Gyógyír az engedetleneknek

A hang szabadsága - John Cage a vasfüggöny mögött

Képzőművészet

A LuMúban kiállított anyag elsősorban nem a zenetörténet szempontjából érdekes.

"Az entrópiasivatag megálmodójaként" vagy "a bejövő zajok apostolaként" aposztrofált John Cage (1912-1992) ugyanis nemcsak az avantgárd zene megteremtőjeként megkerülhetetlen, hanem mert tevékenyen részt vett a különféle művészeti ágakat (például a zenét, a költészetet és a vizuális művészetet) elválasztó falak lerombolásában, s mintegy erjesztő hatással volt a fluxusra és a happeningre is.

Ennek megfelelően a bejáratnál elhelyezett hatalmas fotókon - leggyakrabban több ismert művész, néha pedig ehető gyógynövények társaságában - látható, inkább fess úriemberhez, mint bohókás művészhez hasonlító mester munkásságának csak néhány szelete bomlik ki. A kurátor (Székely Katalin) leginkább Cage képzőművészeti tevékenységére fókuszál. Bár a művész ez irányú fiatalkori álmait feladva fordult a zeneszerzés felé, sosem szakadt el ettől a közegtől; első koncertjét (1943-ban) a New York-i MOMA-ban adta, 1958-ban "kottáit", az időt és a teret egyesítő sajátos partitúráit állította ki (ezek közül itt a Concert for Piano and Orchestra szerepel), s élete vége felé számos rajzot, akvarellt és rézkarcot készített. Barátai közt tudhatta az avantgárd művészet másik pápáját, a dadaizmus megteremtőjét, Marcel Duchamp-t is, akinek halálára készített "emlékműve", a Nem akarok semmit sem mondani Marcelről című plexigramja itt is látható. Az anyagot egy külön teremben prezentált és az 1987-es kasseli dokumentára készített hanginstalláció egészíti ki, amelyben egyszerre összegződik Cage művészi "hitvallása" és annak a hatásnak a lényege, amelyet a keleti blokkban ragadt művészekre gyakorolt. A munka kiindulópontja Henry David Thoreau 1849-ben írt esszéje (A polgári engedetlenség iránti kötelességről), amelynek szövegét a véletlen elvet alkalmazva "írja keresztül". Thoreau - aki egyébként Cage egyik fontos gondolatának ("minden hang a csend rokona") inspirálója - ebben a művében amellett érvel, hogy mindenkinek kötelessége ellenállni az elnyomó állami gépezetnek. A zenei kötöttségektől megfosztott, szabad és a zörejekkel egyenlő rangban kezelt hang, továbbá a művész valódi szabadságát (a tárgyiasult mű elvetése, a szerzőség feladása vagy a kiszámíthatósággal szemben a véletlen alkalmazása) elősegítő mentalitás tette lehetővé, hogy Cage mintává vált a kelet-európai művészek körében.

Cage már 1938-ban létrehozta első preparált zongoráját, és az amerikai művészeti közegben az 50-es évek végétől már ismertnek számított. Ehhez képest 1960-ban, amikor egy tévéműsorban bemutatta Water Walk című performanszát, egyszerűen kinevették. Ebben mint hangeszköz szerepelt - a preparált zongorán és az öt rádión kívül - egy vízzel megtöltött fürdőkád, egy csomó jégkocka, egy gumikacsa, egy kukta, egy üveg bor és egy hatalmas rózsacsokrot tartalmazó váza is.

A nagyközönség szemében talán még ma is provokatívnak vagy éppen csodabogárnak hat. A vasfüggöny mögötti kísérleti zenei műhelyekben tartott fellépései viszont zajos sikert arattak: a kiállítás második egységében e látogatások (például az 1963-as zágrábi vagy az 1986-os szombathelyi) dokumentációja tekinthető meg. Bár George Maciunas fluxusművész szerint "ahol csak megfordult, egy kis John Cage-csoportot hagyott maga után", s ily módon közvetlen kapcsolódási pontok is kimutathatók (például Magyarországon az Új Zenei Stúdióval vagy az Amadinda ütőegyüttessel, mely utóbbi számára még műveket is írt), a kurátor inkább csak felvillantja ezeket. A szájbarágás elkerülése kétségkívül izgalmassá teszi a kiállítást - főként, hogy olyan alkotók munkái is szerepelnek, akik vélhetően nem hallottak Cage-ről, de egyes műveikben hasonló "komponálási" módszereket alkalmaznak. Ilyen például Altorjai Sándor saját korábbi munkáit felhasználó Aleatorikus montázs No.3. című műve, vagy Erdély Miklóstól az emberi hangokat és zenetöredékeket hangszimfóniaként egyesítő Szextett.

A korabeli és a kortárs művek laza tematikus blokkokban követik egymást - így például van külön "szekciója" az autonóm versnek, a strukturalista filmnek vagy az ún. hommage műveknek, utóbbiak között Esterházy Marcelltől a híres csenddarab, a 4'33" átirata, amely az 1982-es bécsi Rolling Stones-koncerten készült néma (!) filmfelvétel ugyanilyen hosszúra megvágott változata.

És persze van partitúrarészleg is Kurtág, Sári, Jeney és Vidovszky különleges kottáival, vagy olyan gyöngyszemekkel, mint Milan Adamciak 1976-os munkája, ahol a hangjegyeket gyógynövényekből morzsolt darabkák helyettesítik. Egy képernyőn végignézhetjük Tomislav Gotovac Zágráb főterén 1979-ben végrehajtott akcióját, amelyben, miután a sípoló tömeg előtt egy a betonra krétával felírt, speciális kottán "lejátszott" egy virtuális számot, meztelenre vetkőzött (a végén, korábbi akcióihoz hasonlóan, elvitték a rendőrök). Akadnak a teremfalakon átnyúló váratlan egybecsengések is. A cseh Milan Knízák installációja egy olyan projektjét idézi fel, amelyben különféle módon szétroncsolt vagy több lemezből egyesített hanglemezeket játszott le, míg a litván Deimantas Narkevicius Lejátszhatsz bármit, úgy hangzik, mint a negyvenes években című interaktív installációja azt demonstrálja (már ha működik), hogy a Hitler-beszédekhez kifejlesztett korabeli csúcstechnika akár egy Jimi Hendrix-számot is képes antedatálni.

A kiállítás fő érdeme, hogy felmutatja, milyen pezsgő és izgalmas avantgárd művészeti események zajlottak a hatvanas-hetvenes években e "kitaszított" régióban. A leghatásosabb közülük az Experimental Stúdió Ötször (1966) című munkája: a művészek úgy rendezték át a varsói Foksal Galériát, hogy a látogatók mozgását különböző hangokat adó műtárgyak akadályozták. És ehhez a mindig máshogy megszólaló, zenélő hangerdőhöz még gyógyfüveket sem használtak.

Ludwig Múzeum, nyitva: február 17-ig

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.