gyakran van átjárás a kint és bent, a köztéri és a kiállítóteremben elhelyezett munkák között; a nagy csónakban „utazó” kis csónak (immár víz nélkül) 2016-ban bekerült a Platán Galériába, de került zárt térbe egy virágzó, kivágott, autó tetejéből kitüremkedő gyümölcsfa (Kocsilopás, 2016), hogy aztán egy egész évre visszakerüljön az „eredeti”, lopott autók elrejtésre alkalmas környezetébe.

A leghosszabb „életű” és a kiállításon új formában visszatérő téma és kinetikus tárgy az ágy, amely 2011-ben jelent meg először – majd még két alkalommal. A Desert Inn a legendás hotelre és benne Howard Hughes, az amerikai feltaláló, filmrendező, filantróp és aviátor lakosztályának ágyára utal, ahol a multimilliárdos 1966-tól éveken át a szó szoros értelmében az életét töltötte sok fájdalommal járó betegsége miatt. A betegség és a magány tárgyiasult lenyomata valójában egy térben lebegő, ferdén megbillent, két görgethető kerekétől és az ágyneműtől megfosztott fehér kórházi ágy, amely folyamatosan kileng a rászerelt evezőpadra rögzített és aranyozott evezőlapátok ismétlődő csapásai miatt. E munka leszármazottja a togató-sorozat (1–4., 2013), ahol a kifeszített és helyhez szögezett ágy mint­egy megfordítja a folyamatot és elindul vizitálni; természetes környezetekben (parkokban vagy a Hősök terén) sétálgat – a mozgást lábacskák (no meg a bennük elrejtett motorok) segítik elő.

A most látható munka önmagát egy futópadon monotonul előretoló, egy helyben topogó, de meg sem mozduló ágykeret; a (megnyitón még piros „körömcipőt” viselő) lábak és a „kezek” mozgását villanymotorral hajtott áttétek segítik elő (néha persze pihen is, hiszen a különös testedzést egy a látogató mozgását érzékelő szerkezet indítja be). A testkultusz nevében istenített futópad (mint azt az angol megfelelője – treadmill – is jelzi) valójában a taposómalom unokája. Az antropomorf szerkezet egy furcsa robotra emlékeztet, amely (elnézést) fáradhatatlanul robotol; a többjelentésű szó etimológiájának nincs köze egymáshoz; az úrbéri, kikényszerített munkában és a Karel Čapek 1920-as drámájában először színre lépő mesterséges (de önálló intelligenciával nem rendelkező) lényben közös azonban, hogy mindkettőnek jellemzője a monoton cselekvés.

Az ágy, amely általában az élet keretét (a születést és a halált) jelképezi, egyszerre biztonságos és privát tér, és önnön védtelenségünk és kiszolgáltatottságunk szimbóluma. A repetitív mozgás együtt azzal a ténnyel, hogy a kórházi ágy sosem jut el a céljához, éppúgy jelenthet konkrét dolgot (a magyar egészségügy áldatlan állapotait, depressziót és halált), de lehet az élet értelmetlenségének (vagy Tasnádi változatában az élet értelmezhetetlenségének) metaforája. Vagy egy műalkotás, amelyben „... az idő belesűrűsödik a térbe, ... a fikció realitássá anyagiasul, ... az álom konkrétummá élesedik”. Tasnádi olvasatában persze ez „... tragikomikus”, de egyben kedvesen és ironikusan vicces is. Ami egy ágyrobot esetében szép teljesítmény.

Horizont Galéria, nyitva: november 28-ig

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.