Varsói miniház

Frankenstein emlékére

  • Simonyi Balázs
  • 2013. február 10.

Képzőművészet

A világ legkeskenyebb házát húzták fel Varsóban. A szellemes építmény felpezsdítheti a lengyel főváros kulturális életét.

A világ legkeskenyebb házának kikiáltott építmény első látásra leginkább egy lakótelepi szemétledobóhoz hasonlít, vagy mintha nyolc áttetsző ikeás dobozt tornyoztak volna egymásra. A háromemeletes, 14 négyzetméteres "ház" hátsó traktusa - ahol a bejárat van - sokkal jellegtelenebb. Kétszer is elmegy mellette az ember, mire észreveszi a Wola-negyedbeli épületek által ölelt tágas belső udvaron. De épp ez volt a szándéka a Jakub Szczesny vezette Centrala Design Studio építészeinek. A Chlodna utca 22. alatti betontömb - ami a II. világháborúban rommá bombázott Varsó újjáépítésének megszokott, futószalagos formája volt - és a Zelazna utcai 74-es számú, világháború előttről származó bérház téglaépülete két történelmi időszakot örökít meg. A korszakok építészeti lenyomata között keletkezett rést - a folyamatos át- és beépítések miatt maradt egy véletlenszerű hiátus a házak között. Ezt egy harmadik, modern "miniatürista" építmény hidalja át. Ez a töltelék a Keret House, amelynek legkeskenyebb része vállszélességű, mindössze 92 centis, a legszélesebb pedig a fürdőszoba a maga királyi 152 centijével.

"A főváros Frankenstein természetének fantasztikus reprezentációja" - ironizál Szczesny, s itt egyszerre utal a sokszor lehangolónak titulált varsói építészeti ízlésre és a dühöngő újkapitalista tempóra. "Minden talpalatnyi helyet beépítenek, a végeredmény pedig egy rémes patchwork." Szczesny szerint, noha a Varsó szívében található épület belesimul a résbe és életet ad neki, a tervezők koncepciója az, hogy mégse "passzoljon" a környezethez: azáltal, hogy a ház kitölti az üres helyet, felkiáltójelként el is különül a többi épülettől. Már csak azért is, mert egykor épp itt találkozott a kis és a nagy zsidó gettó; csak pár lépés innen a gettókat az utca felett összekötő emlékezetes híd romja. "A friss művészi inzert feladata nemcsak egy új építészeti kor megjelenítése, hanem az is, hogy a hely szelleme révén kommunikáljon a miliővel."

Ezt Billy mondja, a Keret House aznapi "teremőre", aki a téli sítáborára gyűjt avval, hogy körbevezeti a látogatókat a hektikusan nyitva tartó épületben. Letisztult, ámde nyomasztóan szűk belső tér, fehérre mázolt fémfalak, puritán, funkcionális berendezés. Minden ergonomikus dologgal felszerelték az emeleteket: van aprócska frizsider, vécével kombinált tusoló, főzőlap, lapradiátor, falra csavarozott íróasztal, franciaágyacska. A bútorokat a ház méreteihez igazították, a lábtörlő a tyúklétraszerű mobil lépcső legfelső foka: úgy lehet lejutni az utcaszintre, ha a ház földszinti padlóját "feltépik". Az emeletekre létrával lehet felmászni.

Billy teát főz, közben elmeséli a törpeház-projekt kálváriáját. A 2012-es ukrán-lengyel foci Eb-re szerették volna átadni, de csak utána, augusztusban sikerült a III-as változatot módosításokkal megépíteni (a terveket lásd a www.domkereta.pl oldalon). Az előkészítési és kivitelezési fázisban is nehézségekbe ütköztek: a projektet komplett hülyeségnek tartották, kilincselni kellett támogatókért, és persze az építési-használatbavételi engedélyt is nehezen adták meg. A külföldi példák - mint az amszterdami Singel 7. alatti keskenyház, James Holden mikroházai vagy a japán Satoshi Kurosaki vagy Fujiwara Muro munkái - mellett a Guinness-rekord lehetősége volt a legvonzóbb. Amikor a tervezőknek sikerült végre meggyőzniük a varsói önkormányzatot a szűk tér hasznáról, hasonlóan szűk büdzséjükbe kaptak tőlük 150 000 zlotyt (kb. 10,7 millió forint, a büdzsé 30 százaléka), és elkezdtek szállingózni a szponzorok is. A szomszéd házak tiltakozása miatt az új objektum nem érhetett össze a régiekkel. Végül úgy kaphattak zöld utat a tervezők, hogy a városi tanácsnokok javaslatára nem házként, hanem művészi installációként jegyezték be az új épületet. Így viszont nem lehet benne négy óránál tovább tartózkodni, de úgy tűnik, ezt nem kell komolyan venniük. A ház számláit a varsói önkormányzat állja.

Az autonóm teret autonóm munkára és ottlétre találták ki. Rotációs formában bentlakásos rezidenciaprogramot hirdettek: neves művészeket kérnek fel, hogy workshopokat, felolvasásokat, konferenciákat vagy éppen bemutatókat tartsanak, a hallgatóságot internetes sorsoláson választják ki. Idén már biztosra vehető Tom Waits és Haruki Murakami érkezése, és a lista még bővül.

De nemcsak ezzel a húzással szeretne a Keret House - mint épület és koncepció - a kortárs varsói kultúrszcéna szimbólumává válni, stimulálni a negyed művészi vérkeringését. Feltörekvő alkotóknak is felkínálja intellektuális tapasztalatcsere programját: bárki jelentkezhet, aki Varsó kulturális életével vagy mindennapjaival kapcsolatban szeretne filmezni, fotózni, írni, festeni, kutatni. Munkaterve elbírálása után döntik el a szervezők, hogy ki tölti majd meg élettel 20 napra a Chlodna 22. alatti remetelakot.

És miért pont a Keret House nevet kapta a létesítmény? Szczesny-ék előbb az építészeti problémára adtak választ, majd megtalálták hozzá az ideális klienst, a fanyar humorral megáldott, népszerű izraeli kisregényes, forgatókönyv- és képregényíró Etgar Keret személyében. "Vidám novellákhoz vidám, építészeti novellának is beillő ház való" - így Billy. Miután az író jelezte, hogy szívesen visszatérne Varsóba, ismertsége és nemzetközi befolyása révén ő lett a projekt patrónusa és a ház szimbolikus háziura. Apropóként szolgált az is, hogy Keret szülei a ház közelében találkoztak, és a Chlodna utcában laktak egykoron, sőt túlélték a holokausztot.

A ház 2016-ig, Wroclaw kulturális fővárosi évéig kapott fennmaradási engedélyt. "Lehet, hogy elbontják - mondja Billy -, mivel elég drága a fenntartása. De addigra talán máshol is felépül még egy-két ilyen helykitöltő ház." "Vagy akár utaztatható is lehetne - teszi hozzá Szczesny -, az épület könynyűszerkezetes, a projekt pedig van olyan érdekes, hogy képes lenne felpezsdíteni egy unalomba vagy feledésbe süllyedt város szellemi életét." Igaz, a tervező - aki maga is 22 négyzetméteren lakik - egyáltalán nem gondolt szenzációra, amikor kitalálta az "inzertházat". Persze örül, hogy a Keret House ekkora hype lett. Legközelebb New Yorkban akar 8 négyzetméteren egy tornyot felhúzni, távlati tervei között pedig egy élő fákkal teli ház megalkotása szerepel, ahol labirintusszerűen lehetne közlekedni a növények között.

A cikk a Kortárs Építészeti Központ (KÉK) és a Narancs közti együttműködésben, az NKA támogatásával jött létre.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.