Kiállítás

"Én magyar munkás vagyok"

Kádár 100 - Saját szavaival

  • Kürti Emese
  • 2012. július 7.

Képzőművészet

Éppen egy éve, hogy a Ludwig Múzeum bemutatta St.Auby Tamás Hordozható Intelligenciafokozó Múzeumát, benne Erdély Miklós fotómontázsának reprodukciójával, melynek címe: Két személy, aki döntő befolyással volt a sorsomra (1972). A mű jobb oldalát Kádár János, a Magyar Népköztársaság első titkárának hivatalos fényképe, bal oldalát Erdély felesége, Szenes Zsuzsa portréja teszi ki. Körülbelül félidőnél cserélni kellett a nyomatot, mert egy ismeretlen látogató beavatkozott a műbe, és gyöngéden horogkeresztet rajzolt Kádár János homlokára.

A különös ebben nem is az önkényuralmi jelkép történelmileg inadekvát használata, félrecsúszása, a sematikusan nagyvonalú viszony ahhoz a korszakhoz, amelyet Kádárról neveztünk el, hanem az, hogy 2011-ben a tettlegességhez vezető mértékben provokatív lehet fotójának megjelenése a steril múzeumi környezetben.

A magyar neoavantgárd művészetet amúgy nem igazán foglalkoztatta Kádár János személye. Az is csak most, a Centrális Galéria Kádár-kiállítása után tűnik föl, hogy Erdély művének megvolt az évfordulós aktualitása, ami alapos történelmi motivációként állhatott keletkezésének hátterében: 1972-ben Kádár János éppen hatvanéves volt. Aczél György és a történészek egyetértenek abban, hogy a hanyatlás, a tudatos öregedés ekkor kezdődött "az uralkodó" (Fehér-Heller-Márkus kifejezése) személyes és politikai karrierjében, összefüggésben azzal, hogy Brezsnyev nyomására ugyanebben az évben a gazdasági reform leállítására szánta rá magát. Születésnapi beszédében maga is úgy érezhette, hogy korszakhatárhoz érkezett, és ezen a korszakhatáron valamiféle számvetéssel kell előállnia. Amivel pedig neki lelkiismeretileg számot kellett vetnie, életének fő eseménye, az árulás, 1956 és Nagy Imre emléke, amely nem csak a legutolsó, 1988-as, már nehezen artikulált próbálkozásának centruma - élete folyamán többször, leghosszabban 1972-ben is megpróbált saját hivatalos dogmájától egy kissé eltávolodva, nyilvánosan beszélni róla.

Az 1972-es beszédből érdemes hosszabban idézni: "Súlyos, kritikus helyzet, tudományosan ellenforradalom, mások érzésvilága szerint forradalom" - mondja engedékenyen 56-ról, majd így folytatja: "Van egy másik meghatározása: az nemzeti tragédia volt. A párt számára, a munkásosztály számára, a nép számára és az egyes emberek számára. Én úgy veszem, ha abban a kritikus évben és az azt követő néhány évben tudtam használni, akkor az nem hiába volt." Akárcsak az ENSZ 1960-as közgyűlésén, amikor kijelentette, hogy helyesen és lelkiismeretesen cselekedett 1956-ban, most is ragaszkodik saját történelmi szerepének morális támadhatatlanságához: "amit én csináltam, meggyőződésből csináltam", és bár akkor ugyan kevesen értették, abban reménykedik, hogy később meg fogják érteni. Kádár abban bízott, hogy az a program, amelyet kezdetben tűzzel-vassal, a visszaszivárgó Rákosi-apparátus tagjait legyűrve és Hruscsov barátságát élvezve, a nyomor, az otthontalanság felszámolása és a modernizáció érdekében véghezvitt, megvalósítva a huszadik század magyar történelmének sajátságos, keleti, ám jóléti államreformját, mindez fel fogja őt menteni az utókor erkölcsi bírálata alól.

A Centrális Galéria objektivitásra törekvő, dokumentatív kiállítása nem biztos, hogy szolgálni tudja ezt a megértést, de a hiba nem a kiállításban van. Az olyan, amilyennek lennie kell: több napra való hanganyag, nyomtatott archívumi források, személyes tárgyak, kortársi visszaemlékezések és a történészi recepció mind össze vannak gyűjtve. A századik születésnap idején a személyiség kerül előtérbe - Kádár mint történelmi konstrukció helyett Kádár, az öninterpretátor, aki a népszónok, a ripacs, az államférfi, a komoly fiatal munkás, a kultúraidegen, az éhező zabigyerek, az óvatos reformer, a cinikus, a megtört öregember, a szerető férj, a nép barátja őszinte és őszintétlen szerepeiben egyaránt megjelenik. Ha pusztán műfajilag nézzük, Erdély technikája, a montázs a legadekvátabb módozat ennek az ellentmondásos komplexitásnak a leírására, amely éppúgy tagolta a korabeli magyar köznapokat, ahogy a kép mutatja: a politika és a magánélet antagonizmusára. Ezt a kettőt Kádár maga is igyekezett különválasztani, és bár sokszor tűnik úgy, hogy saját életéről fecseg, beszédei mögött egy puritán, zárkózott ember húzódik meg, aki azért kérkedik primitivizmusának látszatával, mert tudja, hogy primitívnek gondolják, olyannak, akinek döntéseit élete során gyakrabban befolyásolta a félelem, mint a bátorság.

Kádár retorikája és habitusa azonban nagyon sokat változott az évtizedek során, annak ellenére, hogy végig ragaszkodott bizonyos állandó toposzok fenntartásához (néha igen plasztikusan fogalmaz: "reakciós sakálok, kapitalista kizsákmányolók és az egész reakciós banda"). Nagyon tanulságos összevetni a közvetlenül 1956 után keletkezett beszédeit a későbbiekkel, amelyeket minden esetben saját maga írt, a megszólítástól a befejezésig. 1957. január 1-jén még "az ellenforradalom posványába süllyedt áruló Nagy Imre-csoportról" beszél, akik mellé odahelyezi Horthyt és az amerikai imperialistákat, akiknek a legyőzéséhez segítséget kért és kapott "a magyar nép legönzetlenebb barátjától, a Szovjetuniótól". (Kádár rendszerének legitimációja ebből a két forrásból ered: 1956-nak mint ellenforradalomnak a legitim leveréséből - kialakítva belőle az önigazolás modelljét -, illetve a bolsevik hagyomány és a Szovjetunió kizárólagos világrendjének a követéséből.) Ugyanezen személy öt év múlva, az enyhülés idején kijelenti: "Harcolni fogunk a dogmatikus gondolkodás és a szektás magatartás ellen", ami annál is könnyebb, mivel a személyi kultuszt már felszámolták. Az 1963-as amnesztia idején tartott beszéde egyértelműsíti a kádári rendszer fő elvárásait: még az 56-osoknak is megbocsát, ha munkával hajlandók beilleszkedni, és tiszteletben tartják a szocialista vívmányokat. Ellenkező esetben lesújt, mert - ahogy 68-ban, a csehszlovákiai megszállás idején viccelődött a Harisnyagyárban - "valakiket be kell csukni időnként...", ugyanis "nem lehet felhők közt élni, hőzöngeni meg kísérletezni".

Kádár János, a kulturálisan merev és konzervatív pártvezető, akinek ugyanez az óvatossága vezetett a nyolcvanas évek gazdaságpolitikai csődjéhez, nem volt az értelmiség barátja, feszengett a köreiben, és megkönnyebbült, ha megszabadult tőle. Létezett is egy szűk, marginális csoport hőzöngőkkel és kísérletezőkkel, az underground legradikálisabb köre, Erdély Miklósé, amelyet megfélemlített, üldözött, és amelytől voltaképp megszabadult. A rendőrállam vezetője azonban számtalanszor kijelentette: "Én magyar munkás vagyok" - és ez nem volt pusztán csak retorika, őt nem az értelmiség állapota foglalkoztatta, hanem az arányok érdekelték, a rendszer mellé állítható, gyarapodó, bizakodó, nem éhes (!) kispolgári tömeg. Ezzel a tömeggel Kádár János törődött utoljára, a maga borzasztó, manipulatív, tisztességtelen, tragikus módján.

Centrális Galéria, Bp. V., Arany János u. 32., nyitva július 29-ig

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.