Terror light - Emlékpont Hódmezővásárhelyen

  • Somlyódy Nóra
  • 2006. július 20.

Képzőművészet

Hódmezővásárhelyet július 7-e óta az különbözteti meg más vidéki városoktól, hogy ott immár mindkét diktatúrának van saját emlékhelye, és mindkettőt a Terror Háza stábjának köszönheti. Elautóztunk megnézni, mire megy egymással a két huszadik századi múzeum és az alföldi város.
Hódmezővásárhelyet július 7-e óta az különbözteti meg más vidéki városoktól, hogy ott immár mindkét diktatúrának van saját emlékhelye, és mindkettőt a Terror Háza stábjának köszönheti. Elautóztunk megnézni, mire megy egymással a két huszadik századi múzeum és az alföldi város.

Az Emlékpont épülete hatásosan, a Groningentől Bilbaóig jól bevált jelképképző módszerrel turbózza fel a tanyavilág közepén fasoros tagjait nyújtóztató várost. Nincs más dolgunk, mint Szegedről a szentesi úton hajtani be a városba, s a meglepődéstől csikorgó fékkel megállni a panelházakkal szemben a vásárhelyi Andrássy út (!) egyik sarkába csapódott páncélos alakzat előtt. És rögvest elmormolni egy imát, hogy a képződmény homlokzatán

lábát lógázó Leninnel

együtt nehogy lebillenjen a fekete márványtömbről, egyenesen rá a teraszon békésen kávézó vásárhelyiekre, ne adj isten magával rántva a szederfagylalt színűre festett csatlakozó múzeumépületet is. Mert akkor annyi az épülettestek által alkotott teresedésnek, a benne mellig megmerítkező munkásőrszobroknak, nem is beszélve a 35 történész munkájáról. És nem-különben annyi az itthon értetlenkedéssel fogadott, Bachman Gábor dekonstruktivista építészetével, Rajk László radikális eklektikájával rokon építészet ritka megnyilvánulásának is.

Persze a fémes hasáb nem billen tovább, ezt garantálja az F. Kovács Attila vezetésével profin áthajszolt kivitelezés, és jelképesen efelől biztosítana a Schmidt Mária - Gerő András történészpáros által alkotott koncepció is, amely a város finanszírozásában 700 millióból megvalósított intézménnyel (múzeum? állandó kiállítás? csak egy pont?) "pontot kíván tenni" egy történelmi korszak végére. Azzal, hogy összegyűjt róla "minden ismeretet", és meghallgatja azo-kat a vásárhelyieket, "akik benne éltek a korban", hogy mindez "segítsen az események feldolgozásában". A múltfeldolgozó munka folytatása - a kiállítás fenntartása és az archívum bővítése - alá szintén a város nyúl évi 40 millióval.

És a vásárhelyiek a kiállítás diktálta kronologikus és tematikus rendben szólalnak meg a tanyavilág széthullásáról, a korlátozott vallásgyakorlásról, a hetvenes évek mindennapjairól a Hódikötben, hacsak a vacakoló touch screenek és a hatáskeltésre kiélezett terek beléjük nem fojtják a feltoluló történeteket. A látogató pedig kukoricával töltött műgyanta padlón lépdelve szembesül a fehérgárdisták tragédiájával; majd az utcaszint alatt, a munkásőrök csizmájával szintbe kerülve éli meg a sötét ötvenes évek elnyomását, a továbbiakban pedig már inkább csak mosolyog a főtérről idementett szovjet katona szobrán, amely a felülvilágító ablaktól a hetvenes évek terméig ívelő gesztussal büszkélkedik. Az eszköztár ismert a Terror Háza sajátos történelmi látványkölcsönzőjéből, ahonnan a motívumkiemelésből és -halmozásból építkező kulisszavilággal és az ávós tablókkal együtt a tettes-áldozat dichotómia is leköltözött - de itt, némiképp megnyugtató módon, egy retroelemekkel hígított light verzióval van dolgunk.

A pesti anyaintézményhez méltó módon az Emlékpont is politikai identitásképző szervizt nyújt - lásd a kihelyezett történelemórák céljából fenntartott előadótermet és a két utcával odébb működtetett Emlékpont-irodát vagy pusztán az eladdig névtelen városlakókat múzeumi szereplésre invitáló felhívás tényét. Egy kisvárosban, ahol a városiasság

alig lépi át

a századfordulós főteret metsző utcákat, és kulturális szolgáltatásai legfőképp a mozi és a művelődési központ programjaira korlátozódik, ott egy új kávézó, egy új köztér, egy új narratíva forradalmi városképző tett, s az Emlékpont - még a csúcsra járatott PR nélkül is - e tekintetben tökéletes szolgálatot tesz. A kulturális befektetések erejének felismerése egyébként 2004-re datálódik, amikor a közgyűlés a Terror Háza gyermek-holokauszt-kiállításán felbuzdulva egy Holokauszt Múzeum létrehozása mellett döntött. Lázár János polgármester ennek sikerét látva folytatta az együttműködést az Emlékpont ügyében.

Mi pedig, miután abszolváltuk a Puli elektromos autóval és a Sport büfé eredeti enteriőrjével szelíden lecsengő pszeudotörténelmi élménytúrát, a másik diktatúra áldozatainak emlékhelye felé vettük volna utunkat. A vásárhelyiek rövid habozás után - miszerint ilyen nincs is, illetve az az Emlékpont lehet - irányítottak a zsinagóga felé. A 2004-ben pompásan felújított zsinagóga mögött, az egykori zsidó iskola épületében rendezték be - szintén F. Kovács Attila és Schmidt Mária instrukciói alapján - a holokausztra (más forrás szerint a magyarországi gyermekáldozatokra) emlékező kiállítást. Ez azonban végképp nem több, mint egyszerű kulissza- és idézetkölcsönző munka, ahol gyermekáldozatok és életmentők a Yad Vashem Intézettől átvett névsorai, az imamalmokként installált bádoghengerekre nyomott szemtanúidézetek, az összepréselt ruhák, a gyerek-tárgyvilágot illusztráló vitrin és a Szabó Magdával készült, végtelenül futó videointerjú között valahogy üresen kongott a lokális - a teljes magyar vidéki zsidóságot szinte egyformán sújtó - tragédia.

Miután a városhoz hasonlóan imigyen mi is túltettük magunkat a vakmerő önkényességgel központozott történelmen, nem maradt más hátra, mint Szentes felé kormányozni az autót, és egy jóféle harcsapörköltet borítani a múlt század formatervezett emlékeire.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.