Kiállítás

Maszkkorszak

Art deco és modernizmus. Lakásművészet Magyarországon, 1920-1940

  • - kovácsy -
  • 2012. július 7.

Képzőművészet

Túlsúlyos és szinte gőgösen bombasztikus, ugyanakkor hűvös és távolságtartó - nem könnyű szavakba önteni az art deco stílus hangulatát. A megnevezésében is hangsúlyozott dekorativitás az áttekinthető, a szecesszió fülledt, kacskaringós ábrándosságát erőteljes, futurisztikus lendületű vonalvezetéssel felülíró erőteljes gesztusokban jut kifejezésre.

Mintha az I. világháború után kezdődő "rövid huszadik század", a modernitás eljövetelét ünnepelte volna ez az irányzat, nagyzoló szimmetriáival mintha nem is a felhőtlen optimizmust, hanem magát a vágyakozást fejezte volna ki az aggodalmaktól mentes bizakodásra.

A magyar art deco mögé persze nehéz volna odaképzelni ilyen közérzetet, amúgy is csak részlegesen, töredékesen követte ezt a trendet, és úgy tűnik, inkább csak "kamaradarabokban" - kisplasztikákban, lámpákban, szekrénykékben - jelent meg.

A szépen, szellősen, ügyes kiemelésekkel, csoportosításokkal elrendezett kiállítás valójában azt a benyomást kelti, hogy magyar art deco igazából nem is nagyon létezett. Igaz, a rövid bevezető szöveg sem túlozza el a jelentőségét, amikor az "új összkép" darabjai sorában a klasszikus modernizmus (Bauhaus), a "magyar közízlést mélyen meghatározó eklektika és népies irányzatok" és a bécsi "kifinomult iparművészet" mellé rendelve említi. Az az alkotó pedig, Kozma Lajos, akinek az itt látható bútorai talán a legközelebb állnak ehhez az irányzathoz, saját, karakteres formavilágot alakított ki. Finom fali- és illatszeres szekrényeiről, tükörasztalairól, amelyeknek egyik gyakori formai sajátossága a felfelé szélesedő trapéz keresztmetszet, már-már templomi szentségtartókra asszociál a látogató, az individuum, a magánélet szentségének kifejeződését sejtve bennük.

Két évvel ezelőtt a magyar szecesszió bútortervezőit mutatta be az Iparművészeti Múzeum (vö. Ami összetartozikMagyar Narancs, 2010. június 17.), és ha fel is tételezünk bizonyos eltérést az akkori és a mostani rendezői koncepció között, akkor is feltűnő az eltolódás a kisebb, kiegészítő berendezési tárgyak felé, ami talán nem csupán a művészek törekvései, hanem a fogyasztói érdeklődés irányának a módosulását is jelzi. Nyilvánvaló persze, hogy egy iparművészeti kiállítás elsősorban magukról a műtárgyakról szól, a legszebbekről, a legeredetibbekről, nem pedig a nagy átlagról. Így nézve viszont különösen furcsának tűnik bizonyos darabok - például a korban divatos "fali maszkok": kicsi, gyakran játékos, karikaturisztikusan megformált kerámiaportrék, amelyeket szélső esetben szinte csak fél lépés választ el egyes vendéglátóhelyek mosdójának eredetieskedő nők/férfiak jelzésétől.

Ugyanakkor mindvégig kellemes benyomást keltenek azok az elegánsan megmunkált, kifinomult formaérzékkel készült kislámpák, hamutartók, cigarettásdobozok, fémkannák és - a modernitás jegyében igen gyakran sporttémájú - kisplasztikák, amelyeket azután különféle országos, sőt nemzetközi kiállításokon is bemutattak. A korabeli filmplakátokkal kibélelt vetítőben ez utóbbiak megnyitóiból láthatunk válogatást - sajnos sokkal inkább az üresen kopogó hazafias áloptimizmust sugárzó politikusi beszédekből, mint magukból a tárgyakból. A legérdekesebb bejátszás egy olyan kiállításról számol be, ahol háztartási elektromos berendezéseket mutattak be. Lehet, hogy az ipari formatervezés ilyen példái nem tartoznak a múzeum gyűjtőkörébe, és az is lehet, hogy akkoriban nem hazai tervek alapján gyártották a vasalókat, tűzhelyeket - tény, hogy a kiállított tárgyak között nem látunk ilyeneket, mint ahogy konyhai, fürdőszobai berendezési tárgyakat sem.

Látunk viszont - a korszak második, Bauhaus-ihlette feléből - kombinált szobát két (fejtől-lábtól) rekamiéval, aljukban egy-egy rejtélyes kicsi fiókkal. Ezt a helyiséget a jelek szerint nappali és hálószobának kell elképzelni, és ez az addig bemutatott bútorokhoz képest szerényebb - de azért még mindig elfogadhatóan polgári - körülményekre utal, jelezve a tiszta, egyszerű vonalvezetés leszivárgását a középpolgárság felé. A határozott élek, finom arányok vonzzák a tekintetet. Például egy sötétrózsaszín gumiszerű anyaggal bevont tetejű íróasztal, hátul, a lapján eltolható üvegablakok alá süllyesztett fiókokkal - legszívesebben odaülne az ember, és máris világos rendben csoportosulna a fejében a sok okosság.

A kiállításnak szemlátomást célja volt, hogy előtérbe helyezze a korszak néhány, ma kevéssé ismert formatervezőjét. Fényképes pályaképpel állít emléket nekik. Így ismerhetjük meg Rév István Árpád néhány lendületes faszobrát, vagy például Pekáry István nevét. Pekáry munkássága azért érdekes, mert az elit modernizmus felszíne mögött burjánzó népies stílusnak (giccsnek) egy finom iróniával, ugyanakkor elfogulatlanul, mosolygós derűvel enyhén túlstilizált változatát tudta szembehelyezni "a nemzeti identitás és hagyomány gyökerei után a népművészetben kotorászók" erőteljes kultúrpolitikai hátszelet élvező igyekezetével. A kiállítás zárásaként megfogalmazott határozott rendezői állásfoglalás szinte visszaparancsolja a látogatót, hogy még egyszer végiglegeltesse a szemét a két világháború közötti magyar iparművészet csúcsteljesítményein, amelyek mind a provincializmus legyőzhető voltának az illúzióját keltik.

Iparművészeti Múzeum, szeptember 30-ig

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.