Egy kulturális közmunkás – Könyv Kata festőművész

  • Mesterházy Fruzsina
  • 2014. május 20.

Képzőművészet

A Barcsay-díjas művész legújabb képeit a szarvassá vált fiúk balladája ihlette. És a láthatósági mellény.

magyarnarancs.hu: Utcaseprők? Közmunkások?

Könyv Kata: Elkezdtem neonsárga spray-vel dolgozni, aminek egyébként Molotow a márkája – már ez is imponált. Úgy éreztem, hogy új kihívás kombinálni a festékszórást az ecsetnyomokkal. A láthatósági mellény a kulturálisközmunkás-jelenségre utal. Az egyik képemen a szarvassá változott lány kóvályog az út szélén ebben a rikító sárga mellényben. Valahol groteszkbe hajlik ez a figura. Ezzel a láthatósági mellényt kiragadom a maga profán világából, és egy szubjektív mitológia részévé teszem. Nehéz lenne ennél profánabb tárgyat találni, ez a gondolati és formai kontraszt adja meg a kép dinamikáját. Nekem pedig meghozza a kedvemet, úgy érzem, hogy minden munkámban fellelhető a kritikus szemlélet bizonyos társadalmi jelenségekkel szemben. Ez pártfüggetlen. Irónia és társadalomkritika. Tavaly volt egy befelé forduló, önreflektív időszakom, ebből nőtt ki a szarvas és az egyéni mitológia bontogatása. Az ember a saját helyzetét újra és újra vizsgálja. Most lettem harmincéves, most látszik karakteresebben az az ösvény, csapás, amin haladtam. Tizennyolc éves korom óta a festészetnek, a munkának éltem. A magánmitológia felfejtésében segít a szarvassá változás motívuma, mert igaznak érzem az alapgondolatát. Ha művésszé válsz, mindig kívülálló leszel. Csupán szemlélő, de szabad. Mind a Juhász Ferenc-versben, mind az eredeti balladában ugyanaz a metafora szerepel, hogy a fiúk szarvassá változnak, nem tudnak hazamenni, nem fér be az agancsuk az ajtón. „Nem ihatok én már virágos pohárból, csak tiszta forrásból.” Ez egy visszacsatolás, ami a saját utamat tükrözi. Szép hasonlat magára a művészlétre. Ez egy életforma, egy gondolkodási forma metaforája.

false

magyarnarancs.hu: Május 20-tól egy csoportos tárlaton is kiállítasz. Mit?

KK: A Pepper Art Projects műfaji megkötöttség nélkül biztosít lehetőséget kurátoroknak, képzőművészeknek ötleteik megvalósításához. A most nyíló Ne hisztizz! című projektre két munkámat viszem. A Szerelempirulákat és egy nő portréját, aki egy mókuskereket tart. A mókuskerék is mai attribútum.  A képeket motívumaik, színviláguk és kompozíciós elrendezésük miatt választottuk ki Hanka Nóra kurátorral. Ironikusan reflektálnak a kiállítás hívó szavára, hogy miért is ne hisztizz!

magyarnarancs.hu: Tanítasz is. Mennyire fogékonyak a mai fiatalok a művészetre?

KK: Egy XVIII. kerületi általános iskolában tanítok rajzot. Hosszú távon nehéz lekötni a gyerekek figyelmét, vizuálisan túl vannak stimulálva. A tanításhoz türelem és humor kell. Bármilyen technikai körülmények között élünk, ők azért gyerekek, ebből kifolyólag fogékonyak mindenre. Óráimon szórakoztató formában próbálok rávilágítani, hogy nincs akkora különbség a társadalom, az egyes emberek és a művészet között. Szakköröket is tartok. Erre olyan gyerekek is járnak, akik szemmel láthatóan terápiás jelleggel alkotnak. Amikor valami durvát rajzolnak vagy festenek, nem akadok ki, hanem az alkotás szemszögéből közelítek. Nem magáról a problémáról beszélgetünk, hanem megnyitjuk az alkotás útját egyfajta „gőzkieresztő szelepként”.

(Könyv Katának május 22-én nyílik önálló kiállítása Saját ösvény címmel a Király utca 9. szám alatt. a Dover nyelviskola galériájában.)

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Nem vénnek való vidék

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.