Kiállítás

"Én magyar munkás vagyok"

Kádár 100 - Saját szavaival

  • Kürti Emese
  • 2012. július 7.

Képzőművészet

Éppen egy éve, hogy a Ludwig Múzeum bemutatta St.Auby Tamás Hordozható Intelligenciafokozó Múzeumát, benne Erdély Miklós fotómontázsának reprodukciójával, melynek címe: Két személy, aki döntő befolyással volt a sorsomra (1972). A mű jobb oldalát Kádár János, a Magyar Népköztársaság első titkárának hivatalos fényképe, bal oldalát Erdély felesége, Szenes Zsuzsa portréja teszi ki. Körülbelül félidőnél cserélni kellett a nyomatot, mert egy ismeretlen látogató beavatkozott a műbe, és gyöngéden horogkeresztet rajzolt Kádár János homlokára.

A különös ebben nem is az önkényuralmi jelkép történelmileg inadekvát használata, félrecsúszása, a sematikusan nagyvonalú viszony ahhoz a korszakhoz, amelyet Kádárról neveztünk el, hanem az, hogy 2011-ben a tettlegességhez vezető mértékben provokatív lehet fotójának megjelenése a steril múzeumi környezetben.

A magyar neoavantgárd művészetet amúgy nem igazán foglalkoztatta Kádár János személye. Az is csak most, a Centrális Galéria Kádár-kiállítása után tűnik föl, hogy Erdély művének megvolt az évfordulós aktualitása, ami alapos történelmi motivációként állhatott keletkezésének hátterében: 1972-ben Kádár János éppen hatvanéves volt. Aczél György és a történészek egyetértenek abban, hogy a hanyatlás, a tudatos öregedés ekkor kezdődött "az uralkodó" (Fehér-Heller-Márkus kifejezése) személyes és politikai karrierjében, összefüggésben azzal, hogy Brezsnyev nyomására ugyanebben az évben a gazdasági reform leállítására szánta rá magát. Születésnapi beszédében maga is úgy érezhette, hogy korszakhatárhoz érkezett, és ezen a korszakhatáron valamiféle számvetéssel kell előállnia. Amivel pedig neki lelkiismeretileg számot kellett vetnie, életének fő eseménye, az árulás, 1956 és Nagy Imre emléke, amely nem csak a legutolsó, 1988-as, már nehezen artikulált próbálkozásának centruma - élete folyamán többször, leghosszabban 1972-ben is megpróbált saját hivatalos dogmájától egy kissé eltávolodva, nyilvánosan beszélni róla.

Az 1972-es beszédből érdemes hosszabban idézni: "Súlyos, kritikus helyzet, tudományosan ellenforradalom, mások érzésvilága szerint forradalom" - mondja engedékenyen 56-ról, majd így folytatja: "Van egy másik meghatározása: az nemzeti tragédia volt. A párt számára, a munkásosztály számára, a nép számára és az egyes emberek számára. Én úgy veszem, ha abban a kritikus évben és az azt követő néhány évben tudtam használni, akkor az nem hiába volt." Akárcsak az ENSZ 1960-as közgyűlésén, amikor kijelentette, hogy helyesen és lelkiismeretesen cselekedett 1956-ban, most is ragaszkodik saját történelmi szerepének morális támadhatatlanságához: "amit én csináltam, meggyőződésből csináltam", és bár akkor ugyan kevesen értették, abban reménykedik, hogy később meg fogják érteni. Kádár abban bízott, hogy az a program, amelyet kezdetben tűzzel-vassal, a visszaszivárgó Rákosi-apparátus tagjait legyűrve és Hruscsov barátságát élvezve, a nyomor, az otthontalanság felszámolása és a modernizáció érdekében véghezvitt, megvalósítva a huszadik század magyar történelmének sajátságos, keleti, ám jóléti államreformját, mindez fel fogja őt menteni az utókor erkölcsi bírálata alól.

A Centrális Galéria objektivitásra törekvő, dokumentatív kiállítása nem biztos, hogy szolgálni tudja ezt a megértést, de a hiba nem a kiállításban van. Az olyan, amilyennek lennie kell: több napra való hanganyag, nyomtatott archívumi források, személyes tárgyak, kortársi visszaemlékezések és a történészi recepció mind össze vannak gyűjtve. A századik születésnap idején a személyiség kerül előtérbe - Kádár mint történelmi konstrukció helyett Kádár, az öninterpretátor, aki a népszónok, a ripacs, az államférfi, a komoly fiatal munkás, a kultúraidegen, az éhező zabigyerek, az óvatos reformer, a cinikus, a megtört öregember, a szerető férj, a nép barátja őszinte és őszintétlen szerepeiben egyaránt megjelenik. Ha pusztán műfajilag nézzük, Erdély technikája, a montázs a legadekvátabb módozat ennek az ellentmondásos komplexitásnak a leírására, amely éppúgy tagolta a korabeli magyar köznapokat, ahogy a kép mutatja: a politika és a magánélet antagonizmusára. Ezt a kettőt Kádár maga is igyekezett különválasztani, és bár sokszor tűnik úgy, hogy saját életéről fecseg, beszédei mögött egy puritán, zárkózott ember húzódik meg, aki azért kérkedik primitivizmusának látszatával, mert tudja, hogy primitívnek gondolják, olyannak, akinek döntéseit élete során gyakrabban befolyásolta a félelem, mint a bátorság.

Kádár retorikája és habitusa azonban nagyon sokat változott az évtizedek során, annak ellenére, hogy végig ragaszkodott bizonyos állandó toposzok fenntartásához (néha igen plasztikusan fogalmaz: "reakciós sakálok, kapitalista kizsákmányolók és az egész reakciós banda"). Nagyon tanulságos összevetni a közvetlenül 1956 után keletkezett beszédeit a későbbiekkel, amelyeket minden esetben saját maga írt, a megszólítástól a befejezésig. 1957. január 1-jén még "az ellenforradalom posványába süllyedt áruló Nagy Imre-csoportról" beszél, akik mellé odahelyezi Horthyt és az amerikai imperialistákat, akiknek a legyőzéséhez segítséget kért és kapott "a magyar nép legönzetlenebb barátjától, a Szovjetuniótól". (Kádár rendszerének legitimációja ebből a két forrásból ered: 1956-nak mint ellenforradalomnak a legitim leveréséből - kialakítva belőle az önigazolás modelljét -, illetve a bolsevik hagyomány és a Szovjetunió kizárólagos világrendjének a követéséből.) Ugyanezen személy öt év múlva, az enyhülés idején kijelenti: "Harcolni fogunk a dogmatikus gondolkodás és a szektás magatartás ellen", ami annál is könnyebb, mivel a személyi kultuszt már felszámolták. Az 1963-as amnesztia idején tartott beszéde egyértelműsíti a kádári rendszer fő elvárásait: még az 56-osoknak is megbocsát, ha munkával hajlandók beilleszkedni, és tiszteletben tartják a szocialista vívmányokat. Ellenkező esetben lesújt, mert - ahogy 68-ban, a csehszlovákiai megszállás idején viccelődött a Harisnyagyárban - "valakiket be kell csukni időnként...", ugyanis "nem lehet felhők közt élni, hőzöngeni meg kísérletezni".

Kádár János, a kulturálisan merev és konzervatív pártvezető, akinek ugyanez az óvatossága vezetett a nyolcvanas évek gazdaságpolitikai csődjéhez, nem volt az értelmiség barátja, feszengett a köreiben, és megkönnyebbült, ha megszabadult tőle. Létezett is egy szűk, marginális csoport hőzöngőkkel és kísérletezőkkel, az underground legradikálisabb köre, Erdély Miklósé, amelyet megfélemlített, üldözött, és amelytől voltaképp megszabadult. A rendőrállam vezetője azonban számtalanszor kijelentette: "Én magyar munkás vagyok" - és ez nem volt pusztán csak retorika, őt nem az értelmiség állapota foglalkoztatta, hanem az arányok érdekelték, a rendszer mellé állítható, gyarapodó, bizakodó, nem éhes (!) kispolgári tömeg. Ezzel a tömeggel Kádár János törődött utoljára, a maga borzasztó, manipulatív, tisztességtelen, tragikus módján.

Centrális Galéria, Bp. V., Arany János u. 32., nyitva július 29-ig

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.