Varsói miniház

Frankenstein emlékére

  • Simonyi Balázs
  • 2013. február 10.

Képzőművészet

A világ legkeskenyebb házát húzták fel Varsóban. A szellemes építmény felpezsdítheti a lengyel főváros kulturális életét.

A világ legkeskenyebb házának kikiáltott építmény első látásra leginkább egy lakótelepi szemétledobóhoz hasonlít, vagy mintha nyolc áttetsző ikeás dobozt tornyoztak volna egymásra. A háromemeletes, 14 négyzetméteres "ház" hátsó traktusa - ahol a bejárat van - sokkal jellegtelenebb. Kétszer is elmegy mellette az ember, mire észreveszi a Wola-negyedbeli épületek által ölelt tágas belső udvaron. De épp ez volt a szándéka a Jakub Szczesny vezette Centrala Design Studio építészeinek. A Chlodna utca 22. alatti betontömb - ami a II. világháborúban rommá bombázott Varsó újjáépítésének megszokott, futószalagos formája volt - és a Zelazna utcai 74-es számú, világháború előttről származó bérház téglaépülete két történelmi időszakot örökít meg. A korszakok építészeti lenyomata között keletkezett rést - a folyamatos át- és beépítések miatt maradt egy véletlenszerű hiátus a házak között. Ezt egy harmadik, modern "miniatürista" építmény hidalja át. Ez a töltelék a Keret House, amelynek legkeskenyebb része vállszélességű, mindössze 92 centis, a legszélesebb pedig a fürdőszoba a maga királyi 152 centijével.

"A főváros Frankenstein természetének fantasztikus reprezentációja" - ironizál Szczesny, s itt egyszerre utal a sokszor lehangolónak titulált varsói építészeti ízlésre és a dühöngő újkapitalista tempóra. "Minden talpalatnyi helyet beépítenek, a végeredmény pedig egy rémes patchwork." Szczesny szerint, noha a Varsó szívében található épület belesimul a résbe és életet ad neki, a tervezők koncepciója az, hogy mégse "passzoljon" a környezethez: azáltal, hogy a ház kitölti az üres helyet, felkiáltójelként el is különül a többi épülettől. Már csak azért is, mert egykor épp itt találkozott a kis és a nagy zsidó gettó; csak pár lépés innen a gettókat az utca felett összekötő emlékezetes híd romja. "A friss művészi inzert feladata nemcsak egy új építészeti kor megjelenítése, hanem az is, hogy a hely szelleme révén kommunikáljon a miliővel."

Ezt Billy mondja, a Keret House aznapi "teremőre", aki a téli sítáborára gyűjt avval, hogy körbevezeti a látogatókat a hektikusan nyitva tartó épületben. Letisztult, ámde nyomasztóan szűk belső tér, fehérre mázolt fémfalak, puritán, funkcionális berendezés. Minden ergonomikus dologgal felszerelték az emeleteket: van aprócska frizsider, vécével kombinált tusoló, főzőlap, lapradiátor, falra csavarozott íróasztal, franciaágyacska. A bútorokat a ház méreteihez igazították, a lábtörlő a tyúklétraszerű mobil lépcső legfelső foka: úgy lehet lejutni az utcaszintre, ha a ház földszinti padlóját "feltépik". Az emeletekre létrával lehet felmászni.

Billy teát főz, közben elmeséli a törpeház-projekt kálváriáját. A 2012-es ukrán-lengyel foci Eb-re szerették volna átadni, de csak utána, augusztusban sikerült a III-as változatot módosításokkal megépíteni (a terveket lásd a www.domkereta.pl oldalon). Az előkészítési és kivitelezési fázisban is nehézségekbe ütköztek: a projektet komplett hülyeségnek tartották, kilincselni kellett támogatókért, és persze az építési-használatbavételi engedélyt is nehezen adták meg. A külföldi példák - mint az amszterdami Singel 7. alatti keskenyház, James Holden mikroházai vagy a japán Satoshi Kurosaki vagy Fujiwara Muro munkái - mellett a Guinness-rekord lehetősége volt a legvonzóbb. Amikor a tervezőknek sikerült végre meggyőzniük a varsói önkormányzatot a szűk tér hasznáról, hasonlóan szűk büdzséjükbe kaptak tőlük 150 000 zlotyt (kb. 10,7 millió forint, a büdzsé 30 százaléka), és elkezdtek szállingózni a szponzorok is. A szomszéd házak tiltakozása miatt az új objektum nem érhetett össze a régiekkel. Végül úgy kaphattak zöld utat a tervezők, hogy a városi tanácsnokok javaslatára nem házként, hanem művészi installációként jegyezték be az új épületet. Így viszont nem lehet benne négy óránál tovább tartózkodni, de úgy tűnik, ezt nem kell komolyan venniük. A ház számláit a varsói önkormányzat állja.

Az autonóm teret autonóm munkára és ottlétre találták ki. Rotációs formában bentlakásos rezidenciaprogramot hirdettek: neves művészeket kérnek fel, hogy workshopokat, felolvasásokat, konferenciákat vagy éppen bemutatókat tartsanak, a hallgatóságot internetes sorsoláson választják ki. Idén már biztosra vehető Tom Waits és Haruki Murakami érkezése, és a lista még bővül.

De nemcsak ezzel a húzással szeretne a Keret House - mint épület és koncepció - a kortárs varsói kultúrszcéna szimbólumává válni, stimulálni a negyed művészi vérkeringését. Feltörekvő alkotóknak is felkínálja intellektuális tapasztalatcsere programját: bárki jelentkezhet, aki Varsó kulturális életével vagy mindennapjaival kapcsolatban szeretne filmezni, fotózni, írni, festeni, kutatni. Munkaterve elbírálása után döntik el a szervezők, hogy ki tölti majd meg élettel 20 napra a Chlodna 22. alatti remetelakot.

És miért pont a Keret House nevet kapta a létesítmény? Szczesny-ék előbb az építészeti problémára adtak választ, majd megtalálták hozzá az ideális klienst, a fanyar humorral megáldott, népszerű izraeli kisregényes, forgatókönyv- és képregényíró Etgar Keret személyében. "Vidám novellákhoz vidám, építészeti novellának is beillő ház való" - így Billy. Miután az író jelezte, hogy szívesen visszatérne Varsóba, ismertsége és nemzetközi befolyása révén ő lett a projekt patrónusa és a ház szimbolikus háziura. Apropóként szolgált az is, hogy Keret szülei a ház közelében találkoztak, és a Chlodna utcában laktak egykoron, sőt túlélték a holokausztot.

A ház 2016-ig, Wroclaw kulturális fővárosi évéig kapott fennmaradási engedélyt. "Lehet, hogy elbontják - mondja Billy -, mivel elég drága a fenntartása. De addigra talán máshol is felépül még egy-két ilyen helykitöltő ház." "Vagy akár utaztatható is lehetne - teszi hozzá Szczesny -, az épület könynyűszerkezetes, a projekt pedig van olyan érdekes, hogy képes lenne felpezsdíteni egy unalomba vagy feledésbe süllyedt város szellemi életét." Igaz, a tervező - aki maga is 22 négyzetméteren lakik - egyáltalán nem gondolt szenzációra, amikor kitalálta az "inzertházat". Persze örül, hogy a Keret House ekkora hype lett. Legközelebb New Yorkban akar 8 négyzetméteren egy tornyot felhúzni, távlati tervei között pedig egy élő fákkal teli ház megalkotása szerepel, ahol labirintusszerűen lehetne közlekedni a növények között.

A cikk a Kortárs Építészeti Központ (KÉK) és a Narancs közti együttműködésben, az NKA támogatásával jött létre.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.