Heti hármas (Kaláka Folkfesztivál; Világzenei Vándorfesztivál; WOMUFE)

  • 2000. július 6.

Képzőművészet

nt face=Arial,Helvetica size=-1>A következő napokban tarthatunk keletnek és nyugatnak, de maradhatunk a fővárosban is: megbízható folk- és világzenei fesztiválokba toppanhatunk. Sőt.
A világ egyik legrangosabb klezmerzenekarát tetten érhetjük háromszor.

Tradicionális zenéhez méltóbb romokat nem nagyon találni Európa-szerte, így önmagát kellett a diósgyőri várnak überelnie: a várszínpad mellett immár az árokszínpad is teljes mellbedobással vár a

Kaláka Folkfesztivál

heves ostromlóira. Sörnek és bornak, templomi és utcazenének, táncháznak és versenyprogramnak igazán nagy ívű seregszemléje a július 6-ával induló öt nap, melynek programjából pénteken a belorusz Troitsa, a provanszál Miqueu Montanaro és a Rece-Fice, szombaton a repetázó Troitsa, továbbá Kiss Erzsi Zenéje, a roma (Kalyi Jag-növendék) Ternipe, archaikus bluesával a Dr Valter and The Lawbrakers, a Kaláka és a Brave Old World, vasárnap pedig a Szászcsávási együttes, a gyimesi Zerkula János, az Odessa Klezmer Band és a német lightpunk Bates emelhető ki.

A Brave Old World július 9-én, vasárnap a fertőrákosi kőfejtő színháztermében is tiszteletét teszi. A

Világzenei Vándorfesztivál

öt éve még úgy nézett ki, hogy együtt turnézik három-négy zenekar, de a korábbi állomásokból már csak Fertőrákos állja a cechet és a sarat, így hát a Brave Old World egyedül járja a mi szomorkás, macskaköves utunk. Hanem akik eddig elmulasztották, most már tényleg összekaphatnák magukat; mondom, a világ egyik legrangosabb klezmerzenekaráról van szó, amely hagyományos eszközeivel mélyen érzékeny, ezredfordulós klezmert játszik, megérintve kortárs kamarazenét és dzsesszt. A közelben kiváló kékfrankost mérnek, a kőfejtő ugyancsak lenyűgöző díszlet, a Brave Old World előtt pedig a moldovai rezes Fanfare Savale és a Vujicsics lép fel - nincs ehhez mit hozzátenni.

A Budai Parkszínpadé nem kimondottan lélegzetelállító atmoszféra, felhozatalát tekintve azonban kirívó a

WOMUFE

Július 11-én, kedden, ne kelljen mondanom: Brave Old World, hanem előtte kedvenc rezes taglónk, a (Fanfare Savale-szomszéd) Fanfare Ciocarlia. Másnap Balogh Kálmán a Romano Kokalóval szövi össze a kelet- és nyugat-európai hangszeres és énekes cigányzenéket, aztán a Cubanismóval a salsa magaslataira emelkedhetünk. Amíg Havannában élt, a zenekarvezető Jesús Alemany a Sierra Maestra trombitása volt, aztán Londonban ütött tanyát, onnan futtatja most a Cubanismót - mint a havannai-New York-i-londoni-párizsi kubaiak salsa szupergroupját. Legújabb albuma, a Mardi Gras Mambo ugyan New Orleans előtt hajt fejet, mégsem hinném, hogy Budán másra számíthatnánk, mint ami a Cubanismo jelentése: százhúsz százalékig kubai tánczene.

m. l. t.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.