Fedélközben - Az EASA találkozója Budapesten

  • Somlyódy Nóra
  • 2006. augusztus 3.

Képzőművészet

Múlt hétfő óta negyven európai ország négyszáz építészhallgatója keresi az árnyékot és a hideg sört Budapest utcáin. Már amikor éppen nem a "Kassán", az utolsó magyar folyam-tengerjáró hajó fedélzetén heveri ki az előző éjszaka megpróbáltatásait. Egyébként dolgozni jöttek Budapest vagy tucatnyi, közhasználaton kívüli közterére.
Múlt hétfő óta negyven európai ország négyszáz építész-hallgatója keresi az árnyékot és a hideg sört Budapest utcáin. Már amikor éppen nem a "Kassán", az utolsó magyar folyam-tengerjáró hajó fedélzetén heveri ki az előző éjszaka megpróbáltatásait. Egyébként dolgozni jöttek Budapest vagy tucatnyi, közhasználaton kívüli közterére.

Az EASA (Európai Építészhallgatók Szövetsége) nonprofit szervezetnek köszönhetően 1981 óta nyaranta négy-ötszáz európai építészhallgató ismerkedik egymással meg egy kutatási témával valamely ország egy-egy eldugottabb pontján. Megesett ez már a berlini Anhalter Bahnhof megmaradt homlokzata mögött jó húsz évvel ezelőtt, újabban svájci vagy török faluban, de dohányraktárakban a görög tengerparton, mozgó vonaton Dániában, vagy a jugoszláv hadsereg egykori adriai bázisán is. Bár Budapest - a 25 év alatt az első magyarországi helyszín - nem vetekedhet az "eldugott" címért, a kéthetes tábor idei témája delegálta a fővárost - köz:hely, úgy is, mint köztér vagy banalitás. Ha a helyi vonatkozású felvetést vesszük, vagyis hogy a Duna a város legnagyobb köztere, akkor valóban még mindig egy felfedezésre váró "helyről" van szó. (Annak ellenére, hogy Polónyi Károly elég meggyőzően fedezte fel a nyolcvanas évek végén a Dunán rendezett, a folyót és a várost egymáshoz hangoló nemzetközi építészkonferenciáival.)

"Egy köztéren mást is lehet csinálni, mint keresztülmenni rajta" - magyarázza Rab Judit, az egyik szervező, aki éppen a workshopok munkáját összegző táblázatot görgette a notebookján. Az idei tábor bázisa az 1939-ben a Ganz-hajógyárban épült "Kassa", amelyet a hatvanas évek óta csak műhelyhajóként használtak, azóta pedig

lerobbant ipari műemlékként

hevert a Neszmélyi Hajóskanzenben. Bár a tervek szerint színházhajóként üzemelne, a felújításának az EASA-t itthon képviselő Bercsényi szakkollégisták veselkedtek neki, két év heroikus munkával lapátolva össze erre is a pénzt, a szakma és az egyetem támogató semmittevése mellett. Miután számolatlanul estek kútba az ötletek, hogy hol kössék ki (pl. amiatt, hogy a budapesti hajózási szabályzat nem ismeri az ideiglenes kikötő fogalmát), az ipartörténeti monstrumot végül az Erzsébet híd pesti hídfő-jénél ringó Zsófia főhercegné ren-dezvényhajóval kötötték össze. Az utóbbi most először látott együtt számítógépet és párizsis zsömlét.

"Szeretnénk világossá tenni, hogy fontos, hogy mindenki foglalkozzon az őt körülvevő közterekkel" - fogalmazta meg Bőczén Árpád, az itthoni NC ("nemzeti kapcsolat"), miközben a Hősök terére szervezett szombati tömegreggeli logisztikai zavarain próbált úrrá lenni. A franciáktól a litvánokon és beloruszokon át az örményekig ugyanis azon gondolkodik a jövő építészgenerációja a "Kassa" fedélzetén, hogy kisebb-nagyobb tettekkel hogyan mozdíthatja ki a budapesti köztereket tetszhalott állapotukból és a városiakat a közlekedési rutinból. (Míg mindezeket tisztázzuk, mások a rekkenő hőség és a tömegből áramló impulzusok hatására a fedélzeti raklapokon terülnek el. Egy északi karaktert a szemeteszsák megközelítése közben kap el az álom. Kisvártatva a zuhanyzóvá avanzsált fedélzeti kabin oldalán fordul be egy hegesztőmaszkos figura, majd távozik egy riglivas ismeretlen céllal történt rögzítése után.)

A köz:helyek alaphangját egy felnőtt játszótér kialakítására meghirdetett tervpályázat adta meg, helyszínként a Műegyetem két ötvenes évekbeli épülete közötti, jobb időket látott teniszpályát szemelték ki. (A negyedszázados történelem ellenére az EASA-sok csak három éve próbálgatják leendő szakmájukat a gyakorlatban is, tavaly Svájcban kerti pavilont építettek. Akkor egy magyar, most egy görög páros nyert, amely egy hajtogatott, lebegő benyomást keltő, egybefüggő felületet javasolt felnőtt játszótérként installálni. A művi domborzaton víz csobog, fű, fa, virág nő. Ha minden igaz, ősztől használható is lesz.) Aki nem a játszótérrel foglalkozik, az fémhulladék újrafelhasználásával bútoroz be egy józsefvárosi teret, vagy új színekkel változtatja meg egy köztér arculatát (eszköz: tűzfal bombázása festékkel töltött lufikkal), más ideiglenes akciókkal, például led-rohammal vesz be egy helyszínt. Van, aki identitást keres és ad nyomott pólók vagy dobozból kihajtogatható utcabútorok formájában. Mások a félprivát terek természetét dolgozzák fel a Szimpla kertben, vagy azon vannak, hogy előkészítsék a rakpartok átalakítására tervezett fővárosi pályázatot. És egy sor munkacsoport foglalkozik a közterek szociológiájával, pszichológiájával, érzékelésével, hangjaival, történeteivel, forgolódásával a vizuális műfajokban.

Ha már a kizökkentésnél vagyunk, az mégiscsak a saját fedélzeten kezdődik (amellett, hogy mindenkit éltet a remény, hogy ez a város orra előtt zajló ideiglenes köztéri ténykedésben is folytatódni tud). A "Kassa" gyomrában a három emeleten Peri típusú állványzatra installált

négyszáz fekvőhely

az első éjszakától fogva demilitarizált zónák kialakulásának, alsóneműk rejtélyes vándorlásának lehetett tanúja. Persze az sem semmi, amikor az EASA-falu nyolcvanas csoportokban elindul a Keleti felé a Kortárs Építészeti Központba kihelyezett filmvetítésre, vagy sörökkel felszerelkezve egyszerre készül bevenni az éjszakára kibérelt Gellért fürdő legkisebb meleg vizes medencéjét. Az ilyen és hasonló sztorikat nem bízzák a szájhagyományra, hanem az Umbrella című (amikor készen van, akkor megjelenő) EASA-krónika hasábjain örökítik meg. Itt, a vélemények és hírek között - a dunai fürdőzésen kapott kolléga viaskodása a vízirendőrséggel, bírságolás az éjszakai buszon, beszámoló az előadásokról, horoszkóp, túlélési segédlet - található az a feledhetetlen gépi fordítás, amellyel egy vállalkozó szellemű litván az A38 TransGlobal Underground bulihírét próbálta közkincscsé tenni: "The electronic világ-zene vet then starts the industry, when most English tánczenekar yet ahogy honlapjuk writes >>egy vocalist and two dreadnoughts valvular she stood<<É"

(A munkák nyilvános bemutatója az utolsó napon, 5-én lesz)

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.