Heti hármas (Kaláka Folkfesztivál; Világzenei Vándorfesztivál; WOMUFE)

  • 2000. július 6.

Képzőművészet

nt face=Arial,Helvetica size=-1>A következő napokban tarthatunk keletnek és nyugatnak, de maradhatunk a fővárosban is: megbízható folk- és világzenei fesztiválokba toppanhatunk. Sőt.
A világ egyik legrangosabb klezmerzenekarát tetten érhetjük háromszor.

Tradicionális zenéhez méltóbb romokat nem nagyon találni Európa-szerte, így önmagát kellett a diósgyőri várnak überelnie: a várszínpad mellett immár az árokszínpad is teljes mellbedobással vár a

Kaláka Folkfesztivál

heves ostromlóira. Sörnek és bornak, templomi és utcazenének, táncháznak és versenyprogramnak igazán nagy ívű seregszemléje a július 6-ával induló öt nap, melynek programjából pénteken a belorusz Troitsa, a provanszál Miqueu Montanaro és a Rece-Fice, szombaton a repetázó Troitsa, továbbá Kiss Erzsi Zenéje, a roma (Kalyi Jag-növendék) Ternipe, archaikus bluesával a Dr Valter and The Lawbrakers, a Kaláka és a Brave Old World, vasárnap pedig a Szászcsávási együttes, a gyimesi Zerkula János, az Odessa Klezmer Band és a német lightpunk Bates emelhető ki.

A Brave Old World július 9-én, vasárnap a fertőrákosi kőfejtő színháztermében is tiszteletét teszi. A

Világzenei Vándorfesztivál

öt éve még úgy nézett ki, hogy együtt turnézik három-négy zenekar, de a korábbi állomásokból már csak Fertőrákos állja a cechet és a sarat, így hát a Brave Old World egyedül járja a mi szomorkás, macskaköves utunk. Hanem akik eddig elmulasztották, most már tényleg összekaphatnák magukat; mondom, a világ egyik legrangosabb klezmerzenekaráról van szó, amely hagyományos eszközeivel mélyen érzékeny, ezredfordulós klezmert játszik, megérintve kortárs kamarazenét és dzsesszt. A közelben kiváló kékfrankost mérnek, a kőfejtő ugyancsak lenyűgöző díszlet, a Brave Old World előtt pedig a moldovai rezes Fanfare Savale és a Vujicsics lép fel - nincs ehhez mit hozzátenni.

A Budai Parkszínpadé nem kimondottan lélegzetelállító atmoszféra, felhozatalát tekintve azonban kirívó a

WOMUFE

Július 11-én, kedden, ne kelljen mondanom: Brave Old World, hanem előtte kedvenc rezes taglónk, a (Fanfare Savale-szomszéd) Fanfare Ciocarlia. Másnap Balogh Kálmán a Romano Kokalóval szövi össze a kelet- és nyugat-európai hangszeres és énekes cigányzenéket, aztán a Cubanismóval a salsa magaslataira emelkedhetünk. Amíg Havannában élt, a zenekarvezető Jesús Alemany a Sierra Maestra trombitása volt, aztán Londonban ütött tanyát, onnan futtatja most a Cubanismót - mint a havannai-New York-i-londoni-párizsi kubaiak salsa szupergroupját. Legújabb albuma, a Mardi Gras Mambo ugyan New Orleans előtt hajt fejet, mégsem hinném, hogy Budán másra számíthatnánk, mint ami a Cubanismo jelentése: százhúsz százalékig kubai tánczene.

m. l. t.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.