Fedélközben - Az EASA találkozója Budapesten

  • Somlyódy Nóra
  • 2006. augusztus 3.

Képzőművészet

Múlt hétfő óta negyven európai ország négyszáz építészhallgatója keresi az árnyékot és a hideg sört Budapest utcáin. Már amikor éppen nem a "Kassán", az utolsó magyar folyam-tengerjáró hajó fedélzetén heveri ki az előző éjszaka megpróbáltatásait. Egyébként dolgozni jöttek Budapest vagy tucatnyi, közhasználaton kívüli közterére.
Múlt hétfő óta negyven európai ország négyszáz építész-hallgatója keresi az árnyékot és a hideg sört Budapest utcáin. Már amikor éppen nem a "Kassán", az utolsó magyar folyam-tengerjáró hajó fedélzetén heveri ki az előző éjszaka megpróbáltatásait. Egyébként dolgozni jöttek Budapest vagy tucatnyi, közhasználaton kívüli közterére.

Az EASA (Európai Építészhallgatók Szövetsége) nonprofit szervezetnek köszönhetően 1981 óta nyaranta négy-ötszáz európai építészhallgató ismerkedik egymással meg egy kutatási témával valamely ország egy-egy eldugottabb pontján. Megesett ez már a berlini Anhalter Bahnhof megmaradt homlokzata mögött jó húsz évvel ezelőtt, újabban svájci vagy török faluban, de dohányraktárakban a görög tengerparton, mozgó vonaton Dániában, vagy a jugoszláv hadsereg egykori adriai bázisán is. Bár Budapest - a 25 év alatt az első magyarországi helyszín - nem vetekedhet az "eldugott" címért, a kéthetes tábor idei témája delegálta a fővárost - köz:hely, úgy is, mint köztér vagy banalitás. Ha a helyi vonatkozású felvetést vesszük, vagyis hogy a Duna a város legnagyobb köztere, akkor valóban még mindig egy felfedezésre váró "helyről" van szó. (Annak ellenére, hogy Polónyi Károly elég meggyőzően fedezte fel a nyolcvanas évek végén a Dunán rendezett, a folyót és a várost egymáshoz hangoló nemzetközi építészkonferenciáival.)

"Egy köztéren mást is lehet csinálni, mint keresztülmenni rajta" - magyarázza Rab Judit, az egyik szervező, aki éppen a workshopok munkáját összegző táblázatot görgette a notebookján. Az idei tábor bázisa az 1939-ben a Ganz-hajógyárban épült "Kassa", amelyet a hatvanas évek óta csak műhelyhajóként használtak, azóta pedig

lerobbant ipari műemlékként

hevert a Neszmélyi Hajóskanzenben. Bár a tervek szerint színházhajóként üzemelne, a felújításának az EASA-t itthon képviselő Bercsényi szakkollégisták veselkedtek neki, két év heroikus munkával lapátolva össze erre is a pénzt, a szakma és az egyetem támogató semmittevése mellett. Miután számolatlanul estek kútba az ötletek, hogy hol kössék ki (pl. amiatt, hogy a budapesti hajózási szabályzat nem ismeri az ideiglenes kikötő fogalmát), az ipartörténeti monstrumot végül az Erzsébet híd pesti hídfő-jénél ringó Zsófia főhercegné ren-dezvényhajóval kötötték össze. Az utóbbi most először látott együtt számítógépet és párizsis zsömlét.

"Szeretnénk világossá tenni, hogy fontos, hogy mindenki foglalkozzon az őt körülvevő közterekkel" - fogalmazta meg Bőczén Árpád, az itthoni NC ("nemzeti kapcsolat"), miközben a Hősök terére szervezett szombati tömegreggeli logisztikai zavarain próbált úrrá lenni. A franciáktól a litvánokon és beloruszokon át az örményekig ugyanis azon gondolkodik a jövő építészgenerációja a "Kassa" fedélzetén, hogy kisebb-nagyobb tettekkel hogyan mozdíthatja ki a budapesti köztereket tetszhalott állapotukból és a városiakat a közlekedési rutinból. (Míg mindezeket tisztázzuk, mások a rekkenő hőség és a tömegből áramló impulzusok hatására a fedélzeti raklapokon terülnek el. Egy északi karaktert a szemeteszsák megközelítése közben kap el az álom. Kisvártatva a zuhanyzóvá avanzsált fedélzeti kabin oldalán fordul be egy hegesztőmaszkos figura, majd távozik egy riglivas ismeretlen céllal történt rögzítése után.)

A köz:helyek alaphangját egy felnőtt játszótér kialakítására meghirdetett tervpályázat adta meg, helyszínként a Műegyetem két ötvenes évekbeli épülete közötti, jobb időket látott teniszpályát szemelték ki. (A negyedszázados történelem ellenére az EASA-sok csak három éve próbálgatják leendő szakmájukat a gyakorlatban is, tavaly Svájcban kerti pavilont építettek. Akkor egy magyar, most egy görög páros nyert, amely egy hajtogatott, lebegő benyomást keltő, egybefüggő felületet javasolt felnőtt játszótérként installálni. A művi domborzaton víz csobog, fű, fa, virág nő. Ha minden igaz, ősztől használható is lesz.) Aki nem a játszótérrel foglalkozik, az fémhulladék újrafelhasználásával bútoroz be egy józsefvárosi teret, vagy új színekkel változtatja meg egy köztér arculatát (eszköz: tűzfal bombázása festékkel töltött lufikkal), más ideiglenes akciókkal, például led-rohammal vesz be egy helyszínt. Van, aki identitást keres és ad nyomott pólók vagy dobozból kihajtogatható utcabútorok formájában. Mások a félprivát terek természetét dolgozzák fel a Szimpla kertben, vagy azon vannak, hogy előkészítsék a rakpartok átalakítására tervezett fővárosi pályázatot. És egy sor munkacsoport foglalkozik a közterek szociológiájával, pszichológiájával, érzékelésével, hangjaival, történeteivel, forgolódásával a vizuális műfajokban.

Ha már a kizökkentésnél vagyunk, az mégiscsak a saját fedélzeten kezdődik (amellett, hogy mindenkit éltet a remény, hogy ez a város orra előtt zajló ideiglenes köztéri ténykedésben is folytatódni tud). A "Kassa" gyomrában a három emeleten Peri típusú állványzatra installált

négyszáz fekvőhely

az első éjszakától fogva demilitarizált zónák kialakulásának, alsóneműk rejtélyes vándorlásának lehetett tanúja. Persze az sem semmi, amikor az EASA-falu nyolcvanas csoportokban elindul a Keleti felé a Kortárs Építészeti Központba kihelyezett filmvetítésre, vagy sörökkel felszerelkezve egyszerre készül bevenni az éjszakára kibérelt Gellért fürdő legkisebb meleg vizes medencéjét. Az ilyen és hasonló sztorikat nem bízzák a szájhagyományra, hanem az Umbrella című (amikor készen van, akkor megjelenő) EASA-krónika hasábjain örökítik meg. Itt, a vélemények és hírek között - a dunai fürdőzésen kapott kolléga viaskodása a vízirendőrséggel, bírságolás az éjszakai buszon, beszámoló az előadásokról, horoszkóp, túlélési segédlet - található az a feledhetetlen gépi fordítás, amellyel egy vállalkozó szellemű litván az A38 TransGlobal Underground bulihírét próbálta közkincscsé tenni: "The electronic világ-zene vet then starts the industry, when most English tánczenekar yet ahogy honlapjuk writes >>egy vocalist and two dreadnoughts valvular she stood<<É"

(A munkák nyilvános bemutatója az utolsó napon, 5-én lesz)

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.