Varsói miniház

Frankenstein emlékére

  • Simonyi Balázs
  • 2013. február 10.

Képzőművészet

A világ legkeskenyebb házát húzták fel Varsóban. A szellemes építmény felpezsdítheti a lengyel főváros kulturális életét.

A világ legkeskenyebb házának kikiáltott építmény első látásra leginkább egy lakótelepi szemétledobóhoz hasonlít, vagy mintha nyolc áttetsző ikeás dobozt tornyoztak volna egymásra. A háromemeletes, 14 négyzetméteres "ház" hátsó traktusa - ahol a bejárat van - sokkal jellegtelenebb. Kétszer is elmegy mellette az ember, mire észreveszi a Wola-negyedbeli épületek által ölelt tágas belső udvaron. De épp ez volt a szándéka a Jakub Szczesny vezette Centrala Design Studio építészeinek. A Chlodna utca 22. alatti betontömb - ami a II. világháborúban rommá bombázott Varsó újjáépítésének megszokott, futószalagos formája volt - és a Zelazna utcai 74-es számú, világháború előttről származó bérház téglaépülete két történelmi időszakot örökít meg. A korszakok építészeti lenyomata között keletkezett rést - a folyamatos át- és beépítések miatt maradt egy véletlenszerű hiátus a házak között. Ezt egy harmadik, modern "miniatürista" építmény hidalja át. Ez a töltelék a Keret House, amelynek legkeskenyebb része vállszélességű, mindössze 92 centis, a legszélesebb pedig a fürdőszoba a maga királyi 152 centijével.

"A főváros Frankenstein természetének fantasztikus reprezentációja" - ironizál Szczesny, s itt egyszerre utal a sokszor lehangolónak titulált varsói építészeti ízlésre és a dühöngő újkapitalista tempóra. "Minden talpalatnyi helyet beépítenek, a végeredmény pedig egy rémes patchwork." Szczesny szerint, noha a Varsó szívében található épület belesimul a résbe és életet ad neki, a tervezők koncepciója az, hogy mégse "passzoljon" a környezethez: azáltal, hogy a ház kitölti az üres helyet, felkiáltójelként el is különül a többi épülettől. Már csak azért is, mert egykor épp itt találkozott a kis és a nagy zsidó gettó; csak pár lépés innen a gettókat az utca felett összekötő emlékezetes híd romja. "A friss művészi inzert feladata nemcsak egy új építészeti kor megjelenítése, hanem az is, hogy a hely szelleme révén kommunikáljon a miliővel."

Ezt Billy mondja, a Keret House aznapi "teremőre", aki a téli sítáborára gyűjt avval, hogy körbevezeti a látogatókat a hektikusan nyitva tartó épületben. Letisztult, ámde nyomasztóan szűk belső tér, fehérre mázolt fémfalak, puritán, funkcionális berendezés. Minden ergonomikus dologgal felszerelték az emeleteket: van aprócska frizsider, vécével kombinált tusoló, főzőlap, lapradiátor, falra csavarozott íróasztal, franciaágyacska. A bútorokat a ház méreteihez igazították, a lábtörlő a tyúklétraszerű mobil lépcső legfelső foka: úgy lehet lejutni az utcaszintre, ha a ház földszinti padlóját "feltépik". Az emeletekre létrával lehet felmászni.

Billy teát főz, közben elmeséli a törpeház-projekt kálváriáját. A 2012-es ukrán-lengyel foci Eb-re szerették volna átadni, de csak utána, augusztusban sikerült a III-as változatot módosításokkal megépíteni (a terveket lásd a www.domkereta.pl oldalon). Az előkészítési és kivitelezési fázisban is nehézségekbe ütköztek: a projektet komplett hülyeségnek tartották, kilincselni kellett támogatókért, és persze az építési-használatbavételi engedélyt is nehezen adták meg. A külföldi példák - mint az amszterdami Singel 7. alatti keskenyház, James Holden mikroházai vagy a japán Satoshi Kurosaki vagy Fujiwara Muro munkái - mellett a Guinness-rekord lehetősége volt a legvonzóbb. Amikor a tervezőknek sikerült végre meggyőzniük a varsói önkormányzatot a szűk tér hasznáról, hasonlóan szűk büdzséjükbe kaptak tőlük 150 000 zlotyt (kb. 10,7 millió forint, a büdzsé 30 százaléka), és elkezdtek szállingózni a szponzorok is. A szomszéd házak tiltakozása miatt az új objektum nem érhetett össze a régiekkel. Végül úgy kaphattak zöld utat a tervezők, hogy a városi tanácsnokok javaslatára nem házként, hanem művészi installációként jegyezték be az új épületet. Így viszont nem lehet benne négy óránál tovább tartózkodni, de úgy tűnik, ezt nem kell komolyan venniük. A ház számláit a varsói önkormányzat állja.

Az autonóm teret autonóm munkára és ottlétre találták ki. Rotációs formában bentlakásos rezidenciaprogramot hirdettek: neves művészeket kérnek fel, hogy workshopokat, felolvasásokat, konferenciákat vagy éppen bemutatókat tartsanak, a hallgatóságot internetes sorsoláson választják ki. Idén már biztosra vehető Tom Waits és Haruki Murakami érkezése, és a lista még bővül.

De nemcsak ezzel a húzással szeretne a Keret House - mint épület és koncepció - a kortárs varsói kultúrszcéna szimbólumává válni, stimulálni a negyed művészi vérkeringését. Feltörekvő alkotóknak is felkínálja intellektuális tapasztalatcsere programját: bárki jelentkezhet, aki Varsó kulturális életével vagy mindennapjaival kapcsolatban szeretne filmezni, fotózni, írni, festeni, kutatni. Munkaterve elbírálása után döntik el a szervezők, hogy ki tölti majd meg élettel 20 napra a Chlodna 22. alatti remetelakot.

És miért pont a Keret House nevet kapta a létesítmény? Szczesny-ék előbb az építészeti problémára adtak választ, majd megtalálták hozzá az ideális klienst, a fanyar humorral megáldott, népszerű izraeli kisregényes, forgatókönyv- és képregényíró Etgar Keret személyében. "Vidám novellákhoz vidám, építészeti novellának is beillő ház való" - így Billy. Miután az író jelezte, hogy szívesen visszatérne Varsóba, ismertsége és nemzetközi befolyása révén ő lett a projekt patrónusa és a ház szimbolikus háziura. Apropóként szolgált az is, hogy Keret szülei a ház közelében találkoztak, és a Chlodna utcában laktak egykoron, sőt túlélték a holokausztot.

A ház 2016-ig, Wroclaw kulturális fővárosi évéig kapott fennmaradási engedélyt. "Lehet, hogy elbontják - mondja Billy -, mivel elég drága a fenntartása. De addigra talán máshol is felépül még egy-két ilyen helykitöltő ház." "Vagy akár utaztatható is lehetne - teszi hozzá Szczesny -, az épület könynyűszerkezetes, a projekt pedig van olyan érdekes, hogy képes lenne felpezsdíteni egy unalomba vagy feledésbe süllyedt város szellemi életét." Igaz, a tervező - aki maga is 22 négyzetméteren lakik - egyáltalán nem gondolt szenzációra, amikor kitalálta az "inzertházat". Persze örül, hogy a Keret House ekkora hype lett. Legközelebb New Yorkban akar 8 négyzetméteren egy tornyot felhúzni, távlati tervei között pedig egy élő fákkal teli ház megalkotása szerepel, ahol labirintusszerűen lehetne közlekedni a növények között.

A cikk a Kortárs Építészeti Központ (KÉK) és a Narancs közti együttműködésben, az NKA támogatásával jött létre.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.