Egy kulturális közmunkás – Könyv Kata festőművész

  • Mesterházy Fruzsina
  • 2014. május 20.

Képzőművészet

A Barcsay-díjas művész legújabb képeit a szarvassá vált fiúk balladája ihlette. És a láthatósági mellény.

magyarnarancs.hu: Utcaseprők? Közmunkások?

Könyv Kata: Elkezdtem neonsárga spray-vel dolgozni, aminek egyébként Molotow a márkája – már ez is imponált. Úgy éreztem, hogy új kihívás kombinálni a festékszórást az ecsetnyomokkal. A láthatósági mellény a kulturálisközmunkás-jelenségre utal. Az egyik képemen a szarvassá változott lány kóvályog az út szélén ebben a rikító sárga mellényben. Valahol groteszkbe hajlik ez a figura. Ezzel a láthatósági mellényt kiragadom a maga profán világából, és egy szubjektív mitológia részévé teszem. Nehéz lenne ennél profánabb tárgyat találni, ez a gondolati és formai kontraszt adja meg a kép dinamikáját. Nekem pedig meghozza a kedvemet, úgy érzem, hogy minden munkámban fellelhető a kritikus szemlélet bizonyos társadalmi jelenségekkel szemben. Ez pártfüggetlen. Irónia és társadalomkritika. Tavaly volt egy befelé forduló, önreflektív időszakom, ebből nőtt ki a szarvas és az egyéni mitológia bontogatása. Az ember a saját helyzetét újra és újra vizsgálja. Most lettem harmincéves, most látszik karakteresebben az az ösvény, csapás, amin haladtam. Tizennyolc éves korom óta a festészetnek, a munkának éltem. A magánmitológia felfejtésében segít a szarvassá változás motívuma, mert igaznak érzem az alapgondolatát. Ha művésszé válsz, mindig kívülálló leszel. Csupán szemlélő, de szabad. Mind a Juhász Ferenc-versben, mind az eredeti balladában ugyanaz a metafora szerepel, hogy a fiúk szarvassá változnak, nem tudnak hazamenni, nem fér be az agancsuk az ajtón. „Nem ihatok én már virágos pohárból, csak tiszta forrásból.” Ez egy visszacsatolás, ami a saját utamat tükrözi. Szép hasonlat magára a művészlétre. Ez egy életforma, egy gondolkodási forma metaforája.

false

magyarnarancs.hu: Május 20-tól egy csoportos tárlaton is kiállítasz. Mit?

KK: A Pepper Art Projects műfaji megkötöttség nélkül biztosít lehetőséget kurátoroknak, képzőművészeknek ötleteik megvalósításához. A most nyíló Ne hisztizz! című projektre két munkámat viszem. A Szerelempirulákat és egy nő portréját, aki egy mókuskereket tart. A mókuskerék is mai attribútum.  A képeket motívumaik, színviláguk és kompozíciós elrendezésük miatt választottuk ki Hanka Nóra kurátorral. Ironikusan reflektálnak a kiállítás hívó szavára, hogy miért is ne hisztizz!

magyarnarancs.hu: Tanítasz is. Mennyire fogékonyak a mai fiatalok a művészetre?

KK: Egy XVIII. kerületi általános iskolában tanítok rajzot. Hosszú távon nehéz lekötni a gyerekek figyelmét, vizuálisan túl vannak stimulálva. A tanításhoz türelem és humor kell. Bármilyen technikai körülmények között élünk, ők azért gyerekek, ebből kifolyólag fogékonyak mindenre. Óráimon szórakoztató formában próbálok rávilágítani, hogy nincs akkora különbség a társadalom, az egyes emberek és a művészet között. Szakköröket is tartok. Erre olyan gyerekek is járnak, akik szemmel láthatóan terápiás jelleggel alkotnak. Amikor valami durvát rajzolnak vagy festenek, nem akadok ki, hanem az alkotás szemszögéből közelítek. Nem magáról a problémáról beszélgetünk, hanem megnyitjuk az alkotás útját egyfajta „gőzkieresztő szelepként”.

(Könyv Katának május 22-én nyílik önálló kiállítása Saját ösvény címmel a Király utca 9. szám alatt. a Dover nyelviskola galériájában.)

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.