Terror light - Emlékpont Hódmezővásárhelyen

  • Somlyódy Nóra
  • 2006. július 20.

Képzőművészet

Hódmezővásárhelyet július 7-e óta az különbözteti meg más vidéki városoktól, hogy ott immár mindkét diktatúrának van saját emlékhelye, és mindkettőt a Terror Háza stábjának köszönheti. Elautóztunk megnézni, mire megy egymással a két huszadik századi múzeum és az alföldi város.
Hódmezővásárhelyet július 7-e óta az különbözteti meg más vidéki városoktól, hogy ott immár mindkét diktatúrának van saját emlékhelye, és mindkettőt a Terror Háza stábjának köszönheti. Elautóztunk megnézni, mire megy egymással a két huszadik századi múzeum és az alföldi város.

Az Emlékpont épülete hatásosan, a Groningentől Bilbaóig jól bevált jelképképző módszerrel turbózza fel a tanyavilág közepén fasoros tagjait nyújtóztató várost. Nincs más dolgunk, mint Szegedről a szentesi úton hajtani be a városba, s a meglepődéstől csikorgó fékkel megállni a panelházakkal szemben a vásárhelyi Andrássy út (!) egyik sarkába csapódott páncélos alakzat előtt. És rögvest elmormolni egy imát, hogy a képződmény homlokzatán

lábát lógázó Leninnel

együtt nehogy lebillenjen a fekete márványtömbről, egyenesen rá a teraszon békésen kávézó vásárhelyiekre, ne adj isten magával rántva a szederfagylalt színűre festett csatlakozó múzeumépületet is. Mert akkor annyi az épülettestek által alkotott teresedésnek, a benne mellig megmerítkező munkásőrszobroknak, nem is beszélve a 35 történész munkájáról. És nem-különben annyi az itthon értetlenkedéssel fogadott, Bachman Gábor dekonstruktivista építészetével, Rajk László radikális eklektikájával rokon építészet ritka megnyilvánulásának is.

Persze a fémes hasáb nem billen tovább, ezt garantálja az F. Kovács Attila vezetésével profin áthajszolt kivitelezés, és jelképesen efelől biztosítana a Schmidt Mária - Gerő András történészpáros által alkotott koncepció is, amely a város finanszírozásában 700 millióból megvalósított intézménnyel (múzeum? állandó kiállítás? csak egy pont?) "pontot kíván tenni" egy történelmi korszak végére. Azzal, hogy összegyűjt róla "minden ismeretet", és meghallgatja azo-kat a vásárhelyieket, "akik benne éltek a korban", hogy mindez "segítsen az események feldolgozásában". A múltfeldolgozó munka folytatása - a kiállítás fenntartása és az archívum bővítése - alá szintén a város nyúl évi 40 millióval.

És a vásárhelyiek a kiállítás diktálta kronologikus és tematikus rendben szólalnak meg a tanyavilág széthullásáról, a korlátozott vallásgyakorlásról, a hetvenes évek mindennapjairól a Hódikötben, hacsak a vacakoló touch screenek és a hatáskeltésre kiélezett terek beléjük nem fojtják a feltoluló történeteket. A látogató pedig kukoricával töltött műgyanta padlón lépdelve szembesül a fehérgárdisták tragédiájával; majd az utcaszint alatt, a munkásőrök csizmájával szintbe kerülve éli meg a sötét ötvenes évek elnyomását, a továbbiakban pedig már inkább csak mosolyog a főtérről idementett szovjet katona szobrán, amely a felülvilágító ablaktól a hetvenes évek terméig ívelő gesztussal büszkélkedik. Az eszköztár ismert a Terror Háza sajátos történelmi látványkölcsönzőjéből, ahonnan a motívumkiemelésből és -halmozásból építkező kulisszavilággal és az ávós tablókkal együtt a tettes-áldozat dichotómia is leköltözött - de itt, némiképp megnyugtató módon, egy retroelemekkel hígított light verzióval van dolgunk.

A pesti anyaintézményhez méltó módon az Emlékpont is politikai identitásképző szervizt nyújt - lásd a kihelyezett történelemórák céljából fenntartott előadótermet és a két utcával odébb működtetett Emlékpont-irodát vagy pusztán az eladdig névtelen városlakókat múzeumi szereplésre invitáló felhívás tényét. Egy kisvárosban, ahol a városiasság

alig lépi át

a századfordulós főteret metsző utcákat, és kulturális szolgáltatásai legfőképp a mozi és a művelődési központ programjaira korlátozódik, ott egy új kávézó, egy új köztér, egy új narratíva forradalmi városképző tett, s az Emlékpont - még a csúcsra járatott PR nélkül is - e tekintetben tökéletes szolgálatot tesz. A kulturális befektetések erejének felismerése egyébként 2004-re datálódik, amikor a közgyűlés a Terror Háza gyermek-holokauszt-kiállításán felbuzdulva egy Holokauszt Múzeum létrehozása mellett döntött. Lázár János polgármester ennek sikerét látva folytatta az együttműködést az Emlékpont ügyében.

Mi pedig, miután abszolváltuk a Puli elektromos autóval és a Sport büfé eredeti enteriőrjével szelíden lecsengő pszeudotörténelmi élménytúrát, a másik diktatúra áldozatainak emlékhelye felé vettük volna utunkat. A vásárhelyiek rövid habozás után - miszerint ilyen nincs is, illetve az az Emlékpont lehet - irányítottak a zsinagóga felé. A 2004-ben pompásan felújított zsinagóga mögött, az egykori zsidó iskola épületében rendezték be - szintén F. Kovács Attila és Schmidt Mária instrukciói alapján - a holokausztra (más forrás szerint a magyarországi gyermekáldozatokra) emlékező kiállítást. Ez azonban végképp nem több, mint egyszerű kulissza- és idézetkölcsönző munka, ahol gyermekáldozatok és életmentők a Yad Vashem Intézettől átvett névsorai, az imamalmokként installált bádoghengerekre nyomott szemtanúidézetek, az összepréselt ruhák, a gyerek-tárgyvilágot illusztráló vitrin és a Szabó Magdával készült, végtelenül futó videointerjú között valahogy üresen kongott a lokális - a teljes magyar vidéki zsidóságot szinte egyformán sújtó - tragédia.

Miután a városhoz hasonlóan imigyen mi is túltettük magunkat a vakmerő önkényességgel központozott történelmen, nem maradt más hátra, mint Szentes felé kormányozni az autót, és egy jóféle harcsapörköltet borítani a múlt század formatervezett emlékeire.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.