Kiállítás

Maszkkorszak

Art deco és modernizmus. Lakásművészet Magyarországon, 1920-1940

  • - kovácsy -
  • 2012. július 7.

Képzőművészet

Túlsúlyos és szinte gőgösen bombasztikus, ugyanakkor hűvös és távolságtartó - nem könnyű szavakba önteni az art deco stílus hangulatát. A megnevezésében is hangsúlyozott dekorativitás az áttekinthető, a szecesszió fülledt, kacskaringós ábrándosságát erőteljes, futurisztikus lendületű vonalvezetéssel felülíró erőteljes gesztusokban jut kifejezésre.

Mintha az I. világháború után kezdődő "rövid huszadik század", a modernitás eljövetelét ünnepelte volna ez az irányzat, nagyzoló szimmetriáival mintha nem is a felhőtlen optimizmust, hanem magát a vágyakozást fejezte volna ki az aggodalmaktól mentes bizakodásra.

A magyar art deco mögé persze nehéz volna odaképzelni ilyen közérzetet, amúgy is csak részlegesen, töredékesen követte ezt a trendet, és úgy tűnik, inkább csak "kamaradarabokban" - kisplasztikákban, lámpákban, szekrénykékben - jelent meg.

A szépen, szellősen, ügyes kiemelésekkel, csoportosításokkal elrendezett kiállítás valójában azt a benyomást kelti, hogy magyar art deco igazából nem is nagyon létezett. Igaz, a rövid bevezető szöveg sem túlozza el a jelentőségét, amikor az "új összkép" darabjai sorában a klasszikus modernizmus (Bauhaus), a "magyar közízlést mélyen meghatározó eklektika és népies irányzatok" és a bécsi "kifinomult iparművészet" mellé rendelve említi. Az az alkotó pedig, Kozma Lajos, akinek az itt látható bútorai talán a legközelebb állnak ehhez az irányzathoz, saját, karakteres formavilágot alakított ki. Finom fali- és illatszeres szekrényeiről, tükörasztalairól, amelyeknek egyik gyakori formai sajátossága a felfelé szélesedő trapéz keresztmetszet, már-már templomi szentségtartókra asszociál a látogató, az individuum, a magánélet szentségének kifejeződését sejtve bennük.

Két évvel ezelőtt a magyar szecesszió bútortervezőit mutatta be az Iparművészeti Múzeum (vö. Ami összetartozikMagyar Narancs, 2010. június 17.), és ha fel is tételezünk bizonyos eltérést az akkori és a mostani rendezői koncepció között, akkor is feltűnő az eltolódás a kisebb, kiegészítő berendezési tárgyak felé, ami talán nem csupán a művészek törekvései, hanem a fogyasztói érdeklődés irányának a módosulását is jelzi. Nyilvánvaló persze, hogy egy iparművészeti kiállítás elsősorban magukról a műtárgyakról szól, a legszebbekről, a legeredetibbekről, nem pedig a nagy átlagról. Így nézve viszont különösen furcsának tűnik bizonyos darabok - például a korban divatos "fali maszkok": kicsi, gyakran játékos, karikaturisztikusan megformált kerámiaportrék, amelyeket szélső esetben szinte csak fél lépés választ el egyes vendéglátóhelyek mosdójának eredetieskedő nők/férfiak jelzésétől.

Ugyanakkor mindvégig kellemes benyomást keltenek azok az elegánsan megmunkált, kifinomult formaérzékkel készült kislámpák, hamutartók, cigarettásdobozok, fémkannák és - a modernitás jegyében igen gyakran sporttémájú - kisplasztikák, amelyeket azután különféle országos, sőt nemzetközi kiállításokon is bemutattak. A korabeli filmplakátokkal kibélelt vetítőben ez utóbbiak megnyitóiból láthatunk válogatást - sajnos sokkal inkább az üresen kopogó hazafias áloptimizmust sugárzó politikusi beszédekből, mint magukból a tárgyakból. A legérdekesebb bejátszás egy olyan kiállításról számol be, ahol háztartási elektromos berendezéseket mutattak be. Lehet, hogy az ipari formatervezés ilyen példái nem tartoznak a múzeum gyűjtőkörébe, és az is lehet, hogy akkoriban nem hazai tervek alapján gyártották a vasalókat, tűzhelyeket - tény, hogy a kiállított tárgyak között nem látunk ilyeneket, mint ahogy konyhai, fürdőszobai berendezési tárgyakat sem.

Látunk viszont - a korszak második, Bauhaus-ihlette feléből - kombinált szobát két (fejtől-lábtól) rekamiéval, aljukban egy-egy rejtélyes kicsi fiókkal. Ezt a helyiséget a jelek szerint nappali és hálószobának kell elképzelni, és ez az addig bemutatott bútorokhoz képest szerényebb - de azért még mindig elfogadhatóan polgári - körülményekre utal, jelezve a tiszta, egyszerű vonalvezetés leszivárgását a középpolgárság felé. A határozott élek, finom arányok vonzzák a tekintetet. Például egy sötétrózsaszín gumiszerű anyaggal bevont tetejű íróasztal, hátul, a lapján eltolható üvegablakok alá süllyesztett fiókokkal - legszívesebben odaülne az ember, és máris világos rendben csoportosulna a fejében a sok okosság.

A kiállításnak szemlátomást célja volt, hogy előtérbe helyezze a korszak néhány, ma kevéssé ismert formatervezőjét. Fényképes pályaképpel állít emléket nekik. Így ismerhetjük meg Rév István Árpád néhány lendületes faszobrát, vagy például Pekáry István nevét. Pekáry munkássága azért érdekes, mert az elit modernizmus felszíne mögött burjánzó népies stílusnak (giccsnek) egy finom iróniával, ugyanakkor elfogulatlanul, mosolygós derűvel enyhén túlstilizált változatát tudta szembehelyezni "a nemzeti identitás és hagyomány gyökerei után a népművészetben kotorászók" erőteljes kultúrpolitikai hátszelet élvező igyekezetével. A kiállítás zárásaként megfogalmazott határozott rendezői állásfoglalás szinte visszaparancsolja a látogatót, hogy még egyszer végiglegeltesse a szemét a két világháború közötti magyar iparművészet csúcsteljesítményein, amelyek mind a provincializmus legyőzhető voltának az illúzióját keltik.

Iparművészeti Múzeum, szeptember 30-ig

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát. 

Kinek a bűne?

A kormánypárti média azzal igyekszik lejáratni egy Tisza párti önkéntest, hogy korábban pornófilmekben szerepelt. A kampány morális természetű, a nőt bűnösnek és erkölcstelennek állítja be, s persze ezt vetíti rá a pártra is.

Presztízskérdés

A magyar kormányzat hosszú ideje azt kommunikálja, hogy csökkent a szegénység Magyarországon, az MCC-s Sebestyén Géza pedig odáig jutott, hogy idén februárban bejelentette a szegénység eltűnését is. A kormány helyzetértékelése eddig is vitatható volt, és a KSH szegénységi adatai körül felfedezett furcsaságok tovább bonyolítják ezt az így is zavaros ügyet.

„Lövésük sincs róla”

Magyarországon nem az illegális kábítószerek okozzák a legnagyobb problémát a fiatalok körében. A hazai 16 évesek élen járnak az alkohol, a cigaretta és e-cigaretta kipróbálásában, és kilátástalannak érzett helyzetük miatt sokan a serkentők felé fordulnak.