Vigye haza Orbán Viktort! – Tereskova Orbán-portréi a Godot-ban

Képzőművészet

Pöttyös, rózsás, feliratos Orbán Viktort vegyenek! Nagy Kriszta Tereskova ezúttal botrányoktól mentes, de figyelemre méltó kiállítása csütörtökön nyílt, ott voltunk a megnyitón.

Orbán Viktor ötvenhétszer. Ötvenhét színes, különböző mintájú ágyneműre vagy terítőre nyomott Orbán-portré, egymás mellett, szépen sorban. Magyarország miniszterelnöke betört a privát szféránkba, leginkább így értelmezhetők a hétköznapi használatban megjelenő matériákon visszamosolygó Orbán-arcok, amelyek közül egy konkrétan Hello Kitty-mintájú WC-papíron van megjelenítve. Nagy Kriszta Tereskova (x-T) egy olyan ikonikussá vált arcot választott, aki nemhogy mindenki számára ismert – az utóbbi időben úton-útfélen, némiképp már-már ijesztő módon mindenhonnan ő néz vissza ránk –, de mindenkinek van véleménye és ilyen vagy olyan érzése is vele kapcsolatban. Így a vezérmotívumnak választott Orbán Viktor megfelelő alanynak, alapanyagnak tekinthető. Meg hát, ha jobban belegondolunk, tulajdonképpen mit is lehet kezdeni azzal a ténnyel, hogy a magyaroknak – nekünk, a népnek, a nemzetnek – megint akadt egy olyan megkerülhetetlen politikus figurája, mint…

false

 

Fotó: Németh Dániel

Van kék, sárga, lila fejű Orbán, koronával, virágokkal, Dávid-csillaggal. Visszatérő motívumok figyelhetők meg, így a Tereskova képeiről ismert sajátos folklór azonosítható, vagy épp Magyarország miniszterelnökéhez kapcsolt archetípusok válnak láthatóvá.

Megkerülhetetlen a párhuzam Andy Warhol képeivel, gondoljunk csak a Mao-portrékra, amelyek akár ihletforrásai is lehettek Tereskovának. Csupán a kontextust, a mintákat változtatta újra meg újra, mintát mintára halmozott, dekonstruálta az általa választott arcot.

A Portréfestést vállalok címmel nyílt kiállítás Nagy Kriszta nyolcadik tárlata a Godot Galériában. Az esemény címe ezúttal üzenet is a művész részéről, amelyet direkt módon kell érteni, Nagy Kriszta valóban vállal portréfestést, vagyis a műalkotás áru, a művész piacra dolgozik. Így érthető Tereskova választása, olyan arcot kellett keresnie, amelyet ismernek, kedvelnek – hiszen a nagy számok törvénye ezt mutatja, legyen ez egyesek vagy mások számára egészen riasztó vagy elkeserítő, a nép Orbánt akarja. Éppen ezért szabott áron kaphatók a miniszterelnök arcképei: potom 56 999 forintért bárki hazavihet egyet a sorozatból. (Azért a vevőlistára kíváncsiak lennénk. A kiállításmegnyitón négy Orbán-portré elkelt.)

A képek egyenként is, de együtt igazán beszédesek, bár a befogadóra van bízva az értelmezés, Tereskova direkt módon nem kíván politizálni, már ha e kiállítás a festett képekkel nem tekinthető egyértelmű véleményformálásnak.

Orbán arcképei mellett van még a Jancsó R.I.P. című kép, amelyen mindenki Miki bácsija néz vissza ránk átható kék szemeivel, a háttérben egy katonával a Szegénylegényekből, meg némi napraforgóval, de a kiállítás része egy kisgyerek és egy fiatal női portré is (Luca, Sárika), meg négy önarckép (Mint gésa, Jézus, Mária, Piros négyzetbe zárt pusztító expresszionizmus), melyek Nagy Kriszta előző, kisebb botrányt kavart Kiscelli Múzeum-beli kiállításának utóhatásaként figyelhetők meg.

false

 

Fotó: Németh Dániel

Bár Tereskovától nem áll messze sem a botrány, sem a feltűnés, sőt időnként még politikai véleményét is kifejezte – például, amikor 2006-ban illemhely helyett a Parlamentet választotta –, ez a kiállítás szolid, de egyértelmű kifejezése annak, mi történik Magyarországon 2014-ben, milyen szerepbe, milyen alakot választott magának a társadalom. Nagy Kriszta képei és az ötlet egészen jó, csak választott volna mást, néznénk valaki másnak a képét – persze az egy másik történet lenne, nem a miénk. Ahogy az sem véletlen, hogy portréfestést vállal, mely egyben egy művészi kiáltás is, a semmibe, a figyelemért, a művészet létjogosultságáért, némi egzisztenciális biztonság elérésének vágyaként. Ha kell, Orbán Viktort fest sorozatban. Hát, itt tartunk…

false

 

Fotó: Németh Dániel


Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.